Uj Ember

2003.08.03
LIX. évf. 31. (2869.)

Urunk színeváltozásának ünnepe:
augusztus 6.

Főoldal
Címlap
A kapcsolatteremtés pápája volt
Huszonöt éve halt meg VI. Pál
Kötő-jelek Pannonhalmán
Kárpát-medencei magyarok - a Hálóban
A félreértett és elfelejtett Evangélium?
Ratzinger bíboros az inkvizícióról
Győzelem és politika
Lelkiség
Jézus kenyér: aki hisz benne, nem éhezik meg
Szentírás-magyarázat
Ne fáradozzatok veszendő eledelért!
Homíliavázlat
Mit ünneplünk augusztus 6-án?
Liturgia
Az augusztusi Életigéből
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
Az őr rendje és a rend őre
- vagyis szolgálunk s védünk -
A varázslatos hang
Internet és...
Vita Teréz anya szobra körül
Szégyen
(ezerötszáz gyors)
Lapszél
Nem mi írtuk
Élő egyház
Pannónia újabb ókeresztény emléke
"Íme eljövök, Uram..."
Ünnep az Isteni Megváltóról Nevezett Nővéreknél
A szexualitás megmentése
A házasság előtti önmegtartóztatás is téma az életvédő konferencián
Hibaigazítás
Élő egyház
Szlovákiába készül a pápa
Max Webernek nem volt igaza
Magyarok pártfogója volt...
Fórum
Reggel
"Köszönjük, Szentatya!"
Az Olvasó írja
Lengyel-ukrán megemlékezés - másképp...
Könyvespolcra
A nemzetféltő Németh László magyarságeszménye
Fórum
Marija Bistrica
Közép-európai zarándoklatok
Fórum
A magyar fiatalok jó hírét vitte a világba...
Kiállítás a jamboree-ról
Rejtett életünk festője
Giorgio de Chirico
Ifjúság
A jelenlét pedagógiája
Főegyházmegyei tábor Tatán
Győri kérdések az ifjúsági pasztorációról
"Ha végre itt a nyár..."
Élmények a Challenge Klub táborában
Rejtvény
Minden idézet valamelyik vízzel kapcsolatos. Melyikkel?
Kultúra
Aida - tevék nélkül
Gondolatok a szegedi szabadtéren
Francia földön: Dieppe-től Párizsig
Rákóczi- és kuruc emlékhelyek Európában (X.)
Sűrű évek - versekben
Nagy Gáspár új könyve
Kilencven éve született Birkás Endre
Fórum
A Rábaköz szívében
A Szent Anna-kápolna jubileumát ünnepli
Mozaik
Apátság a hegyen
Bencések Monte Cassinón
Tyűűű
Kápolna épül a Kőhegyen
Szent virágok és keresztek
Rákóczi-nap Majkon

 

Szentírás-magyarázat

Jézus kenyér: aki hisz benne, nem éhezik meg

Évközi 18. vasárnap - Jn 6,25-34

Mind a négy evangélista fontosnak tartotta, hogy Jézus bemutatása során írjon csodatetteiről is. A szinoptikusok - látszólag naiv módon - egyszerűen elbeszélik ezeket, de azért szinte észrevétlenül ők is segítenek abban, hogy "olvasni tudjunk a soraik között", s ne csak a csodák megtörténtét vegyük tudomásul, hanem a jelentésükön is gondolkodjunk el.


A negyedik evangélium szerzője tudatos figyelemmel kiválogat hetet a hagyományban élő csodatörténetek közül, s ezeket nagy körültekintéssel szövi bele elbeszélésébe. Könyve végén figyelmeztet rá, hogy Jézus sokkal több csodát (jelet) vitt végbe, de lehetetlen volna mindegyiket belefoglalni az írásos beszámolóba (Jn 20,30-31). Egy-egy csodatettről ő is néhány rövid szóval számol be, csodaelbeszélésének szerkezetét ismerősnek találja az, aki már otthonos a szinoptikus evangéliumokban. Váratlanul érint azonban, hogy a negyedik evangéliumban Jézus többnyire meg is magyarázza csodatetteit, egy-egy beszélgetésben, vitában, amely a szűkszavú beszámolóhoz ügyesen hozzákapcsolódik.

Ilyen beszélgetés alkotja a 18. évközi vasárnap evangéliumát. A kenyérszaporítást követő napon Jézus Kafarnaumban találkozik egy nagy csapat emberrel, akik részesei voltak a csodának. A beszélgetés egy suta kérdéssel kezdődik: "Mester, mikor jöttél ide?" Jézus nem a kérdésre felel, mintha inkább a kérdezők gondolatai közé kívánna benyitni: "Kerestek engem, mert ettetek a kenyérből és jóllaktatok." Veszendő eledel helyett inkább fáradozzatok azért az eledelért, "amely megmarad az örök életre, amelyet majd az Emberfia ad nektek". A párbeszéd szálai még mindig nem lelnek egymásra, de most már lényegbevágó kérdés hangzik el: "Mit tegyünk, hogy Isten tetteit cselekedjük?" Vagyis olyasmit, amivel Istennek tetszésére lehetünk. Erre már felel Jézus, feleletül épp azt kínálja, amit idáig is fejtegetett: "Isten tette az, hogy higygyetek abban, akit ő küldött. Akkor tesztek Isten kedve szerint, ha hisztek énbennem, és fölismeritek bennem Isten Küldöttét."

Ehhez a kijelentéshez már pontosan illeszkedik a következő kérdés. Egy nyomon halad már a kérdező sokaság s a Mester. Egyértelmű jelet sürgetnek, hogy csakugyan hihessenek Jézusban. Nem felejtik az előző napot, és Mózesre utalnak. Annak kérésére mannával táplálta Isten a pusztában vándorló izraelitákat. Jézus örömmel vállalja ezt a párhuzamot, nem rossz kiindulás ez ahhoz, hogy a beszélgetés teljes megértésre vezesse az egybegyűlteket. "Az igazi mennyei kenyeret" nem Mózes által adta a Mennyei Atya, hanem épp Jézus által adja - most. A tömeg felujjong: "Uram (már Uramnak szólítják!), mindenkor add nekünk ezt a kenyeret!" Jézus válasza az evangéliumi szakasz zárómondata: "Én vagyok az élet kenyere. Aki hozzám jön, nem fog éhezni, és aki bennem hisz, sohasem szomjazik meg."

A három kijelentés egymásból fakad, kölcsönösen magyarázzák is egymást. Figyeljünk jól! Ebben az értelmezésben még nincs utalás az eucharisztiára. Jézus még nem beszél a testéről és a véréről, nem mondja, hogy együk a testét, igyuk a vérét, hanem arra biztat, hogy menjünk hozzá, higgyünk benne, akkor többé nem fogunk éhezni és szomjazni. Az ő tanításából úgy lehet élni, ahogyan a kenyérből lehet. Van bennünk egy mélyebb éhség, amit nem a kenyér és nem a manna, hanem Isten igéje csillapít. Őt nyilatkoztatja ki az Emberfia, ennek örüljünk, ne apró-cseprő, alkalmi ajándékainak. Azok csak arra valók, hogy a legnagyobb, legfontosabb ajándékra rámutassanak.

Jelenits István

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu