Uj Ember

2004.11.21
LX. évf. 47. (2936.)

November 19.,
Szent Erzsébet
ünnepe

Főoldal
Címlap
Püspökkari felhívás a népszavazásra
Szent Mártonra emlékeztek Szombathelyen
Az egyház és a kormány kapcsolata
"Sem nem kiegyensúlyozott, sem nem jó"
Az ipolytölgyesi gyermekotthon javára
A Szent Erzsébet rózsája-díj átadásáról
Gyógyít és fölemel
Lelkiség
Krisztus király ünnepén
Nem e világból való...
Az egyház az eucharisztiából él
(5.)
A hét szentjei
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
A "kétigenes", december 5-i népszavazás háttere
Az egészségügy: közszolgálat
Vallásilag elkötelezett orvosok a kórházprivatizációról
A vér szava
Lapszél
Csúsztatások
Élő egyház
Felszólító módban...
Nemzeti Kateketikai Kongresszus Budapesten
A tours-i püspök nyomában
Átadták a Szent Márton-díjat
Jubileumi napok az egri papnevelőben
Jezsuiták önmagukról
Katolikus jogászegyesület alakult
Pálos konferencia Miskolcon
Élő egyház
Felnőtt az apa fia
Európa és Afrika püspökei az együttműködésért
Falak nélkül
Vitatott francia laicizmus
Fórum
Szennay András főapát gyémántmisés
Keresztényként "jelen lenni"
Bányai Mária halálára
Egy tudós újságíró
Harminc éve hunyt el Radó Polikárp
Fórum
Árpád-házi Szent Erzsébet emlékezete Angliában
Fórum
Negyven év a keresztény egység útján
Az ökumenikus zsinati határozatról
"Úgy vagyok köztetek, mint aki szolgál"
Országos diakónustalálkozó Leányfalun
Könyvajánló
Szemtől szemben
Az Olvasó írja
Párbeszéd
Vallásosság a médiában
Benyomások és gondolatok egy találkozóról
Médiakonferencia Castel Gandolfóban
Fénnyé váló szavak
Párbeszéd a vallások között
Helyesbítés
Ifjúság
Hétköznap és misztika
A hónap témája: Mit jelent a részvét?
Szólj hozzá!
Programajánló
Serdülők lelki napjai a szaléziaknál
Rejtvény
Kultúra
Bárány Tamás halálára
Rögtön klasszikus
Beethoven két zongoraversenyének felvételéről
Az Egész vonzásában
In memoriam Gergely Ferenc
***
Paletta
Mozaik
Az Új Ember pályázata az Eucharisztia Évére
Pályázati feltételek
"Gyémántnál értékesebb"
Boldog Károly hazaérkezett
Határon átívelő zarándoklat
Üzeneteket hoznak Nagyváradról Budapestre
Molyűző hárfacserje

 

Krisztus király ünnepén

Az egyházi év utolsó vasárnapja Krisztus király ünnepe. Az idei évben az ünnepi evangéliumot szent Lukács könyvéből olvassuk. Az ő beszámolója szerint már a Keresztelőt arról faggatta a hozzá tóduló tömeg, "nem ő-e a Krisztus" (3,15). Ezt a szót talán nem is kell nagybetűvel írni, hiszen még nem tulajdonnév, hanem közszó. A régiek nem koronázással avattak királyt, hanem olajjal kenték meg a méltóságába lépő trónörökös homlokát, s aztán messiásnak mondták. Ez görögül krisztosz, magyarul szó szerint felkent.


A Keresztelő nemmel felelt a tömeg kérdésére. Lukács arról tájékoztat, hogy nem sokkal később Jézus Názáretben Izajás mondatával lépett a meglepett érdeklődők elé: "Az úr Lelke van rajtam. Azért kent fel, hogy Örömhírt vigyek..., szabadulást hirdessek..." (4,18-19). Ez messiási hivatástudatra mutat. Idő múltán Péter hitvallását olvashatjuk: "az Isten Krisztusának" nevezi Jézust (9,20). Ezzel arra is utal, hogy maga Isten "kente fel" királlyá, nem emberek.

Közvetlenül jeruzsálemi bevonulása előtt a jerikói vak szólítja Dávid fiának (18,38). Jeruzsálemben királyként köszönti a sokaság: "Áldott a király, aki az Úr nevében jön" (19,38 vö. Zsolt 118, 26). A szent városban maga mondja, hogy a Messiást maga Dávid Urának nevezte. Idézi a 110. zsoltárt: "Monda az Úr (Jahve) az én Uramnak (a Messiásnak)..." (20,42 vö. Zsolt 110, l).

Elfogatása után egyetlen kérdést szögeznek neki: "Ha te vagy a Krisztus, mondd meg nekünk!" (22,66). Pilátus elé azzal vezetik: "Azt mondja magáról, hogy ő a Messiás-király." A helytartó kérdésében a király szó ismétlődik: "Te vagy a zsidók királya?" (23, 2-3). Megfeszítésekor - az ünnepi mise evangéliumában - a főpapok, a katonák s végül a bal lator szájából gúnyként hangzik el többször egymás után: "Ha te vagy a Messiás..., ha király vagy..." Feje fölött ugyancsak gúnyból hirdeti Pilátus felirata: "Ez a zsidók királya."

Annál szebb a jobb lator magatartása. Először társát figyelmezteti, aztán Jézust szólítja meg: "Emlékezz meg rólam, amikor országodba érkezel." Jézus válasza váratlan biztonságot sugároz: "Még ma velem leszel a Paradicsomban." Márk és Máté a Megfeszített utolsó szavát szinte kétségbeesett kiáltásként értelmezi: "Istenem, Istenem, miért hagytál el engem?!" Lukácsnál a szenvedő Jézus magatartásában nyoma sincs ilyen megrendülésnek. Később a Feltámadott kétszer is mondja majd: "Hát nem ezeket kellett elszenvednie a Krisztusnak, hogy bemehessen dicsőségébe?" (24,26; 24,46). Király volt, szabadító Messiás. Nem annak ellenére, hanem éppen azért, mert szenvedett. Ártatlanul. Értünk és velünk.

Jelenits István

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu