|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
"Kis Verona" a Tisza partján A Nabucco Szegeden Veronai hangulat uralkodott a Szegedi Szabadtéri Játékokon: az észak-olasz város arénájának nagyszabású nyári operaelőadásait idézte a tavaly bemutatott, s idén megismételt Nabucco-produkció. Nemcsak azért, mert a szegedi fesztivál történetének egyik legnagyobb, öt emelet magas díszletében zajlott az ószövetségi epizódra épülő romantikus cselekmény - a szabad téren nélkülözhetetlen látványosságok mellett kiváló énekesi teljesítményeket hallhatott a közönség. Verdi korai remekét 1976-ban játszották először a Fogadalmi templom előtt. Akkor a neves bolgár bariton, Sztojan Popov énekelte az asszír uralkodó szerepét. Tavaly a karmester-rendező, Kesselyák Gergely színpadra állításában, a fiatal Marco Vratognával mutatták be az operát, idén pedig a világjáró Paolo Gavanelli kápráztatta el hallgatóságát a Nabucco címszerepében. Gavanelli már hozzászokott a nagy játékterekhez, hiszen 1989 óta vissza-visszatérő vendége a veronai arénának. A mackósan (vagy inkább "rigolettósan"?) mozgó művész sajátos, olykor túlzottan vibrátós baritonja megosztja a közönséget, az viszont vitathatatlan, hogy nagy erejű, ugyanakkor meglepő finomságokra képes, árnyalatokban, érzelmekben gazdag hangja és frazeálása az olasz énekkultúra legnemesebb hagyományait követi. A harcos "amazon", Abigail hangnyűvő szólamát az ifjú Rálik Szilvia fölényesen győzte. Ő az a fajta kitárulkozó művészegyéniség, aki "két végén égeti a gyertyát": pazarlóan bánik világos színű, hajlékony drámai szopránjával. Muzikalitását tekintve egyenrangú partnere volt az olasz világsztárnak, a színészi képességek tekintetében pedig még túl is tett rajta. (Rálik a napokban más műfajban is bemutatkozik a szegedi szabadtérin, mégpedig július 29-én, 30-án és 31-én az Alföldi Róbert rendezte Csárdáskirálynőben.) A Dóm tér hagyományosan elsősorban jelentős drámák, operák és balettek nyári játszóhelye, az utóbbi időkben mégis hígult a program. Nem mintha probléma lenne a musicalekkel, a rockoperákkal vagy könnyűzenei koncertekkel, sőt - csak az a kár, hogy ezek lassan a háttérbe szorítják a klasszikusokat. Pedig, hogy rangos vendégművészekkel "erősített" színvonalas operaprodukciókra igény van, jól példázta a pótszékes Nabucco-előadás. Szeged nem csak két estére lehetne Verona... Pallós
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|