Uj Ember

2003.08.03
LIX. évf. 31. (2869.)

Urunk színeváltozásának ünnepe:
augusztus 6.

Főoldal
Címlap
A kapcsolatteremtés pápája volt
Huszonöt éve halt meg VI. Pál
Kötő-jelek Pannonhalmán
Kárpát-medencei magyarok - a Hálóban
A félreértett és elfelejtett Evangélium?
Ratzinger bíboros az inkvizícióról
Győzelem és politika
Lelkiség
Jézus kenyér: aki hisz benne, nem éhezik meg
Szentírás-magyarázat
Ne fáradozzatok veszendő eledelért!
Homíliavázlat
Mit ünneplünk augusztus 6-án?
Liturgia
Az augusztusi Életigéből
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
Az őr rendje és a rend őre
- vagyis szolgálunk s védünk -
A varázslatos hang
Internet és...
Vita Teréz anya szobra körül
Szégyen
(ezerötszáz gyors)
Lapszél
Nem mi írtuk
Élő egyház
Pannónia újabb ókeresztény emléke
"Íme eljövök, Uram..."
Ünnep az Isteni Megváltóról Nevezett Nővéreknél
A szexualitás megmentése
A házasság előtti önmegtartóztatás is téma az életvédő konferencián
Hibaigazítás
Élő egyház
Szlovákiába készül a pápa
Max Webernek nem volt igaza
Magyarok pártfogója volt...
Fórum
Reggel
"Köszönjük, Szentatya!"
Az Olvasó írja
Lengyel-ukrán megemlékezés - másképp...
Könyvespolcra
A nemzetféltő Németh László magyarságeszménye
Fórum
Marija Bistrica
Közép-európai zarándoklatok
Fórum
A magyar fiatalok jó hírét vitte a világba...
Kiállítás a jamboree-ról
Rejtett életünk festője
Giorgio de Chirico
Ifjúság
A jelenlét pedagógiája
Főegyházmegyei tábor Tatán
Győri kérdések az ifjúsági pasztorációról
"Ha végre itt a nyár..."
Élmények a Challenge Klub táborában
Rejtvény
Minden idézet valamelyik vízzel kapcsolatos. Melyikkel?
Kultúra
Aida - tevék nélkül
Gondolatok a szegedi szabadtéren
Francia földön: Dieppe-től Párizsig
Rákóczi- és kuruc emlékhelyek Európában (X.)
Sűrű évek - versekben
Nagy Gáspár új könyve
Kilencven éve született Birkás Endre
Fórum
A Rábaköz szívében
A Szent Anna-kápolna jubileumát ünnepli
Mozaik
Apátság a hegyen
Bencések Monte Cassinón
Tyűűű
Kápolna épül a Kőhegyen
Szent virágok és keresztek
Rákóczi-nap Majkon

 

Liturgia

Mit ünneplünk
augusztus 6-án?


A kérdésre a járatosabbak azonnal rávághatják: Urunk színeváltozását. A válasz helyes, de még mindig nyitott marad a kérdés, valójában mit is ünnepelünk ezen a napon. A Szentírásból ismert üdvösségtörténeti eseményt Jézus életéből, amikor maga mellé vette Pétert, Jakabot és Jánost, fölment velük egy hegyre, színében elváltozott, ragyogott, Mózessel és Illéssel társalgott; az Atya szózatában fiának vallotta, a megszeppent tanítványoknak pedig a Fiú hallgatást parancsolt (vö. Mt 17,1-9; Mk 9,2-9; Lk 9,28-36). Keleten egészen ősi ünnep a Színeváltozás, nyugaton is régóta ünneplik, de csak III. Kallixtusz pápa tette a világegyház részére egységesen kötelezővé megtartását 1457-ben, a törökök fölött aratott nándorfehérvári diadal emlékére.

Az ünnep teológiai jelentésének keresésében maguk a liturgikus szövegek igazítanak el bennünket a legszakavatottabb módon. Az Evangélium történetét foglalja össze mozaikidézet formájában a kezdőének, az introitus. A kollekta (kezdő- vagy gyűjtőimádság) első felében ugyancsak utal az evangéliumban leírtakra. Itt azonban már a színeváltozás értelmét, célját is megfogalmazza az imádság. Első helyen a hit megerősítése áll. Megerősíti vele Isten hitünk titkait (szakramentumait), vagyis hitünket. Növekszik ugyanakkor reményünk is abban, hogy Isten fogadott fiakká és társörökösökké tesz bennünket a Fiú kedvéért, akinek szavára mi engedelmesen hallgatunk, ahogyan ezt az Atya kérte tőlünk.

A prefáció még konkrétabb magyarázatot ad az ünnep jelentőségéről: szintén megemlékezik a feltáruló dicsőségről, a fénybe öltöztetett testről, de a kereszt botrányáról is beszél. Az elővételezett bepillantás Isten örök dicsőségébe azt szolgálta, hogy a tanítványokat a kereszt botrányától, vagyis a látszólagos kudarc miatti kétségbeeséstől megóvja. Az ünnep teológiai mondanivalóját újabb szálon fűzi tovább a prefáció, amikor a végidőről beszél már: ahogyan most az egyház Feje isteni dicsőségben ragyogott, úgy fog majd egyszer az egész Test, vagyis az egyház minden tagja ragyogni. Ez pedig csak a beteljesedés idején (az eszkatonban) történik majd meg.

Az ünnep tartalma a liturgikus szövegek segítségével itt áll hát előttünk. Megemlékezik az üdvösségtörténet eseményéről, annak az apostolok életében betöltött szerepét magyarázza a prefációban (óvás a kereszt botrányától), valamint a mi életünkkel való kapcsolatát is megvilágítja. A mi hitünk is erősödik, a Fiú hallgatása által pedig mi magunk is előrehaladunk a fogadott fiúvá válás útján mindaddig, amíg majd a rajtunk is feltündöklik az egész egyházat betöltő Színeváltozás-hegyi fényesség.

Füzes Ádám

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu