|
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az irgalom és a bűn tettei - a lőcsei Szent Jakab-plébániatemplom freskóin
Lőcse, a Szepesség középkori központja, a XIV-XVI. században hazánk egyik leggazdagabb kereskedővárosa. Hatalmas főterén, az egykori piactéren áll az Anjou-kori Magyarország egyik legnagyobb gótikus stílusú plébániatemploma: ötven méter hosszú, huszonkét méter széles és tizenkilenc méter magas. A szentély és a hajó déli falának nagyméretű, mérműves ablakain beáradó napfény segíti az embert, hogy felismerje és dicsőítse a világ Teremtőjét és Megváltóját, aki valóságosan jelen van az eucharisztiában, amelyet a szentély északi falán őriz a pompás faragású, óriás méretű, kőből készült szentségház. A templom gazdag belső díszítéséből a legismertebb a város messze földön híres szobrászművészének, Lőcsei Pál mesternek az 1508-18 között készült remekműve, a monumentális főoltár, amely a város és a templom védőszentjét, az idősebb Szent Jakab apostolt, a kereskedők és a zarándokok pártfogóját állítja elénk.
A templom korábbi, az 1360-70-es években készült, első főoltára lényegesen kisebb volt, az oltárasztal felett csak kisméretű szobrok álltak, amelyeket Lőcsei Pál a jelenlegi oltárépítmény oromzatában helyezett el. Így szabad rálátás nyílt az oltár körüli, a szentély ablakai alatti falfelület freskóképeire, amelyek az Apostoli Hitvallás tizenkét tételét mutatják be képekben a tizenkét apostol és a tizenkét próféta alakja felett.
A XIV. századi templomok díszítésében a falfestmények kapták a fő szerepet. A táblaképek, a szárnyas oltárok csak a XV. századtól kaptak nagyobb helyet a templomokban.
A lőcsei templom tágas hajójában a legnagyobb falfelület az északi oldalon van. Ide festette az 1380-as években Lőcse város buzgó és kiválóan képzett plébánosa az irgalmasság hét cselekedetét és a hét főbűnt megjelenítő képsort szorosan egymás felett, egy jeles festőművésszel. A lelkipásztor fontosnak tartotta, hogy prédikációinak leglényegesebb gondolatai - amelyekkel a város polgárainak erkölcsét kívánta jobbá tenni - állandóan láthatóak legyenek a templomban. Ezek a képek több mint hatszáz éve, folyamatosan hirdetik a keresztény erkölcs alapelveit.
Az irgalmasság cselekedetei A felső képsor az irgalmasság cselekedeteit állítja elénk, amelyek, Jézus tanítása szerint (Máté 25, 31-46), az örök életbe való bejutás egyedüli feltételei: a szomorúak vigasztalása, a vándor befogadása, az éhező megvendégelése (1. kép), inni adni a szomjúhozónak, a ruhátlan felruházása (2. kép), a fogoly meglátogatása, a halottak eltemetése. A lőcsei falképen az egyes cselekedeteket a város polgárai (egy-egy előkelő házaspár) végzik, a jellegzetes, emeletes polgárházak, paloták között. Mindig a férfi végzi a jótettet, az asszony csak segédkezik neki. A rászorulót dicsfény övezi, jelezve Jézus tanítását: "Amit egynek a legkisebbek közül cselekedtek, azt nekem teszitek" (Máté 25, 40). A képeken a művész jól jellemzi a jót tevő ideális lelkiállapotát: teljes szívvel-lélekkel, minden erejével a rászorulót segíti. Úgy szereti őt, mint önmagát! Figyeljük meg az első képen az ételt kínáló házigazda odafordulását a vendég felé: lábujjhegyre állva és mélyen meghajolva nyújtja neki az ételt a szépen megterített asztal felett. A második képen két férfi öltözteti fel a mezítelent a díszes ruhába, miután megmosdatták. A harmadik férfi még éppen a lábát mossa. Valamennyi képen, azok felső részén az isteni segítséget, a kegyelmet közvetítő angyal sugallja az embereknek a jót. A hét főbűn A jótettek képei alatt a hét főbűnt jeleníti meg a művész, ugyancsak életképekben. Ezek a következők: kevélység, fösvénység, bujaság, irigység, torkosság, harag, jóra való restség. A bűnöket is a város jómódú polgár házaspárjai követik el, de a színtér már nem Lőcse városa, hanem a pokol nagy lánggal égő tüze, amely a bűnben élő ember élettere már a földön is. Az egyes házaspárok a főbűnöket jelképező állatok hátán ülnek, és ezek egyenesen a pokol torkába sietnek velük. A harmadik képünkön a poklot jelképező sárkány tátott száját látjuk az éles fogakkal, ahová a szamár (a Lustaság) vezette a jóra rest, előkelő házaspárt, fejük felett párnákkal, az ördögök nagy örömére. A Harag, a düh vezeti a medvén lovagló előkelő urat az öngyilkossághoz és a feleségét gyermekének megöléséhez (negyedik kép). A fösvények békán lovagolnak, egymásnak hátat fordítva, egymás ellen dolgozva. A férfi ládába gyűjti az aranyat, az asszony zsákba rejti a kincseit (ötödik kép). A képek felső részén az ördögök lázasan tevékenykednek, hogy az embereket rávegyék a bűnökre, de azok végül is szabad akaratukból teszik a bűnt. A bűn elkövetése után a bűnös ember már nem szabad, a bűn, vagyis az ördögök foglya! Minden képnek ez a tanítása, és a hét kép egymás mellett, hétszeresen felfokozza a tanítás igazságát, hitelességét! Érdemes összevetnünk a két képsort, és megfigyelnünk a művészi kifejezés számos eszközét, amellyel egy-egy képbe belesűríti az ember boldogulásának és boldogtalanságának okát. A mai embert is megrázza, elgondolkodtatja az egyes képek szuggesztív művészi ereje, és ha engedi, hogy a tudatáig hatoljon az angyal szelíd szava, akire az Irgalmasság tetteit gyakorló házaspárok hallgattak, akkor a XXI. század embere számára is egyértelművé válik, hogy mi a földi és az örök boldogság elérésének útja. Prokopp Mária Fotók: Méry Gábor A könyörületesség művei Az irgalmasság művei a szeretet cselekedetei, melyek által embertársunk segítségére sietünk testi vagy lelki szükségleteiben. A lelki könyörületesség művei a tanítás, a tanácsadás, a vigasztalás, a támogatás csakúgy, mint a megbocsátás és a türelmes elviselés. Az irgalmasság testi cselekedetei magukban foglalják: az éhezőknek ételt adni, a hajléktalanoknak szállást adni, a betegeket és börtönben levőket látogatni, a halottakat eltemetni. E tettek közül a szegényeknek adott alamizsna a testvéri szeretet egyik fő tanúságtétele, ugyanakkor az igazságosság gyakorlása, amely tetszik Istennek: "Akinek két ruhája van, az egyiket adja oda annak, akinek egy sincs (Lk 3,11). (A katolikus egyház katekizmusa alapján)
|
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|