Uj Ember

2003.08.03
LIX. évf. 31. (2869.)

Urunk színeváltozásának ünnepe:
augusztus 6.

Főoldal
Címlap
A kapcsolatteremtés pápája volt
Huszonöt éve halt meg VI. Pál
Kötő-jelek Pannonhalmán
Kárpát-medencei magyarok - a Hálóban
A félreértett és elfelejtett Evangélium?
Ratzinger bíboros az inkvizícióról
Győzelem és politika
Lelkiség
Jézus kenyér: aki hisz benne, nem éhezik meg
Szentírás-magyarázat
Ne fáradozzatok veszendő eledelért!
Homíliavázlat
Mit ünneplünk augusztus 6-án?
Liturgia
Az augusztusi Életigéből
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
Az őr rendje és a rend őre
- vagyis szolgálunk s védünk -
A varázslatos hang
Internet és...
Vita Teréz anya szobra körül
Szégyen
(ezerötszáz gyors)
Lapszél
Nem mi írtuk
Élő egyház
Pannónia újabb ókeresztény emléke
"Íme eljövök, Uram..."
Ünnep az Isteni Megváltóról Nevezett Nővéreknél
A szexualitás megmentése
A házasság előtti önmegtartóztatás is téma az életvédő konferencián
Hibaigazítás
Élő egyház
Szlovákiába készül a pápa
Max Webernek nem volt igaza
Magyarok pártfogója volt...
Fórum
Reggel
"Köszönjük, Szentatya!"
Az Olvasó írja
Lengyel-ukrán megemlékezés - másképp...
Könyvespolcra
A nemzetféltő Németh László magyarságeszménye
Fórum
Marija Bistrica
Közép-európai zarándoklatok
Fórum
A magyar fiatalok jó hírét vitte a világba...
Kiállítás a jamboree-ról
Rejtett életünk festője
Giorgio de Chirico
Ifjúság
A jelenlét pedagógiája
Főegyházmegyei tábor Tatán
Győri kérdések az ifjúsági pasztorációról
"Ha végre itt a nyár..."
Élmények a Challenge Klub táborában
Rejtvény
Minden idézet valamelyik vízzel kapcsolatos. Melyikkel?
Kultúra
Aida - tevék nélkül
Gondolatok a szegedi szabadtéren
Francia földön: Dieppe-től Párizsig
Rákóczi- és kuruc emlékhelyek Európában (X.)
Sűrű évek - versekben
Nagy Gáspár új könyve
Kilencven éve született Birkás Endre
Fórum
A Rábaköz szívében
A Szent Anna-kápolna jubileumát ünnepli
Mozaik
Apátság a hegyen
Bencések Monte Cassinón
Tyűűű
Kápolna épül a Kőhegyen
Szent virágok és keresztek
Rákóczi-nap Majkon

 

Rejtett életünk festője

Giorgio de Chirico


Giorgio de Chirico: Bábel

Huszonöt éve, 1978-ban, kilencvenéves korában halt meg modern festészetünk egyik legérdekesebb, úttörő alakja, Giorgio de Chirico. A két antik kultúra - a görög és a latin - romjaiban is csodálatos emlékei alakították szemléletét. Müncheni tanulmányai idején pedig erősen hatottak rá Arnold Böcklin világító színei, gazdag képzeletvilága, északi, misztikus romanticizmusa. Aztán Párizs következett, ahol belekerül a kavargó szellemi élet forgatagába. Szelíd és komoly fiatalember; nem kalandokat keres, inkább sokat olvas, figyel és elmélkedik. Apollinaire, Picasso, Severing, Cocteau, Brancusi, Breton mind jó barátai. Beletartozik azok szűkebb csoportjába, akik megvetik a szürrealizmus alapjait. Apollinaire már ekkor megállapítja Chiricóról: "Ez a festő a legújszerűbb eszközhöz folyamodott - ez meglepetés -, hogy megjelenítse a modern dolgok gyászos jellegét."

Művészetének első, igazi önálló szakasza akkor következik el, amikor 1917-ben Ferrarában Carlo Carrával kialakítja az úgynevezett "metafizikai festészet"-et. Felfogása Nietzsche filozófiájából, helyesebben stílusából táplálkozik: az akkor anynyira divatos német bölcselő gondolatait látomásszerű, a dolgok mögötti mélységeket felidéző képek köntösébe öltöztette, a természet egyes jelenségeinek erőszakos öszszekapcsolásával - a tudattalan és a tudatfeletti kifejezésére - a német lírában egy sajátos szimbólumrendszert teremtett. Nietzschének ez a gyakorlata visszhangzik Chirico vallomásában is: "Megállapíthatjuk, hogy minden dolognak két képe van: egy közismert, amelyet mindig látunk, s amelyet általában az emberek is látnak, a másik egy kísérteties és metafizikai; ezt csak kevés egyén szemlélheti, és csakis az éleslátás, a metafizikai elvonatkoztatás pillanataiban."

Chirico ekkori alkotásai szigorúan a távlat törvényei szerint megszerkesztett városrészleteket, tereket, palotákat, antik szobrokat és "manichini"-ket (félig embereket, félig bábukat) ábrázolnak. A különböző elemeket szokatlanul, szinte szertelen ötletességgel kapcsolja össze. Az ábrázolt dolgok így elvesztik megszokott, hétköznapi értelmüket, s valami izgató sejtést váltanak ki a nézőből. Amellett bizonyos mélységes, megdöbbentő, szinte "hallható" csendet érzékeltetnek. Hatásukat fokozzák a sajátosan izzó, égő, de mégis megszűrt színek. A külső látvány a vásznon költészetté finomul, s valami természeten túli érzést sugall (Hector és Andromaché, Látnok, Thurini melanchólia). És minden kép elárulja, hogy alkotója "ínyenc": szerelmese a szép vonalaknak, a tiszta kontúroknak, a tökéletes munkának és a kifogástalan anyagnak.

Második párizsi tartózkodása idején Chirico képei mozgalmasabbakká válnak. Rendkívüli képzelőereje még jobban az antik világ felé fordul. Megkezdődik művészetének neoklasszicista korszaka. Gladiátorok, régészeti tárgyak, a görög-római mítoszok jelenetei töltik be vásznait. Látomásszerű világ tárul elénk, amelyet azonban világos, józan logika rendszerez. Chirico képeivel a múltba vezet bennünket, hogy valami alig érezhető fintorral mégis a mi világunkról mondja el véleményét.

A második világháború után - csillapíthatatlan tudásvágytól űzve - egyre elmélyültebben tanulmányozza a régi nagy mesterek, különösen Raffaello, Michelangelo és Rubens technikáját. Ebben az időben születnek megigézően szép, bibliai témájú képei. Különösen megragadja a nézőt a Karácsony,A dolgozó Krisztus, a Jézus a vízen és a megrázó Krisztus elesik a kereszt alatt.

Chirico belső világát, művészi felfogását, vágyait és céljait a saját maga írta reggeli ima érzékeltetheti legjobban:

Add meg, Istenem, hogy festőmesterségem mindjobban tökéletesedjék!

Tedd, hogy a festészetben használatos anyagok segítségével életem utolsó pillanatáig egyre előbbre jussak!

Adj nekem még, Uram, értelmet, erőt, egészséget és akaratot, hogy a színek és színárnyalatok minél tökéletesebben kerülhessenek ki kezem alól, mindinkább segítőtársaimmá váljanak, s általuk festészetem egyre áttetszőbbé és tömörebbé, mindinkább ragyogóvá és érthetőbbé nemesedjék.

Végül, Istenem, segíts meg mindenekfelett és mindenekelőtt abban, hogy megoldhassam a festészetben felmerülő nehézségeket, s visszaadhassam a festészetnek azt a fényét, amit közel egy évszázada elveszített!

Lukács István

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu