|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Az első érettségi a miskolci jezsuita gimnáziumban Az Avas déli oldalán, a lakótelep és az egyetemváros gyűrűjében valóságos kis paradicsom a Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium épületegyüttese és szépen gondozott kertje. A nyolcosztályos gimnázium 1994 óta fogadja a diákokat. Az idei tehát az első év, amikor érettségizetteket bocsát útjára az iskola. Az érettségin választható tárgy a hittan is, amelyből a napokban tizennégyen tettek szóbeli vizsgát. Minderről, Hess István SJ - a gimnázium hittantanára, a helyi Isteni Ige-templom plébánosa, egyetemi lelkész - tájékoztatta az Új Embert. A gimnáziumi hitoktatás módszertanában kiemelten fontos szerepe van a liturgiának, hiszen a fiatalok ezen keresztül sajátíthatják el leginkább az alapvető hitigazságokat. Bekapcsolódnak az egyház életébe, és megtapasztalják a közösségi összetartozás élményét. A hitoktatás tanrendje nagyrészt a KPSZTI (Katolikus Pedagógiai Szervezési és Tanácsadó Intézet) által kidolgozott központi kerettanterv irányelvei alapján épül föl. Hess atya az idén állította össze először a hit- és erkölcstan tételsort, melyet az Egri Főegyházmegye hagyott jóvá. Mint mondja, hatalmas az anyag, és kevés az igazán jó tankönyv. Ő elsősorban a Tuba Iván piarista atya által kidolgozott jegyzeteket használja fel a tanításhoz. A vizsgaanyag öszszeállításakor pedig áttekintette az egyházi iskolák tételjegyzékeit, így a piarista és bencés gimnáziumok ez irányú anyagát. Segítségére volt a miskolci Fráter György Katolikus Gimnázium hittantanára, Szabó János atya is, aki már régóta "otthon van" a témában. A tizennyolc, egyenként két részből álló tételben hangsúlyos szerepet kap az egyháztörténet (a szerzetesség, a magyar egyház kialakulása, a reformáció, a magyar egyház a II. világháború után), a dogmatika (egyház, szentségek), a liturgika (az egyházi év, a nagét liturgiája), a biblikum (a hatnapos teremtéstörténet elemzése, az Ószövetségi Szentírás keletkezése, szinoptikus evangéliumok), az etika és az erkölcstan (eutanázia és társadalmi hatása, általános erkölcsi elveink). A "Fényiben" - a hely szelleméhez igazodva - a vizsgaanyagban szerepel egy "speciális" tétel is: a rendalapító Szent Ignác és kora. (A tridenti zsinaton és a katolikus megújulásban egyébként is nagy szerepe volt a jezsuita rendnek.) Hess atya szerint a közeljövőben jó lenne a gimnáziumi tanrendbe bevezetni a filozófiaoktatást is, mert a filozófiai kérdéseket eddig csupán a hittanóra keretében érintettek, holott a fiatalok gondolkodáskultúrájának kialakításában nagy szerepe lenne a bölcseletnek is. Pallós Tamás
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|