Uj Ember

2004.11.21
LX. évf. 47. (2936.)

November 19.,
Szent Erzsébet
ünnepe

Főoldal
Címlap
Püspökkari felhívás a népszavazásra
Szent Mártonra emlékeztek Szombathelyen
Az egyház és a kormány kapcsolata
"Sem nem kiegyensúlyozott, sem nem jó"
Az ipolytölgyesi gyermekotthon javára
A Szent Erzsébet rózsája-díj átadásáról
Gyógyít és fölemel
Lelkiség
Krisztus király ünnepén
Nem e világból való...
Az egyház az eucharisztiából él
(5.)
A hét szentjei
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
A "kétigenes", december 5-i népszavazás háttere
Az egészségügy: közszolgálat
Vallásilag elkötelezett orvosok a kórházprivatizációról
A vér szava
Lapszél
Csúsztatások
Élő egyház
Felszólító módban...
Nemzeti Kateketikai Kongresszus Budapesten
A tours-i püspök nyomában
Átadták a Szent Márton-díjat
Jubileumi napok az egri papnevelőben
Jezsuiták önmagukról
Katolikus jogászegyesület alakult
Pálos konferencia Miskolcon
Élő egyház
Felnőtt az apa fia
Európa és Afrika püspökei az együttműködésért
Falak nélkül
Vitatott francia laicizmus
Fórum
Szennay András főapát gyémántmisés
Keresztényként "jelen lenni"
Bányai Mária halálára
Egy tudós újságíró
Harminc éve hunyt el Radó Polikárp
Fórum
Árpád-házi Szent Erzsébet emlékezete Angliában
Fórum
Negyven év a keresztény egység útján
Az ökumenikus zsinati határozatról
"Úgy vagyok köztetek, mint aki szolgál"
Országos diakónustalálkozó Leányfalun
Könyvajánló
Szemtől szemben
Az Olvasó írja
Párbeszéd
Vallásosság a médiában
Benyomások és gondolatok egy találkozóról
Médiakonferencia Castel Gandolfóban
Fénnyé váló szavak
Párbeszéd a vallások között
Helyesbítés
Ifjúság
Hétköznap és misztika
A hónap témája: Mit jelent a részvét?
Szólj hozzá!
Programajánló
Serdülők lelki napjai a szaléziaknál
Rejtvény
Kultúra
Bárány Tamás halálára
Rögtön klasszikus
Beethoven két zongoraversenyének felvételéről
Az Egész vonzásában
In memoriam Gergely Ferenc
***
Paletta
Mozaik
Az Új Ember pályázata az Eucharisztia Évére
Pályázati feltételek
"Gyémántnál értékesebb"
Boldog Károly hazaérkezett
Határon átívelő zarándoklat
Üzeneteket hoznak Nagyváradról Budapestre
Molyűző hárfacserje

 

Vallásosság a médiában

Benyomások és gondolatok egy találkozóról

Egy-egy konferencia jó esetben nem az eredményét, hanem csak állomását jelenti egy olyan folyamatnak, amelynek gyümölcse lehet például társadalmi, kulturális folyamatok tisztulása, egészséges mederbe terelése. Egy ilyen - az egyházi tereket is érintő - állomáson tartózkodhattunk a közelmúltban: a Fővárosi Közgyűlés kisebbségi, emberi jogi és vallásügyi bizottsága A vallásosság megjelenése a médiában címmel konferenciát rendezett november 12-én Budapesten.

Az előadások nagy részében felvetett kérdések, problémák lényegét, hátterét talán jobban érzékelteti, ha utólag átkereszteljük a találkozót, valahogy így: a hazai egyházak útkeresései a médiával kapcsolatban.

A média jelenléte az egyházban s az egyház jelenléte a médiában nem holmi pántlika a kalapunkon, hanem a ránk bízott személyes és közösségi talentumainkkal kapcsolatos felelősségünk elevenébe vágó kérdés.

Mert lehet-e elkötelezett, nemcsak nevében, hanem szellemiségében is keresztény sajtót működtetni, ha az egyházi felsőoktatási intézményekben is leginkább csak "technikai" tudással vértezik fel a jövő médiaszakembereit? Fontos lenne a személyiséget is jó irányba bontakoztatnunk: a csakugyan keresztény újságíró nem kárhoztat, ugyanakkor kemény és alázatos, törekszik a másik ember megértésére, nem beszél felesleges pátosszal, van humorérzéke és csipetnyi öniróniája, ismeri a fiatalok nyelvét. A szakmai tudás mellett többek között e tulajdonságokról ismerszik meg - mondta előadásában Osztovits Ágnes, a Heti Válasz felelős szerkesztője. Nemeskürty Istvánt idézte, aki szerint az első "újságírók" az apostolok voltak, s jellemzőiket érdemes volna magunkra öltenünk: hiszen ők hittek abban, amit mondtak, mesterüktől megtanulták a példázatok jelentőségét, tisztán, világosan, érthetően és hittel átitatva tanítottak.

Az alapoknál kell kezdenünk. Sajnos szimbólumértékű, hogy a konferencián több előadó által is említett, a médiával kapcsolatos katolikus egyházi megnyilatkozásokat tartalmazó kis kötet ma gyakorlatilag hozzáférhetetlen a hazai könyvpiacon. Lehet-e továbblépnünk médiautunkon, ha alapdokumentumainkat magunk elől is rejtegetjük? Ezeket ismerve és a nyomukban továbbgondolkodva születhet meg a szakemberek összefogásával az egyházi média összehangolt cselekvési terve, amellyel a rendszerváltozás után másfél évtizeddel is adósai vagyunk önmagunknak. Sok új érték alakult és számos médiabeli kezdeményezés indult és maradt fönn az utóbbi években is. Mindezek azonban nagyrészt egymástól függetlenül - s nemegyszer kifejezett szándék nélkül is egymás ellenében - működnek. Pedig ettől is függ, milyen képet adunk magunkról a kívülállóknak.

Tudomásul kell vennünk, hogy a korábbi, privilegizált szerepéből mára a kereszténység szubkulturális helyzetbe került - mondta Lázár Kovács Ákos, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem esztétika tanszékének adjunktusa. - Nagy baj, hogy az ifjak, középkorúak körében már nem jellemző az a természetes, magától értetődő, biztos, tágas és nyugodt keresztény önazonosság, amely az idősebb generációnak még a sajátja (volt). Ennek hiányát tapasztalhatjuk meg például akkor, amikor nem tudunk higgadt és érdemi párbeszédet folytatni másként gondolkodó vagy ellenségesen viselkedő emberekkel. Határozottan, de elfogadóan, szeretetből fogant kritikával kell kezelnünk a miénktől különböző véleményt vagy akár a velünk kapcsolatos felháborodást is, hiszen az egyház az útonlévők közössége. Ahhoz, hogy ne csak védekezzünk, fel kell számolnunk önazonosságunk deficitjeit - mondta Lázár Kovács Ákos.

Szó volt a konferencián a hazai közelmúlt egyházellenes jelenségeiről is: a keresztények kiirtásának programját javasló Tilos Rádió-beli tavaly karácsonyi műsortól az egyházi iskolák és egészségügyi intézmények elleni - az előbbinél csak eszközeiben finomabb - kormányzati negatív diszkriminációig. Csoma Áron lelkész, a Magyarországi Református Egyház zsinati irodájának szóvivője a politikai támadásokban az egyházellenesség feltétlen reflexének továbbélését véli felfedezni. A "világi" médiát az egyházzal mint intézményrendszerrel szembeni bizalmatlanság jellemzi: a vallási közösségeket puszta társadalmi formációként állítja a befogadók elé - Krisztus misztériuma vagy az egyház belső élete nemigen érdekli. E beteg helyzet gyógyszere nem a "harc felvétele". Csoma Áron szólt arról, hogy missziós felelősségünk része, miként igyekszünk megszólítani a szekuláris nyilvánosságot, hiszen számukra is lényeges - ha fel nem is mindig ismert - üzenetet bíztak ránk. Ez a kincs közügy, és mi hatni akarunk a közéletre. Elszomorító, de a mai médiaviszonyokat tükröző adatot is közölt az előadó: az RTL Klub televíziós csatorna felmérése szerint a 15 és 50 év közötti lakosság körében egy húszas listán az érdeklődésre számot tartó témák sorában első a közbiztonság, illetve a bűnözés - és utolsó a vallásosság. (Ide kívánkozik a kérdés: e rossz statisztikáért vajon mi mennyi felelősséggel tartozunk?) Belső életünk kapcsán az előadó szólt arról is, komolyan kell vennünk, hogy mindaz, ami az egyházban történik: egyházi közügy. A gyülekezet sikere és botránya egyaránt. Ennek megfelelően kell kezelnünk e kérdéseket saját sajtónyilvánosságunk terein is.

Tanulnunk kell Krisztus Evangéliumának méltó képviseletét - mondta a református lelkész. Talán ez a mondat jellemzi a leginkább azokat a beszámolókat és helyzetrajzokat, amelyek elhangzottak a budapesti konferencián. Fontos, mondhatni életbe vágó lenne egyházon belül és egyházak között is folytatni a termékenyítő párbeszédet.

Szigeti L.

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu