Uj Ember

2005.07.31
LXI. évf. 31. (2972.)

Ingyenes
műsorújság-
melléklettel

Főoldal
Címlap
Boldogok, akik találkoznak...
Egerszalóki Ifjúsági Találkozó - huszonharmadszor
Árvizek nyomán
Segítség Romániának
Terrorista akció Egyiptomban
Megemlékezés az iraki áldozatokról
Szabadság
Lelkiség
Szaporítani a kenyeret
Szentírás-magyarázat
Isten és ember szomjúsága
HOMÍLIAVÁZLAT
Az eucharisztikus kongresszusra készülünk (1.)
LITURGIA
A hét szentjei
A hét liturgiája
(A év)
Katolikus szemmel
A modernitás csapdája
Az érzelmi fogyatékosok társadalma
Egy népszavazás hordaléka (9.)
Erdély
A harmadik nem
Lapszél
A világ közepe
Élő egyház
Melléjük kell állni...
Diakónus a drogosokért - Kecskeméten
Élő gregorián
Erőnk a gyöngeségünkben van
Rubinmisés papját ünnepelte Felsőörs
Fórum
Kit sújt a láz-adó rockzene?
Marilyn Manson - és ami mögötte van...
"Kedves Sándor"
Múltidéző
KÖNYVESPOLCRA
Magyar pap - idegenben
Az Olvasó írja
Egy népszavazás hordaléka
Fórum
Két keréken Székelyföldön
Tények és igaz legendák nyomában
Fórum
Lótusz vagy kereszt
Katolikus kézikönyv buddhizmusról és kereszténységről
Szent Ferenc nyomában
Száz éve született Tömöry Edith missziós nővér
Fórum
HÍVOM A CSALÁDOKAT
Loyolai Szent Ignác és a szorongás nyomában
Németh Attila pszichiáter a kényszerbetegségről
Ifjúság
Vatikáni vélemény Harry Potterről
KÖLNI HÍREK
Kultúra
Isten-szerelem József Attila életében
"Dolgaim elől rejtegetlek"
A könnyet csillogtató ember
Elhunyt Hernádi Gyula
"Kis Verona" a Tisza partján
A Nabucco Szegeden
Sorok a hegyről
Paletta
Fórum
Szerzetesek és koronás fők hazája
A bajor főváros: München
Mozaik
A Vatikánban is nyár van
Nem fán terem az ananász

 

Kit sújt a láz-adó rockzene?

Marilyn Manson - és ami mögötte van...

Már csak néhány hét, és megérkezik Budapestre a sokak által a sátán követének nevezett amerikai rockzenész. Rokonomhoz hasonlóan bizonyára sokan kaptak hasonló című figyelmeztető leveleket internetes postaládájukba. A fővárosiak pedig mindennap szembesülhetnek a hatalmas képpel, amelyről a (magához képest ezúttal igen visszafogott) rockénekes néz farkasszemet az utca emberével, néhol pedig épp az Illés együttes utolsó (?) koncertplakátjával.

Bizony, nagyot változott a zenei élet, amióta Szörényiék először csaptak a húrok közé. A hatvanas évek első klubdélutánjai után nem gondolták, hogy negyven év múlva rocklegendává válnak, és a 2005-ös augusztusi melegben a korábban annyira irigyelt szabad világban felcseperedő fekete mágussal majdnem egy időben lépnek fel.

A szóban forgó Marilyn Manson ugyanis kis hazánkba is tervezett egy koncertet. Ezzel pedig jókora meglepetést és örömet szerzett hazai rajongóinak, s igen nagy haragot váltott ki ellentáborának képviselőiből. És okozott jó néhány gyötrelmes percet e sorok írójának, aki idegenkedik ettől az alaktól (évekig még abban sem voltam biztos, férfi-e vagy nő), a szellemiségétől a hideg rázza, de a rockzene, melyet képvisel, mégiscsak közel áll hozzá. S most ilyen felkavart állapotban foglal állást egy katolikus lapban egy olyan személlyel kapcsolatban, akit a legtöbben be sem engednének az országba.

Ebből is kitűnik, Marilyn Manson nem mindennapi figura. Persze nem úgy, mint például a tévés Kiszel Tünde, aki saját bevallása szerint "karrierjét" lenyűgöző jelenség voltának köszönheti. (Bár kettejük hasonlósága olykor aligha vitatható...) Mansonnál ugyanis nem mindig lehet tudni, valóban komolyan gondolja-e produkcióit, míg a fent nevezett hölgy esetében az önirónia leghalványabb jele sem merül föl.

Önirónia vagy inkább a műfajjal szembeni irónia jut eszembe mindig, ha Mansont hallom, ha pedig még látom is, nem tudok egyébre gondolni. A metálzene útvesztőjének kezdeti, nyolcvanas évekbeli szakaszában találkozhattunk először olyan videoklipekkel, amelyekben a dekadenciára igencsak hajlamos, koporsóból kikelő, kifestett rockerek adták meg a műfaj alaphangját. Ifjú követőik pedig talpig láncokban, halálfejes pólóban és szegecses bakancsban ácsorogtak a Moszkva téren, hogy lázadjanak valami ellen, amit úgy hívnak: kommersz. Itt, a kelet-európai blokkban pedig, ahol Csikidám Robi hívta táncba a lányokat, egyéb konnotációkkal is bővült ez a fajta életérzés. A húsz évvel ezelőtti metálos hangulat 2005-ből nézve persze ugyanolyan vicces, mint az R-Go együttes és a többiek...

Marilyn Manson (akinek neve saját gyártmány: választott "keresztnevében" ugyanis a szőke démon, Monroe, utónevében pedig a sorozatgyilkos Manson előtt "tiszteleg") utódja a nyolcvanas évekbeli metálhősöknek, de a koporsós hagyomány folytatásával csakugyan inkább a műfajjal szemben önironikus polgárpukkasztónak tűnik, mint a sátánista tanok veszélyével fenyegető alvilági figurának.

De még mielőtt az összes aggódó édesanyát és édesapát, illetve az életet tisztelő szervezeteket, köztük saját egyházamat is magamra haragítom, leszögezem: Marilyn Manson, illetve mindaz, ami mögötte van (és ami sajnos világjelenség): veszélyes. Nem tudom, hogy sátánista-e. Azt viszont tudom, hogy zagyva. Zagyva, mint a legtöbb dolog a mai világban. S ezért a zagyvaságért nem kell Amerikáig mennünk. Zagyva, mint minden, ami már nem is rombol, hiszen azt megtették az elődök, s nem is épít, mert azt még nem kezdték el a mai utódok, hanem fantasztikus ügyességgel dobálózik a romokkal.

A rockzene lényege a lázadás és a kritika. Ezért természeténél fogva támadó jellegű. Marilyn Mansonnal, de a legtöbb rockzenésszel ma az a gond, hogy talán maguk sincsenek tisztában azzal, mi ellen is lázadnak valójában. Ha a társadalmi igazságtalanságok ellen, mint elődeik, akkor bajos a dolog, hiszen például Manson egyetlen koncertkörútja több millió dollárt hoz saját konyhájára. Ha a kereszténység ellen, az is nehéz eset, hiszen szövegeiből kiderül, igazából fogalma sincs arról, ki Jézus Krisztus, de még arról sem, ki a Sátán... Ha Amerika ellen, az sem hiteles, hiszen az Amerika adta lehetőségek nélkül bizony sehol sem lenne...

Marilyn Manson egyszerűen tükre annak a világnak, amelyet nem ő épített fel, nem is ő rombolt szét, s amely roskadozik és összeomlóban van. Nemcsak a saját hazájában, hanem körülöttünk, s olykor-olykor bennünk is...

Jöjjön? Ne jöjjön? Toloncoljuk vissza egészen New Yorkig? Nem hiszem, hogy ez a megoldás. A probléma gyökere mélyebben van.

Azt is vállalom, hogy a Sweet Dreams című, Annie Lennox-dal feldolgozása az ő előadásában sokkal jobban tetszik, mint az eredeti. Mégis úgy érzem, talán jobban járnánk, ha Marylin Manson inkább otthon maradna. Elég zavaros dologgal küzdünk nélküle is. S ha koncert, akkor inkább maradok az Illésnél.

Koncz Veronika

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu