Uj Ember

2004.11.21
LX. évf. 47. (2936.)

November 19.,
Szent Erzsébet
ünnepe

Főoldal
Címlap
Püspökkari felhívás a népszavazásra
Szent Mártonra emlékeztek Szombathelyen
Az egyház és a kormány kapcsolata
"Sem nem kiegyensúlyozott, sem nem jó"
Az ipolytölgyesi gyermekotthon javára
A Szent Erzsébet rózsája-díj átadásáról
Gyógyít és fölemel
Lelkiség
Krisztus király ünnepén
Nem e világból való...
Az egyház az eucharisztiából él
(5.)
A hét szentjei
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
A "kétigenes", december 5-i népszavazás háttere
Az egészségügy: közszolgálat
Vallásilag elkötelezett orvosok a kórházprivatizációról
A vér szava
Lapszél
Csúsztatások
Élő egyház
Felszólító módban...
Nemzeti Kateketikai Kongresszus Budapesten
A tours-i püspök nyomában
Átadták a Szent Márton-díjat
Jubileumi napok az egri papnevelőben
Jezsuiták önmagukról
Katolikus jogászegyesület alakult
Pálos konferencia Miskolcon
Élő egyház
Felnőtt az apa fia
Európa és Afrika püspökei az együttműködésért
Falak nélkül
Vitatott francia laicizmus
Fórum
Szennay András főapát gyémántmisés
Keresztényként "jelen lenni"
Bányai Mária halálára
Egy tudós újságíró
Harminc éve hunyt el Radó Polikárp
Fórum
Árpád-házi Szent Erzsébet emlékezete Angliában
Fórum
Negyven év a keresztény egység útján
Az ökumenikus zsinati határozatról
"Úgy vagyok köztetek, mint aki szolgál"
Országos diakónustalálkozó Leányfalun
Könyvajánló
Szemtől szemben
Az Olvasó írja
Párbeszéd
Vallásosság a médiában
Benyomások és gondolatok egy találkozóról
Médiakonferencia Castel Gandolfóban
Fénnyé váló szavak
Párbeszéd a vallások között
Helyesbítés
Ifjúság
Hétköznap és misztika
A hónap témája: Mit jelent a részvét?
Szólj hozzá!
Programajánló
Serdülők lelki napjai a szaléziaknál
Rejtvény
Kultúra
Bárány Tamás halálára
Rögtön klasszikus
Beethoven két zongoraversenyének felvételéről
Az Egész vonzásában
In memoriam Gergely Ferenc
***
Paletta
Mozaik
Az Új Ember pályázata az Eucharisztia Évére
Pályázati feltételek
"Gyémántnál értékesebb"
Boldog Károly hazaérkezett
Határon átívelő zarándoklat
Üzeneteket hoznak Nagyváradról Budapestre
Molyűző hárfacserje

 

Szólj hozzá!

Ha a hónap témája felkeltette érdeklődésedet, fogalmazd meg bátran és röviden (!) a véleményedet, és küldd el nekünk levélben (1053 Budapest, Kossuth L. u. 1.) vagy e-mailben (ujember@katolikus.hu) "Szólj hozzá!" jeligére. Véleményedet meg is jelentetjük, amennyiben ehhez hozzájárulsz. Várunk témaajánlatokat is.

A hónap témája: Mit jelent a részvét?

Igen, csak ezt az egyet tudhatnánk, hogy végül is megtörhetjük-e, nem a magunkét, a másik magányát. (Pilinszky János)

Hiszem és vallom, hogy ha már "meg kell törni" valaki magányát , akkor az eleve rossz hozzáállás a másik emberhez. A magányt mindig tiszteletben kell tartani. Az önként vállalt magányban mindig több van, mint azt bárki gondolná. Olyankor lemerülünk önmagunk mélységeibe. Vannak, akik képtelenek erre, ők a felszínes emberek, a látszatemberek. Ügyesen úsznak az árral, és az életben jól eligazodnak. Ebben a helyzetben soha nem fognak találkozni sem önmaguk, sem mások mélységével. És nem is érthetik meg ezt! És nem is szabad ezt tőlük elvárni.

Aki képes önmaga lelki tengerének mélységéig eljutni, az egy kicsit mindig magányos. És ez így van rendjén! Hiszen nincs annál nagyobb kaland, mint amikor önmagunkat fedezzük fel. Mert kaland ez a javából! Persze kell ehhez egyfajta játékosság és rugalmasság. Ha nincs meg ez a képességünk, könnyen belegubancolódunk saját gondolatainkba, élményeinkbe és emlékeinkbe.

Soha ne próbáljuk a másik magányát megtörni. Várjuk ki türelmesen, amíg képes lesz valaki az elmozdulásra. Az önként vállalt elmozdulás az igazi fejlődés. Persze ez nem jelenti azt, hogy nem érzek együtt vele. Ellenkezőleg! Az igazi együttérzés éppen azt jelenti, hogy türelmesen, de nem passzívan kivárom az önként vállalt, bizalommal telített elmozdulást, kilépést egy korábbi állapotból. Ezzel újabb lehetőséget adok magamnak és másoknak, mely egy újabb kihívás, ha tetszik, kaland önmagunk és mások felé.

Lovas Valéria

* * *

Részvétet többnyire nagy tragédiák, betegségek, testi-lelki bajok idején tanúsítunk mások iránt, pedig az együttérzés nem csak a gondok-nehézségek idején aktuális. A részvét azt jelenti: kiveszem a részem abból, ami a másik emberrel történik, legyen az jó vagy rossz. Az együttérzés pedig nemcsak együtt sírás, hanem együtt nevetés is lehet! Nehéz dolog egyedül cipelni a terheket, csüggesztő, ha magányosan, segítség nélkül kell leküzdenünk az akadályokat. Ám éppen ilyen nehéz lehet, ha az örömben magunkra maradunk; ha a boldogság idején közömbös vagy éppen irigykedő arcokat látunk magunk körül. Tudjunk együtt örülni másokkal!

(Soki)

* * *

A szenvedés, a magány emberi létünk elkerülhetetlen velejárója. A testi és lelki szenvedés egyaránt. Úgy gondolom, főleg az utóbbi enyhítése nehéz, mert a testi szenvedést az orvostudomány igyekszik mérsékelni. A mások szenvedése iránti részvét csak úgy alakul ki bennünk, ha magunk is átmentünk már szenvedéseken. Kitűnően fogalmazza ezt meg Henri Boulad A szív okossága című könyvének "A szenvedés teremtő energiája" című fejezetében: "Semmit sem értünk, ha még nem szenvedtünk. Ha magunkon nem tapasztaltuk a szenvedést, nem bírunk megérteni másokat." A részvét lényeges eleme, hogy leküzdjük a magunkban folytonosan feltörő, elhatalmasodó önsajnálatot. Nyitott szívvel nézzünk, lássunk a világban, és ismerjük fel, hogy mások problémája sokszor mennyivel súlyosabb a sajátunkénál. A kicsi, de embertársunk baját hitelesen átérző, odafigyelő részvét sikeres lehet, ha nem is tudjuk megszüntetni a szenvedést. Gondoljunk a keresztútra: Cirenei Simon és Veronika nem tudta Jézus szenvedését semmissé tenni, mégis milyen mélységesen emberi módon cselekedtek! Valamiképpen nekünk is így kell "más embereivé válnunk" (vö. Jn 5, 7).

dr. Hegyessy Géza

vegyészmérnök

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu