Uj Ember

2003.08.03
LIX. évf. 31. (2869.)

Urunk színeváltozásának ünnepe:
augusztus 6.

Főoldal
Címlap
A kapcsolatteremtés pápája volt
Huszonöt éve halt meg VI. Pál
Kötő-jelek Pannonhalmán
Kárpát-medencei magyarok - a Hálóban
A félreértett és elfelejtett Evangélium?
Ratzinger bíboros az inkvizícióról
Győzelem és politika
Lelkiség
Jézus kenyér: aki hisz benne, nem éhezik meg
Szentírás-magyarázat
Ne fáradozzatok veszendő eledelért!
Homíliavázlat
Mit ünneplünk augusztus 6-án?
Liturgia
Az augusztusi Életigéből
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
Az őr rendje és a rend őre
- vagyis szolgálunk s védünk -
A varázslatos hang
Internet és...
Vita Teréz anya szobra körül
Szégyen
(ezerötszáz gyors)
Lapszél
Nem mi írtuk
Élő egyház
Pannónia újabb ókeresztény emléke
"Íme eljövök, Uram..."
Ünnep az Isteni Megváltóról Nevezett Nővéreknél
A szexualitás megmentése
A házasság előtti önmegtartóztatás is téma az életvédő konferencián
Hibaigazítás
Élő egyház
Szlovákiába készül a pápa
Max Webernek nem volt igaza
Magyarok pártfogója volt...
Fórum
Reggel
"Köszönjük, Szentatya!"
Az Olvasó írja
Lengyel-ukrán megemlékezés - másképp...
Könyvespolcra
A nemzetféltő Németh László magyarságeszménye
Fórum
Marija Bistrica
Közép-európai zarándoklatok
Fórum
A magyar fiatalok jó hírét vitte a világba...
Kiállítás a jamboree-ról
Rejtett életünk festője
Giorgio de Chirico
Ifjúság
A jelenlét pedagógiája
Főegyházmegyei tábor Tatán
Győri kérdések az ifjúsági pasztorációról
"Ha végre itt a nyár..."
Élmények a Challenge Klub táborában
Rejtvény
Minden idézet valamelyik vízzel kapcsolatos. Melyikkel?
Kultúra
Aida - tevék nélkül
Gondolatok a szegedi szabadtéren
Francia földön: Dieppe-től Párizsig
Rákóczi- és kuruc emlékhelyek Európában (X.)
Sűrű évek - versekben
Nagy Gáspár új könyve
Kilencven éve született Birkás Endre
Fórum
A Rábaköz szívében
A Szent Anna-kápolna jubileumát ünnepli
Mozaik
Apátság a hegyen
Bencések Monte Cassinón
Tyűűű
Kápolna épül a Kőhegyen
Szent virágok és keresztek
Rákóczi-nap Majkon

 

Közép-európai zarándoklatok

Marija Bistrica

Zágrábtól mintegy ötven kilométerre északra, a festői szépségű Zagorje peremén várja a zarándokok ezreit a horvátok nemzeti Mária-kegyhelye, Marija Bistrica. A kegyhely tulajdonképpen 1684. július 16. óta számít zarándokhelynek. Ekkor találták meg ugyanis a törökök elől a plébániatemplom oldalába befalazott Mária-szobrot, karján az isteni Kisdeddel. A megtalálástól napjainkig megszámlálhatatlan tömegek keresték fel a kegyhelyet. A hagyomány szerint a szobor eredetileg a Vinski Vrhban állt - ahonnan gyönyörű kilátás nyílik Zagorjéra -, s két alkalommal is elrejtették a törökök elől.


Érdekességnek számít, hogy Maksimilijan Vrhovec érsek a zarándokok között első helyen említi a magyarokat. 1810-ben többek között azt írja Bécsbe, hogy "ami az osztrákoknak Mariazell, a lengyeleknek Czestochowa, a cseheknek Nepomuki Szent János sírja, az a horvátoknak Marija Bistrica". Vrhovec szerint már a tizenkilencedik század elején "évente mintegy harmincezer zarándok keresi fel Magyarországról, Horvátországból és Szlavóniából, Stájerországból és Karintiából", de - olvashatjuk tovább - "jönnek ide katolikusok Törökországból is" (azaz Boszniából).


Szent a szent helyen: Teréz anya mint bistricai zarándok

Bistricáról különben első ízben 1334-ben történik említés, mint a Szent Péter és Pál-plébániatemplommal rendelkező helységről. A csodatevő kép megtalálásáig más érdemleges adattal nem találkozunk. Feltételezhető azonban, hogy a bistricai zarándoklatok előbb is szokásban voltak, hiszen a pálos szerzetes, Martin Borkovic, később zágrábi püspök (1667-1687) mesélte munkatársainak, hogy gyermekkorában mezítláb zarándokolt anyjával együtt a mintegy hatvan kilométerre fekvő Domagovicból Bistricára. Talán ennek a hagyománynak is köszönhető, hogy a horvát parlament (szábor) 1710 októberében esküvel fogadja, hogy a Boldogságos Szűzanya templomában méltó főoltárt emel.


A kegykép Máriát és a Kisdedet óhorvát királyi koronával ábrázolja

A kegyhely a Marija Bistrica nevet Juraj Branjug püspöknek köszönheti, aki 1731-ben a felújított templomot Havas Boldogaszszonynak szentelte. Ettől az évtől kezdődött meg a zágrábiak évi fogadalmi zarándoklata is. Nem sokkal később, 1756-ban megjelenik az első zarándokkönyv is Kinc osebujni orsaga Horvatskoga (Horvátország legszebb kincse) címmel Petar Berka káplán tollából. A szerző felsorolja a bistricai zarándoklatok menetét helységek szerint, s külön megemlíti, hogy "Varasd és Zágráb városa elöljáróival, a céhek képviselőivel és a városi zenekarral együtt" látogatja a zarándokhelyet.

A horvát nemzeti újjáéledés idején, az illír mozgalom napjaiban a nemzeti zarándokhely a forradalmárok fontos központjává és gyülekezőhelyévé válik.

1880-ban Nagyboldogasszony előestéjén a templom szentélye a tűz martaléka lett, csak a főoltár és a Mária-szobor menekült meg. A felújítási munkálatok 1883-ban értek véget, 1924-ben pedig IX. Piusz pápa a "basilica minor" címet ajándékozta a templomnak. 1935-től kezdve újra elérkezett a zarándoklatok sokasodásának ideje, ezt visszavetette ugyan a II. világháború, de a negyvenes években mégis tovább bővítették a kegyhelyet, és carrarai márványból keresztutat is emeltek. Az egyik fogadalmi zarándoklat alkalmával (1935) mondta a ma már boldoggá avatott Stepinac bíboros: "Ígérjük, hogy hűséges és őszinte tisztelőid leszünk. Hűségesek mindaddig, amíg patakocskák csörgedeznek körülöttünk, amíg folyamaink hömpölyögnek, amíg habzik a mi szürke tengerünk. Hűségesek, amíg zöldülnek legelőink, amíg aranylanak mezőink, amíg árnyékot nyújtanak erdőink, amíg élvezhetjük hazánk virágainak illatát."

Az utóbbi időkben még néhány esemény öregbítette a kegyhely hírnevét: 1971-ben itt tartották a nemzetközi mariológiai kongresszus záró ünnepségét. A szentmisére, amelyet az eszéki származású Seper bíboros, a Hittani Kongregáció elnöke mutatott be, mintegy százezer hívő jött el. Ugyanebben az évben a horvát püspöki kar nemzeti Mária-kegyhellyé nyilvánította a zarándokhelyet. 1988. október 3-án II. János Pál pápa második horvátországi útja során ellátogatott Marija Bistricába, s boldoggá avatta az imént említett bíborost.

A horvátok hagyományosan Mária-tisztelő népnek számítanak. Bistrica mellett több fontos Mária-kegyhelyük van. Közülük a ferencesek gondjaira bízott tersattói Szűzanya-kegyhely Bistricánál ősibb eredetű. A hagyomány szerint az angyalok a Szent Család házát először a Fiume fölötti Frangepán-birtok templomába hozták, s innen vitték át Loretóba. A nép máriás lelkületéről talán a legjobban az tanúskodik, hogy a horvát katolikus köszöntés Jézus Krisztussal együtt üdvözli Máriát: "Hvaljen Isus i Marija" (Dicsértessék a Jézus Krisztus és Mária). Régi horvát imakönyvekben bukkanunk szép Mária-címekre. A már említett Petar Berka "Horvátország legszebb ékszerének" nevezi Máriát, egy zágrábi énekeskönyv "Horvátország ősi pártfogójának" hívja, de más nevekkel is találkozunk: "A zágrábi egyház dicsősége", "Advocata Croatiae, fidelissima mater" (Horvátország közbenjárója, a leghűségesebb anya), "Mundi melioris origo" (Egy jobb világ kútfeje). Nem csoda tehát, hogy az "istenanyások", - ahogyan egyes helyeken nevezik a bistricai zarándokokat, szívből fakadó hittel és ragaszkodással éneklik a himnuszt: "Bistricai Istenanya, könyörögj érettünk. Vándoraid vagyunk, légy mellettünk. Kezünket nyújtjuk, s szívünkkel köszöntünk: Üdvözlégy, üdvözlégy, üdvözlégy Mária!"

Harmath Károly

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu