Uj Ember

2006.06.11
LXII. évf. 24. (3017.)

Ingyenes
műsormelléklettel!

Főoldal
Címlap
Karizmák ünnepe Máriaremetén
Pünkösdi imavirrasztás a pápával
Megerősödni, példát venni...
Több ezren emlékeztek Prohászka püspökre Székesfehérváron
"Szent Fiadat kérd e népért!"
Lelkiség
"Veletek vagyok..."
Szentírás-magyarázat
Végtelen mélységű valóság
Homíliavázlat
Az Úr édes igája - a stóla használatáról
LITURGIA
Tanítónk és közbenjárónk
Mindszenty József Szent Antalról
A hét szentjei
Június 13. Páduai Szent Antal áldozópap és egyháztanító
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
Lényeges szavak híján...
Gondolatok a kormányprogram olvasásakor
A magyar egyház jövője
Gyulay Endre előadása a Szent István Társulatnál
Elveszett...
A labdarúgás keresztény szemmel
LAPSZÉL
Élő egyház
Szentlélek-várás Pécsett
Keressük a csendet
A teremtés ünnepe a környezetvédelmi világnapon
Fallós-szentkúti szép szentély
Új templomot áldott meg Seregély István érsek
Megújulás előtt a sárisápi templom
Egyháztörténeti szimpózium Pécsett
Egy kálvária kálváriája az Epreskertben
Zarándoklat Rómába
Élő egyház
Egyházközség Szibériában
Fórum
Szentmise Sándor István és vértanútársai emlékére
Elindulhat a boldoggáavatási ügy
Ami változatlan...
Múltidéző
Pap barátomnak - odaátra
Hetvenöt éves a győri Palestrina kórus
Könyvespolcra
Erdélyi készenlét
Fórum
Igent kell mondani...
Szentföldi útiképek
Kilenc nap: Varsótól Czestochowáig
Egy gyalogos zarándoklat emlékei
Fórum
Egy úton megyünk tovább
Egyesül a két ferences rendtartomány
Mindnyájunknak missziós küldetése van!
Tokodi László (Új aratás közösség)
Fórum
Mindig teológus szerettem volna lenni
Látogatóban a hetvenéves Lukács László piarista szerzetesnél
Európa eszméjét szolgáló vezetőkre van szükség
Nemzetközi konferencia Robert Schuman születésnapján
Ifjúság
Szólj hozzá!
A keresztvetéstől az alpesi csokoládéig
Iskolások tanúságtételéről
Damaszkusz
Rockopera Pilismaróton
Hangulatjelentés
Kedves Hazám!
REJTVÉNY
MÉCS-napok mindenkinek
Kultúra
"Számomra a zene küldetés"
Bécsi beszégetés José Cura operaénekes karmesterrel
Lázár Ervinnek hetvenedik születésnapjára
Kapocs ég és föld között
Széljegyzet a Mesterdalnokokhoz
Noteszlap
(Paul Éluard ajánlása)
Tíz mondat az öregségről
Fórum
Hűségre és tanúságtételre buzdított...
A lengyelországi pápalátogatás visszhangja
Mozaik
Angol pap aranymiséje hazánkban
Pünkösd Budapest felett
Szemvidító kápolna
Álmodik a múlt
Erdei történet

 

LITURGIA

Az Úr édes igája - a stóla használatáról

(Liturgikus eszközök - 19.)

A liturgia jelenlegi gyakorlatias felfogása korában vannak, aki nem értik, hogy miért kell stólát venni a miseruha alá, ha az úgysem látszik, vagy miért kell miseruhát venni, ha annak kicsinyített mását már ott hordja a pap a nyaka körül és vállain.


A stóla kialakulását illetően több elmélet is létezik. Valószínűnek az látszik, hogy a stóla eredetileg egy olyan vászon volt, amely az izzadság letörlésére, a nyak melegtől vagy hidegtől való megvédésére szolgált. Mindenesetre a művészettörténeti emlékekből az is világos, hogy a liturgikus ruhák legősibb darabja ez, amelyet már akkor is hordtak a nagyobb rendeken lévő klerikusok (diakónus, pap, püspök), amikor még a világi ruha egyébként nem vált el a liturgiában használttól.

Kezdetben orarium volt a neve, ami a száj vagy arc megtörlésére utal, nem pedig az imádságra és a prédikációra. A stóla névvel csak a IX. századtól találkozunk. A stóla hajdan nemcsak a liturgiában különböztette meg a klerikusokat, hanem az első évezred végén több helyi zsinat is előírta, hogy a papok stólát hordjanak a hétköznapi életben is, miként napjainkban a papi galléros inget. Manapság a stólát liturgikus alkalmon kívül csak a római pápa szokta hordani.

A stólához a külső jelzésen kívül szimbolika is kapcsolódik. Eszerint jelzi a halhatatlanságot, amelyet az ősszülők elvesztettek, de amelyet Jézus újra megad, miként erről tanúskodik a stóla felvételénél egykor elmondott imádság. A régi papszentelési szertartásban a stóla átadásakor az Úr igájának szimbóluma került említésre. Durandus Vilmos is ebben az értelemben magyarázza szimbolikáját. A magyarázat szerint a diakónus csak a bal vállán hordja, mert még csak az Úr "könnyű terhét" viszi a vállán, a pap azonban az Úr "édes igáját" veszi a nyakába. Amíg a cingulus a tisztaság és készenlét (a felövezettség) jelképe volt, a stóla a lelki készség, az igaviselés, vagyis a lelkipásztori szolgálatra való készség jele lett. A stóla a vágyat éleszti a papban, hogy alávesse magát az Úr igájának, amelyet jelképesen megcsókol, hiszen örömmel vállalja és köszönti e terhet. A stóla a pap két oldalán fut le, mint az igazság jobb és bal oldalon függő fegyvere (2Kor 6,7).

A jelenlegi liturgikus szabályozás nem írja elő az öltözködési imádságokat, de jó rágondolni, hogy amikor a pap a stólát veszi a nyakába, nem csak egy nem látszó díszt, de az új halhatatlanságot és a szolgálat önként vállalt édes igáját is magára ölti.

Füzes Ádám

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu