|
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|
![]() |
![]() |
Händel és a szent zene Egyazon évben, és földrajzi közelségben született, de rendkívüli módon eltérő életutat járt be a barokk kor két zenei lángelméje: Johann Sebastian Bach (1685-1750) és Georg Friedrich Händel (1685-1759). Alkotói tevékenységük s az általuk az utókorra hagyományozott zenei és eszmei mondanivalójukban is kiemelkedő örökség éppen olyan időszerű, mint háromszáz évvel ezelőtt. Míg J.S. Bach élete szorosan kötődött az egyházi szolgálathoz, addig ugyanez nem mondható el Händelről. Életműve gerincét világi indíttatású művek: operák és "világi" oratóriumok alkotják. Édesapja, a szász-weissenfelsi, később brandenburgi udvari "kirurgus és titkos tanácsos" kifejezettenen ellenezte fia zenei tanulmányait. Szász-Weissenfels hercege azonban, miután hallotta a fiatal tehetség orgonajátékát, a hallei Marktkirche orgonistájánál taníttatta tovább Händelt. Az ifjú komponista ennek a fordulatnak köszönhetően töltötte be első (s utolsó) "egyházzenészi" állását: jogi tanulmányaival párhuzamosan a hallei dóm- és kastélytemplom orgonistája lett. Hamarosan azonban úgy érezte, az adott keretek között nem tudja kibontakoztatni sokoldalú tehetségét. 1703-ban Hamburgba költözött, ahol a korabeli német operajátszás fellegvárának számító operaházban hegedűseként, majd csembalistaként tevékenykedett. Händel életútjának következő fontos állomása Itália volt. Ott ismerte meg Domenico Scarlatti csembalóműveit, valamint Carissimi oratóriumait. Ebben az időszakban keletkezett első "zsengéje", az olasz stílusban komponált La Resurrezzione ("A Feltámadás"), a későbbi nagy oratóriumok előképe. 1710 után Hannoverben, majd Londonban élt, ahol elsősorban operáival aratott sikert. Händel alkotói teljesítményének jelentős részét képezi huszonkét oratóriuma. A vallásos témájú zeneművészet ezen remekműveiben többféle tradíció keveredik. Egyaránt tetten érhető bennük az Itáliában megismert, a kórus szerepét előtérbe helyező Carissimi-féle oratóriumtípus, a drámaiságot, képszerűséget hangsúlyozó Lully-féle francia opera grandiozitása és a német kantátairodalom kontemplativitása. Ezek az alkotóelemek ötvöződtek a hagyományosan magas színvonalú angol kóruskultúra jellegzetességeivel. Händel oratóriumainak témáit legtöbbször az Ószövetségből merítette. Első "valódi" oratóriumának szövege is onnan származik, s az Eszter fényes sikert aratott. 1741-ben született meg a műfaj történetének gyöngyszeme, a Messiás. Ez a mű több szempontból is kiemelkedik a szerző alkotásai közül. Témája nem ószövetségi, hanem bibliai szövegekből merítő "meditáció" Krisztus életének állomásai felett. Szövegét Händel Charles Jennens közreműködésével állította össze. Az első rész a Krisztus előtti idők és a Megváltó születésének leírása, a második a Passiótörténet, a harmadik elmélkedés a megváltásról. Szerzőnk olyan szuggesztíven kezeli a maga által kiválasztott szöveget, hogy joggal gondolhatjuk: a Messiás nem egyszerűen zenemű, hanem Händel zenei eszközökkel kifejezett, csodálatos hitvallása. Talán így érthető, miért vésték fel a Westminster-apátságban Händel sírjára a híres szopránária, az "I know that my Redeemer liveth" (Tudom, hogy Megváltóm él) témáját. Ugyanez a dallam a Messiás létezésére szolgált bizonyítékul a tudós Roscher számára. Az "oratóriumok oratóriuma", jóllehet nem a liturguia számára készült, mégis nagy hatással volt az anglikán egyházi zenére, utóélete - az oratórium előadása köré szerveződött egyesületek révén - a mai napig megfigyelhető a zenei életben. Händel - Henry Purcellhez hasonlóan - legjelentősebb s egyben óriási előadói apparátust felvonultató "egyházi műveit" világi indíttatásból, állami alkalmakhoz komponálta. A Te Deumok közül kettő egy-egy angol hadisiker hálaadó ünnepségére készült: az egyik az utrechti béke megkötésére, a másik a dettingeni győzelem alkalmából. Händel tehát egyik vallásos tárgyú darabját sem a liturgia számára komponálta. Nem volt egyházzenész. Oratóriumainak, s kiváltképp a Messiásnak az eszmei mondanivalója azonban nagyhatású, keresztény zeneszerzővé avatják őt. Deákné Kecskés Mónika DLA
|
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|