Uj Ember

2005.07.31
LXI. évf. 31. (2972.)

Ingyenes
műsorújság-
melléklettel

Főoldal
Címlap
Boldogok, akik találkoznak...
Egerszalóki Ifjúsági Találkozó - huszonharmadszor
Árvizek nyomán
Segítség Romániának
Terrorista akció Egyiptomban
Megemlékezés az iraki áldozatokról
Szabadság
Lelkiség
Szaporítani a kenyeret
Szentírás-magyarázat
Isten és ember szomjúsága
HOMÍLIAVÁZLAT
Az eucharisztikus kongresszusra készülünk (1.)
LITURGIA
A hét szentjei
A hét liturgiája
(A év)
Katolikus szemmel
A modernitás csapdája
Az érzelmi fogyatékosok társadalma
Egy népszavazás hordaléka (9.)
Erdély
A harmadik nem
Lapszél
A világ közepe
Élő egyház
Melléjük kell állni...
Diakónus a drogosokért - Kecskeméten
Élő gregorián
Erőnk a gyöngeségünkben van
Rubinmisés papját ünnepelte Felsőörs
Fórum
Kit sújt a láz-adó rockzene?
Marilyn Manson - és ami mögötte van...
"Kedves Sándor"
Múltidéző
KÖNYVESPOLCRA
Magyar pap - idegenben
Az Olvasó írja
Egy népszavazás hordaléka
Fórum
Két keréken Székelyföldön
Tények és igaz legendák nyomában
Fórum
Lótusz vagy kereszt
Katolikus kézikönyv buddhizmusról és kereszténységről
Szent Ferenc nyomában
Száz éve született Tömöry Edith missziós nővér
Fórum
HÍVOM A CSALÁDOKAT
Loyolai Szent Ignác és a szorongás nyomában
Németh Attila pszichiáter a kényszerbetegségről
Ifjúság
Vatikáni vélemény Harry Potterről
KÖLNI HÍREK
Kultúra
Isten-szerelem József Attila életében
"Dolgaim elől rejtegetlek"
A könnyet csillogtató ember
Elhunyt Hernádi Gyula
"Kis Verona" a Tisza partján
A Nabucco Szegeden
Sorok a hegyről
Paletta
Fórum
Szerzetesek és koronás fők hazája
A bajor főváros: München
Mozaik
A Vatikánban is nyár van
Nem fán terem az ananász

 

Két keréken Székelyföldön

Tények és igaz legendák nyomában

Harmincöt esztendő után ismét egykori iskolámban töltöm az éjszakát: az esztergomi ferences gimnázium bazilikára néző szárnyában. Kinézek az ablakon, rápillantok az elmúlt évtizedekre: volt önmagamra: szeretnék újra diák lenni... Én vagyok a csapat legidősebb tagja, a magam ötvenhárom esztendejével. Másnap Áron ferences testvér vezetésével nekivágunk Székelyföldnek, a Csíki-medencék álmos-legendás világának, hogy tíz nap alatt végigkerekezzük ezt a vidéket, mai diákokkal és kísérő szülőkkel. Egy idős pap gondolatát viszem magammal, szinte kizárólagos eledelként, gondolván december ötödikére is: az igazságot nem ráolvasni kell másokra, hanem meg kell szerettetni velük!


Erdély fogad...

Másnap reggel, sűrű álmok után a fényes Esztergomból autókkal, utánfutóval elindulunk Brassó felé, hogy majd annak északi szélén, Szászhermányban szálljunk nyeregbe. Közben megállunk a kalotaszegi Bánffihunyadon, az ottani református templomban a nagytiszteletű asszonytól vonzó-gyönyörű előadást hallunk történelemről, felekezeti egymásnak feszülésről, s arról, hogyan lehet mindezek - és a nemzeti szórványlét - ellenére élni, nemes szellemi és erkölcsprédikátorok unokájaként. S máris Ravasz László református püspök neve kerül elő, aki itt született, azután Kós Károlyé, kinek alakja elszakíthatatlan Kalotaszegtől, Sztánától, ahová a fiatal, sikeres építész Trianon után visszatérve élte és vállalta a maga, "önnön létünkbe emigrált" életét, s vált a magyar huszadik századi szellem-lélek polihisztorává. Azután Szabédi László személye... Az én gimnazista koromban harsogó demagóg-üvöltésként hangzott, hogy "szabadságot Angela Davisnek!", a színes bőrű amerikai kommunista aktivistának. De nem hangzott el, hogy "életet Szabédi Lászlónak!"


Szentmise indulás előtt a székelyvágási templomban

S mondom kerekes társaimnak, a mai esztergomi ferences diákoknak, hogy Szabédi László profeszszor a kolozsvári egyetem román bekebelezése elleni tiltakozásul választotta és vállalta (!) az önkéntes halált. S imát mondunk az ő lelki üdvéért.


Ebben az épületben töltötte utolsó napját Petőfi Sándor 1849. július 30-án Székelykeresztúron

Igen, a tizenhétszer két kerék azért indult el Székelyföldre - át a Partiumon, érintve Kerelőszentpált, ahol (a fiúk csodálkoznak vagy mentegetőznek: ezt még nem tanulták történelemből) megszületett az 1575-ös csatában az erdélyi fejedelemség, mely 1690-ig önállóan létezett, majd a török Habsburgok általi kiszoríttatása után a Diploma Leopoldinum gondoskodott a térség sorsáról, egészen 1848-ig, hogy akkor a márciusi széllel követeljék az egyesülést Erdéllyel -, a két kerék azért indult el Székelyföldre, hogy - mint Áron testvér mondja, babos kendőt kötve homlokára-fejére, ez a Szent Ferenc mellől kilépett, a szervezést áldott békével Isten tenyerére helyező szerzetes, a diákokért való-élő tanár - élményt adjon, nemcsak sportteljesítményt, nemcsak látvány-élményt, hanem az értelemnek és a léleknek is adományt...


Előkerülnek a kerékpárok. Piros kendővel fején Áron testvér, a csapat vezetője, a fiúk osztályfőnöke

Még halljuk a fájdalmas jóslatot Bánffihunyadon: a görög katolikusok azért építkeztek a tér túlsó oldalára, mert "a magyarok rövidesen úgyis eltűnnek, s akkor a szép, régi templom (Szent István-i maradvány-emlékekkel, román kapubéllettel, gótikus ívekkel) azé marad, aki hozzá térben legközelebb van".


Ilyen asztallal vártak Székelydobón. Otthonról indultunk, hazaérkeztünk

E "reménnyel" indulunk tovább, a templomkertben még pillanatnyi hőkölésre késztetem a fiúkat, figyelmüket fölhívom a kőasztalra, melynél Ady, Kós Károly, Tamási Áron és Babits Mihály egyaránt ült - s legszívesebben kiáltanám: lehullik, elporlad körülöttünk a hamisság globalizációs mértékű Patyomkin-metropolisza, tehát fiúk, az értékre figyeljetek, itt, ennél az asztalnál több van, mint... s nem akarom semmihez hasonlítani, hanem sekélyes tudásommal idézeteket sorolok. A babitsi megrázó lételméleti töprengést: miért nő a fű, hogyha majd leszárad?, / miért szárad le, hogyha újra nő? Azután Ady három versszakos, térben ábrázolva kereszt alakba rendeződő versét, Az Úr érkezése címűt, mert Királyhágó után rövidesen elhagyjuk Csucsát, közvetlenül a Boncza-kastély mellett haladunk el: Mikor elhagytak, / Mikor a lelkem roskadozva vittem, / Csöndesen és váratlanul / Átölelt az Isten. / Nem harsonával, / Hanem jött néma, igaz öleléssel, / Nem jött szép, tüzes nappalon, / De háborús éjen. / És megvakultak / Hiú szemeim. Meghalt ifjúságom, / De őt, a fényest, nagyszerűt, / Mindörökre látom.


S ma érettségizni lehet Magyarországon e vers ismerete nélkül, a tölgyfakéreg-redőzetű Kós Károly öregkori gondolat-tudása nélkül, amikor az ifjú újságíró azt kérdezte tőle: és most min dolgozik, mester? - mire ez a Benedek Elek-i, Kriza János-i, Orbán Balázs-os ember hosszan eltűnődött (a bölcsesség megértő bájával), majd az ifjú emberre nézett, és így válaszolt: nézem, hogyan nő a fű.

Későbe hajlik az erdélyi éjszaka, amikor az utolsó aszfaltozott úttól több kilométernyire, a hegyek között megérkezünk a barcasági Székelydobóba. Ez amolyan Szentföld, még nyugatra a Hargitától, a székelyek szent hegyétől, melyre mindig tisztelettel nézek, már csak azért is, mert Sütő András nagyremekű balladás színművében, az Advent a Hargitánban a szívemhez oly közelálló copfos, Sinkovits-papához a förgeteg közeledtén riadtan futó Kubik Anna színésznő (színésznő? - nem inkább szárnyait kitárt színes lepke-lány?) ősi - s a szót nagybetűvel illik írni: Ősi - szépséget teremtett ebből az erős székely mitológiából.

Székelydobót és másik két falut az itt működött fogolykiváltó rend őrizte meg nyugati katolikusnak. A két összenőtt falu - Dobó és Vágás - határán álló templomkertben tizenegy hatalmas csertölgy emelkedik, melyek a tizenegy székely székre emlékeztetnek. Számoljuk a fiúkkal, csak kilencet találunk. Megtudjuk, kettő kiszáradt. S egymást beszéljük túl: vajon melyik kettő lehet ez? Hol száradt el az élet úgyannyira, hogy még a fák is megérezték?

Majd a szíves vendéglátás során óhatatlanul szóba kerül a második, a 2004. december 5-én magunkra mért önkéntes Trianon. Önkéntes Trianon? A fiúkat azzal "fertőzöm", ügyesen kitalált, pontosan időzített provokáció volt ez, a Magyarok Világszövetsége és az internacionalista baloldal egyszerű - ámde tovább nyomorító - trükkje, mellyel a magyar nemzetet a ma kozmopolitának nevezett pókhálószövetben szeretnének föloldani. 1990 májusában miért nem határozott a budapesti Parlament közfelkiáltással a nemzet egységéről? Nem mások ellenében, hanem éppen önmaga pontos meghatározásával másoknak adott értékként - ahogy tették a románok, a szlovákok, a szerbek és a horvátok.

Ha mi, s ezáltal őseink (gyönyörűen sikoltva-szánkáztatva székely-magyarul az "s" hangot) nem vagyunk magyarok, akkor Budapest adja vissza mindama adót, amit a Parlament, s a millenniumi Magyarország számos épületén dolgozva befizettünk - mondják az ottani utódok. S látom a mai politikai Magyarországot, a nemzet Magyarország nélkül: csonkolt romhalmaz.

Még vásárolunk a híres szalmakalapokból - Bodón és Bétán készítik, ma már olykor gusztustalan pántdíszítéssel, a Marlboro cigaretta reklámja olvasható a székely aratókalapon -, elhaladunk Nagygalambfalva mellett, hangos emlékeztető szó: Kányádi Sándor szülőfalujánál járunk, azután megállunk Székelykeresztúron, a Gyárfás kúriánál (szét akarhatják szaggatni bennünk, az Igazság-legendákra akkor is szükségünk van, hiszen ez is ama bizonyos talpalatnyi föld!), ahol Petőfi Sándor az utolsó estéjét töltötte, 1849. július 30-án, ott a körtefa is, mely alatt utolsó versét írta, s végső földi vacsorájaként - mint följegyezték - bivalytejes puliszkát fogyasztott.

Székelykeresztúron számos legenda terjeng; s amint hallgatjuk őket, már nem azok igazságtartalma az érdekes, hanem a legenda léte, a továbbélőknek ez a levegőt adó edénye - mert hiszen nem lehet folytonosan a túlélés, a majd csak kibírjuk örökös fojtásában élni, hanem az embernek ki kell lépnie a továbbélés dús-oxigénos mezejére. Ez a tüdőre és zsebre vágható természetes szabadság, nem pedig a divat-demagógiák oxigén-elvonó mesterkedése.

Kerekes utunk során meg akartunk szállni Altorján. Onnan azonban megrendítő levelet kaptunk. Nincs szégyellni való ezen - szégyelljék magukat azok, akik e tinta-könnyeket papírra kényszerítették, honos társaink fájdalmából kicsavarva:

"December ötödike mély fájdalmat okozott a lelkünkben. Ezért úgy határoztunk, hogy idén nem fogadunk vendégeket az anyaországból."

Szöveg és kép: Elmer István

(Folytatjuk.)

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu