Uj Ember

2005.03.20
LXI. évf. 12. (2953.)

"Hozsanna
Dávid fiának!
Áldott, aki
az Úr nevében jön!"

Főoldal
Címlap
"Keserüen kinzatul, vos szegekkel veretül"
Keresztút a budai Várban
Biztató hírek a pápa állapotáról
A Szentatya húsvétvasárnap délben Urbi et Orbi áldást ad a Szent Péter téren
"Mértékadó" beköszöntő
Húsvétkor induló műsorújságunkról
Valódi testvériség
Lelkiség
Keresztút a zsoltárok tükrében
Szentírás-magyarázat
Gyalog és szamárháton
Homíliavázlat
Jöjjetek, boruljunk le az Úr előtt!
LITURGIA
Csodák (3.)
Az Eucharisztia Éve
Eucharisztia és mindennapok
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
A magyar pártrendszer átalakulása 1990 és 2005 között
Valódi párbeszédre van szükség
Kránitz Mihály: A zsidók és a keresztények kapcsolatának története fájdalmakkal teli
Családvédelmi Charta a melegek jogairól
Lapszél
Mai mesék
Élő egyház
Az egyház egysége a mártírok áldozatában
Ökumenikus imádság a hitvallókért - Budapesten
Családok a családokért
Szívről szívre járva
A Szeretetláng kiválasztottjára emlékezünk
Lektor és akolitus
Élő egyház
Einstein vallásossága
Fórum
Isten kezében vagyunk
Borbély Szilárd Halotti pompa című verseskötetéről
A Krisztus-legendák írója
Papnevelő püspök volt
Dékány Vilmosra emlékezünk
Fórum
Az irgalom és a bűn tettei
- a lőcsei Szent Jakab-plébániatemplom freskóin
Fórum
Nem beszélni - csinálni kell...
Beer Miklós püspök a cserkészet értékeiről
A végsőkig tartotta a lelket bajtársaiban
Boldog Marcel Callo vértanú
Ifjúmunkás-mozgalom hazánkban
Fórum
Maga az élet...
A víz világnapján - a víz mindennapjairól
Fehér mosolyú asszonyok
Joaquin Quintana verbita szerzetes az afrikai misszióról
Ifjúság
Szólj hozzá!
"Helyem a világban - helyem az egyházban"
Gondolatok a serdülők nagyböjti lelki napjairól - Péliföldszentkeresztről
Telefon
Hangulatjelentések
Varázslatos pálmaágak
Programajánló
"Végtelen" koncert
REJTVÉNY
Kultúra
Händel és a szent zene
Krisztus ikonja: a kereszt
A kevésbé ismert Verne Gyula
Száz éve hunyt el a francia író
PALETTA
Fórum
Tárgyak tengelyében
Ezer évünk történelmi egyházai - kiállítás Keszthelyen
Mozaik
A Szent Háromnapra készülünk
Reménysziget
Madárdal a Mikszáth Kálmán téren

 

Krisztus ikonja: a kereszt

Minden szakrális műalkotásra vonatkozik: Krisztus a főszereplő, még ha személyesen nem látható is.


Limoges-i kereszt (XIII. század) Fotó: Mudrák Attila

A világ urának különleges "önazonosító" jelképe a kereszt, amely spirituális értelemben kettős jelkép: a sötétség és a ragyogó fény hordozója. Az egyik a sötét, véres, reménytelen kereszt. "De ez a ti órátok, a sötétség hatalmáé" (Lk 22,53). Valamint: "A hatodik óra táján sötétség támadt az egész földön" (Lk 23, 44). Ekkor a tanítványok átélték a krisztusi mélypontot: "én Istenem, én Istenem, miért hagytál el engem?" (Mk 15,34). A másik kereszt, az üres, a fénylő: a győzelem jele, az üres sírral együtt. "A hét első napján kora hajnalban kimentek a sírhoz... amikor ragyogó öltözetben két férfi állt mellettük" (Lk 24, 1-4).

A kereszt mint tárgy és mint kiterjesztett, átvitt értelemben szemlélt fogalom, a legszorosabban Krisztushoz tartozik, az ő legszemélyesebb ügye. Krisztus nélkül a kereszt elveszíti szimbolikus jelentését, és értelmezhetetlen. Az ezzel kapcsolatos tanítás így hangzik: "Ha valaki utánam akar jönni, tagadja meg magát, vegye föl keresztjét, és kövessen engem" (Mk 8,34). Nem mondja azt, hogy az én keresztemet hordozzátok: mindenki a sajátját élje át és kövesse őt. Szent Pál eszkatologikus látomása pedig így hangzik: "Akkor majd föl tudjátok fogni az összes szentekkel együtt, mi a szélesség és hosszúság, magasság és mélység..." (Ef 3,18). A következményt Nagy Szent Vazul egyházatya így fogalmazza meg: "A kereszt útján leszállott a poklokra, hogy önmagával töltsön be mindent, s föloldotta a halál fájdalmait" (A Szent Liturgia imádsága).

Az első három évszázad kereszttisztelete nem elégé világos számunkra. Egyesek véleménye szerint alig használták a szent jelet, mert a pogányok gúnyolódásának voltak kitéve. Mások - többek közt Vanyó László is - megállapítják, hogy a kereszt tisztelete más jellegű volt: nem a történelmi keresztet tisztelték, hanem az üldözések közepette a második, és dicsőséges eljövetel jelét várták: "Akkor majd feltűnik az Emberfiának jele az égen, és jajgatásban tör ki a föld minden népe, mert meglátják az Emberfiát, amint eljön az ég felhőin, nagy hatalommal és dicsőséggel" (Mt 24,30).

A kereszt tárgyias tisztelete Nagy Konstantin uralkodásához köthető, akinek szentéletű anyja, Heléna megtalálta Krisztus eredeti keresztjét, és valahol egy kereszt-emlékművet emelt. Az irodalmi forrásokból ismert, "hurkolt" keresztforma nagy "karriert" futott be a bizánci kereszténységben.

Fontos felfigyelnünk a következő művészettörténeti jelenségre: az első évezred keresztábrázolása olyan misztikus tartalmat őrzött meg, amelynek megértésére talán ma már hiányzik a készség. A kereszten is élő Krisztus-ábrázolásáról van szó, aki ünnepélyes császári öltözetben, királyi koronával a fején, nyitott szemmel tekint az imádkozóra. A kereszten is király és Úr! Az evangéliumok szenvedéstörténete is mentes minden túlzástól, szinte száraz tudósításról beszélhetünk. Talán az első évezred lelki finomságának, a szenvedés brutalitását eltakaró szemérmességének ma már nincs mondanivalója? Később olyan ábrázolás is keletkezett, amelyen a szenvedő Krisztus alakját kiterjesztett karú szeráf takarja el. Sajnálatos módon napjaink egyházművészetében hasonló megoldás lehetősége fel sem vetődik.

A misztikus műalkotások sorába tartozik a "crux gemmata". A festett, vízszintes és függőleges szárán kék ékkövekkel díszített kereszt mondanivalója: a kereszten lecsorgó drága, megváltói vér ékkövekké válik. De misztikus ábrázolás a várakozás keresztje is: a világítéletet, a másodszor eljövendő Krisztust várva az emberiség díszes trónt készít az Úr számára. Amíg eljön, az ékköves keresztet helyezi el rajta (mint például a ravennai keresztelőkápolna kupoláján).

A XI. században az élő Krisztus ábrázolását felváltotta a mai napig is ismert és népszerű, festészetileg gazdagabb kompozíció, amely a mezítelen és halott Krisztust rajzolja meg, félrehajtott fejel, megvonagló testtel, az evangéliumokban szereplő többi alakkal együtt. Humbertus pápai legátus 1054-ben Kéruláriosz Mihály pátriárkánál kifogásolta ezt az ábrázolást, mert nagyon emberinek tartott. Kialakulásának talán az az oka, hogy a bizánci birodalom sorsa egyre bizonytalanabbá vált, és a keresztény birodalom szenvedését Krisztuséhoz hasonlították.

A kereszt tisztelete mélyen beleivódott a vallásos emberek lelkületébe. Talán itt lenne az ideje, hogy a kereszt tiszteletéből fakadó lelkiség útját állja napjaink szomorú tapasztalatának, hogy a kereszt sokak számára divatcikké, ruhakiegészítővé vagy játékszerré vált.

Nagymihályi Géza

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu