Uj Ember

2004.11.21
LX. évf. 47. (2936.)

November 19.,
Szent Erzsébet
ünnepe

Főoldal
Címlap
Püspökkari felhívás a népszavazásra
Szent Mártonra emlékeztek Szombathelyen
Az egyház és a kormány kapcsolata
"Sem nem kiegyensúlyozott, sem nem jó"
Az ipolytölgyesi gyermekotthon javára
A Szent Erzsébet rózsája-díj átadásáról
Gyógyít és fölemel
Lelkiség
Krisztus király ünnepén
Nem e világból való...
Az egyház az eucharisztiából él
(5.)
A hét szentjei
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
A "kétigenes", december 5-i népszavazás háttere
Az egészségügy: közszolgálat
Vallásilag elkötelezett orvosok a kórházprivatizációról
A vér szava
Lapszél
Csúsztatások
Élő egyház
Felszólító módban...
Nemzeti Kateketikai Kongresszus Budapesten
A tours-i püspök nyomában
Átadták a Szent Márton-díjat
Jubileumi napok az egri papnevelőben
Jezsuiták önmagukról
Katolikus jogászegyesület alakult
Pálos konferencia Miskolcon
Élő egyház
Felnőtt az apa fia
Európa és Afrika püspökei az együttműködésért
Falak nélkül
Vitatott francia laicizmus
Fórum
Szennay András főapát gyémántmisés
Keresztényként "jelen lenni"
Bányai Mária halálára
Egy tudós újságíró
Harminc éve hunyt el Radó Polikárp
Fórum
Árpád-házi Szent Erzsébet emlékezete Angliában
Fórum
Negyven év a keresztény egység útján
Az ökumenikus zsinati határozatról
"Úgy vagyok köztetek, mint aki szolgál"
Országos diakónustalálkozó Leányfalun
Könyvajánló
Szemtől szemben
Az Olvasó írja
Párbeszéd
Vallásosság a médiában
Benyomások és gondolatok egy találkozóról
Médiakonferencia Castel Gandolfóban
Fénnyé váló szavak
Párbeszéd a vallások között
Helyesbítés
Ifjúság
Hétköznap és misztika
A hónap témája: Mit jelent a részvét?
Szólj hozzá!
Programajánló
Serdülők lelki napjai a szaléziaknál
Rejtvény
Kultúra
Bárány Tamás halálára
Rögtön klasszikus
Beethoven két zongoraversenyének felvételéről
Az Egész vonzásában
In memoriam Gergely Ferenc
***
Paletta
Mozaik
Az Új Ember pályázata az Eucharisztia Évére
Pályázati feltételek
"Gyémántnál értékesebb"
Boldog Károly hazaérkezett
Határon átívelő zarándoklat
Üzeneteket hoznak Nagyváradról Budapestre
Molyűző hárfacserje

 

Az Olvasó írja

Az Új Ember október 31-i számában megjelent A legrégibb bibliatöredék című írás egyik állítását szeretném kiegészíteni. A cikkíró, Zsille Gábor által említett egyiptomi, úgynevezett Merneptah-sztélé mellett más írásos emlék is fennmaradt a Krisztus előtti IX. századból, amely megemlíti a zsidó népet.

A brooklyni múzeumban őriznek egy papirusztöredéket, amely ugyanabból a korból, III. Szobekhotep fáraó idejéből származik. A papirusz hátlapján a fáraó rendelete áll, amely engedélyezi kilencvenöt házi rabszolga eladását a thébai körzet egyik birtokára. Az előlapon pedig felsorolják a neveket, amelyeknek a fele sémi eredetű. Ezekre az aamu szót használják, amelynek jelentése: ázsiai. A gazdájuktól kapott egyiptomi nevüket külön megadják. A sémi nevek között sok bibliai hébert találunk.

Öt helyen szerepelnek a törzsi névadó ős, Jákob és Lea fia, Issakár névváltozatai, ám feltűnik például az Ásér nemzetségnév és a Sifrá név is. Ha egy felső-egyiptomi hivatalnoknak több mint negyven zsidó rabszolgája volt, elképzelhető, mennyien élhettek a Nílus deltájának vidékén, ahol az ásatások rengeteg palesztinai eredetű sírt tártak fel. Ez volt az a népesség, amely Mózes vezérletével végül elhagyta Egyiptomot.

A cikkíró által említett moábita kő mellett szintén megemlíthető az 1908-ban Emmausz mellett talált 9x13 centiméter nagyságú mészkőlap (úgynevezett "gézeri naptár"), amely a Krisztus előtti X. századból való, s a hónapok dicséretét tartalmazza hét sorban, héber nyelven.

ifj. Ács László

Rábagyarmat

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu