Uj Ember

2004.11.21
LX. évf. 47. (2936.)

November 19.,
Szent Erzsébet
ünnepe

Főoldal
Címlap
Püspökkari felhívás a népszavazásra
Szent Mártonra emlékeztek Szombathelyen
Az egyház és a kormány kapcsolata
"Sem nem kiegyensúlyozott, sem nem jó"
Az ipolytölgyesi gyermekotthon javára
A Szent Erzsébet rózsája-díj átadásáról
Gyógyít és fölemel
Lelkiség
Krisztus király ünnepén
Nem e világból való...
Az egyház az eucharisztiából él
(5.)
A hét szentjei
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
A "kétigenes", december 5-i népszavazás háttere
Az egészségügy: közszolgálat
Vallásilag elkötelezett orvosok a kórházprivatizációról
A vér szava
Lapszél
Csúsztatások
Élő egyház
Felszólító módban...
Nemzeti Kateketikai Kongresszus Budapesten
A tours-i püspök nyomában
Átadták a Szent Márton-díjat
Jubileumi napok az egri papnevelőben
Jezsuiták önmagukról
Katolikus jogászegyesület alakult
Pálos konferencia Miskolcon
Élő egyház
Felnőtt az apa fia
Európa és Afrika püspökei az együttműködésért
Falak nélkül
Vitatott francia laicizmus
Fórum
Szennay András főapát gyémántmisés
Keresztényként "jelen lenni"
Bányai Mária halálára
Egy tudós újságíró
Harminc éve hunyt el Radó Polikárp
Fórum
Árpád-házi Szent Erzsébet emlékezete Angliában
Fórum
Negyven év a keresztény egység útján
Az ökumenikus zsinati határozatról
"Úgy vagyok köztetek, mint aki szolgál"
Országos diakónustalálkozó Leányfalun
Könyvajánló
Szemtől szemben
Az Olvasó írja
Párbeszéd
Vallásosság a médiában
Benyomások és gondolatok egy találkozóról
Médiakonferencia Castel Gandolfóban
Fénnyé váló szavak
Párbeszéd a vallások között
Helyesbítés
Ifjúság
Hétköznap és misztika
A hónap témája: Mit jelent a részvét?
Szólj hozzá!
Programajánló
Serdülők lelki napjai a szaléziaknál
Rejtvény
Kultúra
Bárány Tamás halálára
Rögtön klasszikus
Beethoven két zongoraversenyének felvételéről
Az Egész vonzásában
In memoriam Gergely Ferenc
***
Paletta
Mozaik
Az Új Ember pályázata az Eucharisztia Évére
Pályázati feltételek
"Gyémántnál értékesebb"
Boldog Károly hazaérkezett
Határon átívelő zarándoklat
Üzeneteket hoznak Nagyváradról Budapestre
Molyűző hárfacserje

 

Rögtön klasszikus

Beethoven két zongoraversenyének felvételéről


Nincs könnyű dolga a hanglemezgyűjtőnek, amikor a legújabb felvételek között böngészve próbál ráakadni valami olyasmire, amelyet bátran megvehet, s amelyben biztosan nem kell csalódnia. Mert a klaszszikus zene megszállottjai tudják: az új "sztárok" megismertetésére, bevezetésére szolgáló hírverésekben legtöbbször még annyira sem lehet bízni, mint egy mosóporreklámban. Ritkán, de néha mégis előfordul, amikor kétségektől mentesen, jóleső érzéssel emelhetnek le a zeneműboltok polcáról egy-egy CD-t: Na, ez kell nekem! - néma felkiáltással. Bizonyára sokan veszik így a kezükbe azt a Deutsche Grammophon gondozta korongot, amely Beethoven második és harmadik zongoraversenyét tartalmazza Martha Argerich szólójával, Claudio Abbado vezényletével.

Argerich és Abbado gyümölcsöző művészi együttműködése még a hatvanas években kezdődött -, a Deutsche Grammophonnál 1967-ben készítették első közös lemezüket. Az argentin művésznő, a XIX-XX. század zongorairodalmának virtuóz tolmácsolója ma egyike a világ legkeresettebb hangszeres előadóinak. Abbado pedig vitán felül korunk első számú karmestere, akire a kritikusok a pályája kezdetétől úgy tekintettek, mint a Toscanini-féle iskola legméltóbb örökösére. Abbado számára nincs lehetetlen: Mozart, Verdi és Puccini operáit éppolyan kiválóan tolmácsolja, mint Wagner zenedrámáit, vagy éppen Mahler nagyszabású szimfóniáit. Zenei felfogását leginkább a pontosság, áttetszőség jellemzi, amely azonban sohasem párosul sápadtsággal, erőtlenséggel. Előadásmódja időközben csak annyiban változott, hogy az - súlyos betegsége árnyékában - még mélyebb, még spirituálisabb karaktert nyert. (Emlékezhetünk idei budapesti fellépésére, a hosszú, torokszorító csendre, amely Mahler IX. szimfóniáját, Abbado "vallomását", lelki feltárulkozását követte.)

Az új Beethoven-lemezen elsőként szereplő harmadik, C-moll zongoraversenyt 1803 áprilisában, Bécsben mutatták be a II. szimfóniával és a Krisztus az Olajfák hegyén című oratóriummal együtt. Érett versenymű, ahol a szólóhangszer és a zenekar immár egyenrangú szerepet kap, s valódi párbeszédet folytat. Beethoven életművének sajátossága, nevezetesen, hogy darabjai átmenetet képeznek a bécsi klasszicizmus és a romantika között, a versenyművein is nyomon követhető. A második, B-dúr zongoraverseny még erősebb Mozart-hatást tükröz. Jóllehet a korabeli bécsi ízléshez közelebb álló, talán kevésbé "haladó" opusról van szó, ugyanakkor hálás koncertszám, amelyet Argerich is régóta és szívesen tart a repertoárján.

Argerich és Abbado művészi teljesítménye a megjelenése pillanatától "klasszikussá tette" a lemezt, amelynek külön értéke, hogy a zenei anyagot nem stúdióban vették fel: a ferrarai Teatro Comunaléban rögzítettek két nagy sikerű koncertet a millennium évében, illetve idén.

(Beethoven: Piano concertos nos. 2-3. Martha Argerich, Mahler Chamber Orchestra - Claudio Abbado, Deutsche Grammophon 2004)

Pallós Tamás

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu