Uj Ember

2004.11.21
LX. évf. 47. (2936.)

November 19.,
Szent Erzsébet
ünnepe

Főoldal
Címlap
Püspökkari felhívás a népszavazásra
Szent Mártonra emlékeztek Szombathelyen
Az egyház és a kormány kapcsolata
"Sem nem kiegyensúlyozott, sem nem jó"
Az ipolytölgyesi gyermekotthon javára
A Szent Erzsébet rózsája-díj átadásáról
Gyógyít és fölemel
Lelkiség
Krisztus király ünnepén
Nem e világból való...
Az egyház az eucharisztiából él
(5.)
A hét szentjei
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
A "kétigenes", december 5-i népszavazás háttere
Az egészségügy: közszolgálat
Vallásilag elkötelezett orvosok a kórházprivatizációról
A vér szava
Lapszél
Csúsztatások
Élő egyház
Felszólító módban...
Nemzeti Kateketikai Kongresszus Budapesten
A tours-i püspök nyomában
Átadták a Szent Márton-díjat
Jubileumi napok az egri papnevelőben
Jezsuiták önmagukról
Katolikus jogászegyesület alakult
Pálos konferencia Miskolcon
Élő egyház
Felnőtt az apa fia
Európa és Afrika püspökei az együttműködésért
Falak nélkül
Vitatott francia laicizmus
Fórum
Szennay András főapát gyémántmisés
Keresztényként "jelen lenni"
Bányai Mária halálára
Egy tudós újságíró
Harminc éve hunyt el Radó Polikárp
Fórum
Árpád-házi Szent Erzsébet emlékezete Angliában
Fórum
Negyven év a keresztény egység útján
Az ökumenikus zsinati határozatról
"Úgy vagyok köztetek, mint aki szolgál"
Országos diakónustalálkozó Leányfalun
Könyvajánló
Szemtől szemben
Az Olvasó írja
Párbeszéd
Vallásosság a médiában
Benyomások és gondolatok egy találkozóról
Médiakonferencia Castel Gandolfóban
Fénnyé váló szavak
Párbeszéd a vallások között
Helyesbítés
Ifjúság
Hétköznap és misztika
A hónap témája: Mit jelent a részvét?
Szólj hozzá!
Programajánló
Serdülők lelki napjai a szaléziaknál
Rejtvény
Kultúra
Bárány Tamás halálára
Rögtön klasszikus
Beethoven két zongoraversenyének felvételéről
Az Egész vonzásában
In memoriam Gergely Ferenc
***
Paletta
Mozaik
Az Új Ember pályázata az Eucharisztia Évére
Pályázati feltételek
"Gyémántnál értékesebb"
Boldog Károly hazaérkezett
Határon átívelő zarándoklat
Üzeneteket hoznak Nagyváradról Budapestre
Molyűző hárfacserje

 

Az Egész vonzásában

A Keresztény Múzeum október óta ad helyet Somogyi Győző, a kortárs keresztény művészet kiemelkedő képviselője kiállításának. A művész életművéből - festményei közül - feszületeket, a Magyar szentek jáki sorozatát, Madonnákat, csataképeket, a Káli-medence tájait, valamint grafikákat láthat a nagyközönség.

A művészet és a liturgia közös vonása, hogy mindkettő a szimbólumok nyelvét beszéli. A szimbólumban két valóság: egy érzékelhető és egy érzékfeletti egyesül. Nem véletlen, hogy a liturgiában a szavak és gesztusok szimbólumai mellett kiváltságos helye van a képnek is.

A kép és a liturgikus ünneplés akkor jelent többet formák, színek, szavak és gesztusok halmazánál, akkor mondhatjuk rá, hogy minden tekintetben, igazán él, ha transzparenciája révén felsejleni engedi a mögöttest, az átfogót, a végső horizontot. Ellenkező esetben nem pusztán feleslegessé, de kártékonnyá válik, hiszen nemcsak hogy nem tárja föl, de eltakarja, sőt el is torlaszolja a Transzcendens felé vezető utat. A piszkos ablaküveg erősen megszűri, lefojtja a fényt. Az elfajzott szimbólum pedig diabólummá válik. "Jaj, alig vártam, hogy vége legyen a misének!" "Ez a festő milyen unalmas!" - hallanánk ilyenkor kifelé jövet a templomból, a kiállításról.

Az Esztergomban kiállított alkotásokat szemlélvén úgy tűnik, Somogyi Győző kibírja annak a megmagyarázhatatlan erőnek az izzó feszültségét, amelynek híján az alkotói munka olcsó művészkedés lenne. Az erős hatásokkal dolgozó művész festményein azonban rendszerint van valami furcsa, valami elidegenítő, ami nem engedi, hogy a részleteken megtelepedjen a tekintetünk, hanem arra késztet, hogy az Egész-et tekintsük. Valószínűtlen erejű sárgákkal és rózsaszínekkel, ikonszerű mozdulatlansággal, kifürkészhetetlen tekintetekkel, szürreális belső képek megfogalmazásaival találkozunk minduntalan.

Az Árpád-ház szentjei sorozatának képein a megszokott ikonográfiai elemeken túl ősi magyar írásjelekkel és szimbólumokkal is találkozunk. Egy méltóságteljes ősiséggel rendelkező, gazdag kultúrájú, büszke nép krisztusformájú hőseinek képcsarnoka ez. Somogyi Győző úgy emeli be a hagyományos ábrázolás világába a kereszténység előtti korok szellemi gazdagságát, hogy elkerüli az ősmagyar vallás múltba révedő ideológiájának csapdáját.

A grafikák többnyire egy embertelen ideológia által létrehozott nyomasztó világba visznek bennünket, lakó- és gyártelepek romjain létező emberromok világába. Közelebbről szemlélvén azonban egy-egy lírai részlet titokzatos módon reményt lop az embertelenség és kiüresedés e helyszíneire.

Somogyi Győző képei január 2-ig láthatók az Esztergomi Keresztény Múzeumban.

Káposztássy Béla

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu