Uj Ember

2005.07.31
LXI. évf. 31. (2972.)

Ingyenes
műsorújság-
melléklettel

Főoldal
Címlap
Boldogok, akik találkoznak...
Egerszalóki Ifjúsági Találkozó - huszonharmadszor
Árvizek nyomán
Segítség Romániának
Terrorista akció Egyiptomban
Megemlékezés az iraki áldozatokról
Szabadság
Lelkiség
Szaporítani a kenyeret
Szentírás-magyarázat
Isten és ember szomjúsága
HOMÍLIAVÁZLAT
Az eucharisztikus kongresszusra készülünk (1.)
LITURGIA
A hét szentjei
A hét liturgiája
(A év)
Katolikus szemmel
A modernitás csapdája
Az érzelmi fogyatékosok társadalma
Egy népszavazás hordaléka (9.)
Erdély
A harmadik nem
Lapszél
A világ közepe
Élő egyház
Melléjük kell állni...
Diakónus a drogosokért - Kecskeméten
Élő gregorián
Erőnk a gyöngeségünkben van
Rubinmisés papját ünnepelte Felsőörs
Fórum
Kit sújt a láz-adó rockzene?
Marilyn Manson - és ami mögötte van...
"Kedves Sándor"
Múltidéző
KÖNYVESPOLCRA
Magyar pap - idegenben
Az Olvasó írja
Egy népszavazás hordaléka
Fórum
Két keréken Székelyföldön
Tények és igaz legendák nyomában
Fórum
Lótusz vagy kereszt
Katolikus kézikönyv buddhizmusról és kereszténységről
Szent Ferenc nyomában
Száz éve született Tömöry Edith missziós nővér
Fórum
HÍVOM A CSALÁDOKAT
Loyolai Szent Ignác és a szorongás nyomában
Németh Attila pszichiáter a kényszerbetegségről
Ifjúság
Vatikáni vélemény Harry Potterről
KÖLNI HÍREK
Kultúra
Isten-szerelem József Attila életében
"Dolgaim elől rejtegetlek"
A könnyet csillogtató ember
Elhunyt Hernádi Gyula
"Kis Verona" a Tisza partján
A Nabucco Szegeden
Sorok a hegyről
Paletta
Fórum
Szerzetesek és koronás fők hazája
A bajor főváros: München
Mozaik
A Vatikánban is nyár van
Nem fán terem az ananász

 

Lótusz vagy kereszt

Katolikus kézikönyv buddhizmusról és kereszténységről

Nyugaton manapság állítólag több millióan vallják magukat buddhistának vagy buddhista szimpatizánsnak. E meglepő tény mögött az egyházból való kiábrándulás lappang, máskor meg a kereszténység leértékelése a buddhizmus javára. Az más kérdés, mennyire ismerik vagy nem ismerik, illetve félreismerik e rajongó újbuddhisták a szóban forgó két vallást. A tény azonban elgondolkoztató.


Dennis Gira, a Lótusz vagy kereszt című könyv szerzője - a párizsi Institut Catholique tanára - művében a főleg Franciaországban élő buddhista hívőket, közösségeket tartja szem előtt, hívő katolikusként az ő kérdéseikre, kételyeikre próbál kielégítő választ adni. Hosszú amerikai, francia és nyolcéves japán tapasztalataira hivatkozik, ezeket dolgozza bele könyvébe. Műve meglehetősen polemizáló, apologetikus jellegű irat, de a szó pozitív értelmében. Afféle katolikus kézikönyv a kereszténységet és a buddhizmust érintő kérdésekben. Bár a szerző kitűnően ismeri a buddhista gondolkodást, és nagy megértéssel beszél róla, megmarad katolikus kereszténynek, ami nemegyszer zavarba ejti tanítványait, barátait. Nekik írta könyvét, amely magyarul Lótusz vagy kereszt - Egy választás indítékai címmel a magyarszéki Sarutlan Karmelita Nővérek gondozásában jelent meg.

Isten, Jézus Krisztus, a szeretet, az emberi kapcsolatok (a vallás a gyakorlatban kapcsolatok kérdése: Istennel és az emberekkel való kapcsolatainknak a szeretetben való kiteljesedése), a reinkarnáció; e témákkal foglalkozik részletesebben Dennis Gira, a két vallás eltérő szemszögéből vizsgálva a felvetett nehézségeket. Ne csodálkozzunk hát, ha a keresztény és tipikusan francia gondolkodásmód alapján érvel. Mondhatnánk: egy kissé intellektuális, észérvekre támaszkodó munka. Talán túlteng az érvelés, vitatkozás, filozófia (éppen ez hiányzik a buddhizmusból). Javára írható azonban, hogy érvelése, gondolatfűzése mindig világos, könnyen érthető. A felhasznált irodalom minimális, forrásokra nemigen hivatkozik (csak úgy általában barátaira, beszélgetőpartnereire). Nem ártott volna több gyakorlati példával, esetleg képekkel, ábrákkal is élénkebbé tenni mondanivalóját.

A téma nem új: ma már kiterjedt irodalma van. Nincs hiány a különféle tanúságtételekben: buddhistává lett keresztények vagy a buddhizmusból a kereszténységbe visszatért személyek vallomásait olvashatjuk. Csak néhány példa a sok közül: egy svájci ember, aki buddhistaként vezet egy Tao-központot hazájában. Vagy egy holland házaspár, akik végigjárták India szent helyeit, belekóstoltak az ottani gyakorlatokba, s jelenleg a maguk alapította keresztény felekezetükben tevékenykednek stb.). A leghitelesebb talán annak az angol egyetemi tanárnak a vallomása, aki húsz évig volt meggyőződéses buddhista, s tanítja is a buddhizmust a bristoli egyetemen. Közben katolikus lett (eredetileg anglikán volt): afféle Apologia pro vita sua-félében fejti ki roppant érdekesen, tárgyilagos alapossággal, miért lett újra keresztény, jelesen épp katolikus (P. Williams: The unexpected Way. Edinburgh-New York, 2002; lásd: Mérleg, 2004/4).

Mit szóljunk mindehhez? Az első: vitatkozással nem jutunk messzire. Hiszen se szeri, se száma a hasonló témájú könyveknek. Ami pedig a vallásváltoztatást (buddhistává válást) illeti: már a híres vallástörténész, Mircea Eliade és Simone Weil is rámutatott annak veszélyeire, ha valaki komolyan megváltoztatja hitét vagy vallását. Ahogy egy intelligens japán buddhista mondta egyszer: "A buddhizmus olyan nagyszerű, fennkölt valami, hogy egy egész élet nem elég a megértéséhez; nem is szólva a megéléséről, az életben való megvalósításáról." Ez természetesen igaz a kereszténységre is. Emberünk nem érti tehát, hogyan változtatnak egyesek olyan könnyedén vallást. Az ősegyházi szóhasználatban a "Virgo Ecclesia" (szűz egyház) elsősorban az ortodoxiát, a helyes hitet és az ahhoz való hűséget jelentette. Maga Szent János is ilyen értelemben használja nemegyszer a leveleiben. Japánban a buddhistáknál is találkoztam a "szűz" jelző ilyen magyarázatával: a "tiszta szív" a meggyőződéses hithez való, halálig tartó hűséget jelenti.

Napjainkban a különböző vallások, lelkiségek világában való "turistáskodásnak" lehetünk tanúi. Sokan mindent kipróbálnak, mindenbe belekóstolnak, egyikben sincsenek otthon igazán. A szerző maga is említi, hogy épp azok a buddhistává lett keresztények, akik lázadoznak az egyház rosszul értelmezett "dogmái" és erkölcstana (tízparancsolat) ellen, vakon elfogadják a buddhista tanokat, bár annak erkölcsi követelményeitől elhatárolják magukat. A kereszténység és a buddhizmus sem nyer sokat az ilyen hívőkkel. A japánoknak van erre egy gyakran használt szavuk: "maze-mono": keverék, kotyvalék. Összekeverni, összezagyválni össze nem illő dolgokat, még ha egyenként szép és rendes dolgokról lenne is szó. A lelkiség (lelkigyakorlatok, imádság, vallás) kérdésében manapság sok példa van erre a "maze-mono"-ra az egyházon belül is.

A szerző nemegyszer hivatkozik Albert Camus-re. Ő gyakran hangsúlyozza, hogy az igazi párbeszéd (például a buddhizmussal) megköveteli az őszinte becsületességet és azt, hogy mindvégig önmagunk maradjunk. Csak az elkötelezett buddhista vagy keresztény képes igazi dialógust folytatni: gyümölcsözően, egymást tiszteletben tartva, úgy ahogy van, mint buddhistát és mint keresztényt. Természetesen annak hitét is és meggyőződését is. Csak ekkor gazdagít bennünket a más vallásúakkal való találkozás, ekkor tanulhatunk egymástól a magunk javára és a másik mélyebb megismerésére, megértésére. Az elkeseredés, a kiábrándulás, előítélet, a becsmérlő, negatív kritika sosem lehet a II. vatikáni zsinat által is annyira sürgetett párbeszéd melegágya.

Szerencsére számtalan példája van már a termékenyítő, mindkét fél számára hasznos közelítésnek, párbeszédnek is. Japánban két német jezsuita, H. Enomiya-Lasalle és H. Dumoulin, Srí Lankán az ugyancsak jezsuita A. Pieris, Indiában a volt bencés Bede Griffith tűntek ki a buddhista világ megismertetésével és a két világvallás egymáshoz való közeledésében. (Griffith inkább a hinduizmus felé nyitott ablakot.) S nem szabad elfelejteni az indiai R. Panikkár egyházmegyés papot: apja hindu, anyja spanyol, ő maga egyformán otthon érzi magát a katolikus hitben, a buddhizmusban és a hinduizmusban. Egész élete, írásai e háromság jegyében tanúskodnak az érdeklődők számára. Rájuk senki se mondhatja, hogy "maze-mono". Bár néha az ortodoxia mezsgyéjén járnak, de sosem keverik össze a lényeget.

Dennis Gira könyve szerényebb keretek közt, egyszerűbb formában s talán kevesebb igénnyel lép az olvasó elé ezen a szokatlan, nemegyszer sikamlós, de megszentelt területen. Lótusz vagy kereszt: tipikusan nyugati kérdésfeltevés. Én másként fogalmaznék: hogyan lehetne a lótuszt és a keresztet felhasználni, értékesíteni a "közös üdvösség" (Júdás 3) elnyerésében, együtt? Nem ellenkezik a lótusz a kereszttel; a kereszt nem azért történt, hogy eltiporja a lótusz vallását, a könyörületes Buddhát. Buddhát ne azok közt keressük, akik szitkozódva gúnyolták Jézust a kereszten.

Semmi sem áll közelebb egymáshoz, mint a szeretet és a könyörületes irgalom: Jézus és Buddha. Már a XX. század harmincas éveiben érezte ezt Romano Guardini, amikor megkockáztatta azt a kijelentést, hogy még adósak vagyunk a Buddha-titok magyarázatával a keresztény teológiában. Azt hiszem, egyikük ellen sem követnénk el tiszteletlenséget, ha például a keresztet úgy ábrázolnánk, ahogy kinő a szenvedés, a bűn, a rossz lótuszvirágokkal borított iszapjából. Vagy ha csak egyszerűen odatesszük a lótuszvirágot Jézus levétele után a keresztfára, az INRI fölé.

Béky Gellért SJ

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu