Uj Ember

2005.07.31
LXI. évf. 31. (2972.)

Ingyenes
műsorújság-
melléklettel

Főoldal
Címlap
Boldogok, akik találkoznak...
Egerszalóki Ifjúsági Találkozó - huszonharmadszor
Árvizek nyomán
Segítség Romániának
Terrorista akció Egyiptomban
Megemlékezés az iraki áldozatokról
Szabadság
Lelkiség
Szaporítani a kenyeret
Szentírás-magyarázat
Isten és ember szomjúsága
HOMÍLIAVÁZLAT
Az eucharisztikus kongresszusra készülünk (1.)
LITURGIA
A hét szentjei
A hét liturgiája
(A év)
Katolikus szemmel
A modernitás csapdája
Az érzelmi fogyatékosok társadalma
Egy népszavazás hordaléka (9.)
Erdély
A harmadik nem
Lapszél
A világ közepe
Élő egyház
Melléjük kell állni...
Diakónus a drogosokért - Kecskeméten
Élő gregorián
Erőnk a gyöngeségünkben van
Rubinmisés papját ünnepelte Felsőörs
Fórum
Kit sújt a láz-adó rockzene?
Marilyn Manson - és ami mögötte van...
"Kedves Sándor"
Múltidéző
KÖNYVESPOLCRA
Magyar pap - idegenben
Az Olvasó írja
Egy népszavazás hordaléka
Fórum
Két keréken Székelyföldön
Tények és igaz legendák nyomában
Fórum
Lótusz vagy kereszt
Katolikus kézikönyv buddhizmusról és kereszténységről
Szent Ferenc nyomában
Száz éve született Tömöry Edith missziós nővér
Fórum
HÍVOM A CSALÁDOKAT
Loyolai Szent Ignác és a szorongás nyomában
Németh Attila pszichiáter a kényszerbetegségről
Ifjúság
Vatikáni vélemény Harry Potterről
KÖLNI HÍREK
Kultúra
Isten-szerelem József Attila életében
"Dolgaim elől rejtegetlek"
A könnyet csillogtató ember
Elhunyt Hernádi Gyula
"Kis Verona" a Tisza partján
A Nabucco Szegeden
Sorok a hegyről
Paletta
Fórum
Szerzetesek és koronás fők hazája
A bajor főváros: München
Mozaik
A Vatikánban is nyár van
Nem fán terem az ananász

 

Lovászy László Gábor

A modernitás csapdája

Az érzelmi fogyatékosok társadalma

Manapság - az akadálymentes élet fontossága kapcsán - szerencsére "divatossá" vált a közéletben a fogyatékos emberek problémájával való foglalkozás, illetve a megoldások megtalálása. Hosszasan lehetne vizsgálni a fogyatékos emberekkel szembeni megkülönböztetés történetét és annak történelmi okait, most azonban beszéljünk inkább arról, milyen is a keresztény magatartás az elesettekkel, a fogyatékos emberekkel. A keresztény értékrend legfőbb elemeihez való ragaszkodás ugyanis segít abban, hogy képesek legyünk kikerülni a modernitás csapdáit. Amikor az emberek úgy gondolták, hogy legyőzhetik Istent a modern tudományokba vetett hitükkel, akkor mindig súlyos bajok történtek.

A második világháborút megelőzően a fogyatékosság kezelését csupán egészségügyi szempontból közelítették meg, és orvosilag kívánták megoldani a "problémát". Ennek kirívó eseteit az úgynevezett eugenikai kutatások és elméletek jelentették az 1910-es és ´30-as évek táján. A mozgalom vezető testületévé az 1926-ban alapított Amerikai Eugenikai Társaság vált, ahol a tagok egyetértettek abban, hogy a felsőbb társadalmi osztályok gazdagsága és helyzete értékesebb genetikai adottságaikkal igazolható. Támogatták továbbá, hogy az "alacsonyabb rendű" fajtákhoz tartozó emberek - többek között a kelet-európaiak - bevándorlását korlátozzák. Ezenfelül a fogyatékos amerikai polgárok sterilizálását is támogatták.

Az Amerikai Egyesült Államokban 1930-ra huszonhét tagállamban hoztak törvényeket a "csökkent értékűek" kasztrálására, s néhány államban e törvények egészen a hetvenes évekig hatályban voltak. Sőt, az alkotmány legfőbb őrének tekintett Legfelsőbb Bíróság egy 1927-es ítéletében (az úgynevezett Buck- vagy Bell-ügyben, 274 U.S. 200) fenntartotta Virginia állam jogát a szellemileg fogyatékos emberek sterilizálására. Ez a "modern" teória gyorsan "népszerűvé" vált a nemzetiszocialista birodalomban, a hitleri Németországban is.

Egy társadalom tükröt tarthat maga elé, ha megnézi, hogyan tekint a különböző képességekkel rendelkező embertársaira.

Megdöbbentő, hogy ma is vannak olyan, magukat hangosan és képmutatóan kereszténynek valló emberek, akik a fogyatékosságot, s általában minden balszerencsét a Mindenható akaratával, annak nevelő szándékával hoznak összefüggésbe, vagyis Isten büntetéseként tekintik mindezt. Hogy e nézet tarthatatlanságáról meggyőződjünk, vizsgáljuk meg, mi is olvasható ezzel kapcsolatban a Szentírásban.

A Zsoltárok könyvében találhatjuk az első utalást, méghozzá általában az elesettekre és a kitaszítottakra. Áldást érdemel az, aki segít embertársain, mint ahogy az Írás is szól: Boldog, aki gondol a szűkölködőre és a szegényre, az Úr megmenti majd a csapás napján (Zsolt 41,2). Mózes ennél is tovább megy, hiszen konkrétan az érzékszervi fogyatékossággal rendelkező emberek védelmében arra tanít, hogy: Ne átkozd a némát és ne tégy akadályt a vak útjába, hanem féld Istenedet (III. Móz 19,14).

Jézus eljövetelével, mint ahogy ő maga is nyilatkozta, a Törvényt és az Írást kívánja betölteni. A korábbi atavisztikus babonáknak megfelelő közvélekedés ellen is fellépett. És kérdezék őt a tanítványai, mondván: Mester, ki vétkezett, ez-é vagy ennek szülei, hogy vakon született? Felele Jézus: Sem ez nem vétkezett, sem ennek szülei (Ján 9,2-3).

A Biblia után érdemes megemlíteni azt a tényt, hogy a katolikus egyház is elismerően szólt a fogyatékos emberek érdekében kifejtett világi erőfeszítésekről: II. János Pál pápa a jubileumi év során 2000. december 3-án mondott beszédében kiemelten foglalkozott a fogyatékos személyek jogaival és helyzetével, megemlékezve az 1975-ben az ENSZ közgyűlése által elfogadott, A fogyatékos személyek jogairól szóló deklarációról.

A testi, érzékszervi és szellemi fogyatékosokról sok szó esik ugyan a közéletben, nem beszélünk viszont azokról, akik észre sem veszik az elesettek problémáit, a környezetükben küszködő, fogyatékos embertársaikat. Sőt, vannak köztük, akik még meg is vetik a fogyatékossággal élőket.

Ők azok, akik nem tudnak vagy inkább nem akarnak szociálisan érintkezni, elfogadni a másságot, annak ellenére, hogy esetenként anyagi javakban is dúskálnak. Ezek azok az emberek, akik ténylegesen fogyatékosok. Ők tehát az érzelmi fogyatékosok, emberségükben elveszett lelkek. Sőt, itt használhatjuk, csak itt használhatjuk a nyomorék szót is: ők az érzelmileg nyomorékok.

XVI. Benedek még bíborosként az Isten és a világ című interjúkötetében a következőt mondta: "Meg kell állapítanunk, hogy a fogyatékos sem olyan teremtmény, akinek voltaképp nem kellene lennie. Éppen fogyatékosságában rejlik sajátos értéke. S Krisztus, aki hagyta, hogy töviskoszorút tegyenek rá, és azt mondja magáról, féreg vagyok és nem ember, a fogyatékosok seregébe állt, akiknek üzenetük van, mint szenvedő, szeretetünket igénylő, visszasugárzó embereknek - ha éberek vagyunk erre."

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu