|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Ne kallódjanak el! Romák és értelmi sérült gyerekek a szanyi katolikus iskolában A Győri Egyházmegye valamennyi plébániájának és katolikus iskolájának hittanversenye június 20-án érkezett a döntő fordulóhoz, amelyet a rábaközi Szany község Szent Anna Katolikus Iskolájában rendeztek meg. A döntőt záró szentmisén - amelyet Berkes Gyula, az országos hitoktatási bizottság győri egyházmegyei vezetője és Kálmán Imre győri ifjúsági referens koncelebrált - roma tanulók is részt vettek.
"Óriási eredmény, hogy meg tudtuk szólítani a cigányságot, és a szülők elfogadva a felkínált értékrendet, katolikus iskolába adják gyermekeiket" - mondja lapunknak adott interjújában Takács Nándorné igazgató az idén tízéves Szent Anna-iskola legfontosabb eredményeit elemezve. Az Országos Lelkipásztori Intézet keretében a cigányságot érintő kérdésekben egyházmegyei referensi minőségben is tevékenykedő igazgatónő tapasztalatai szerint - és egy nemrég elkészült statisztikai felmérés tanúsága alapján - élő kapcsolat alakult ki az egyházmegye katolikus oktató-nevelő intézményei és a területen érintett mintegy száz roma család között. Szanyról szólva Takács Nándorné hangsúlyozta, hogy az itt élő cigány gyerekek mindegyike bekerül a Szent Anna iskolába, valamint mindegyikük tovább is tanul. "Az önkormányzat és a karitatív szervezetek igyekeznek megkönnyíteni a sokszor nagy szegénységben élő roma fiatalok tanulási esélyeit az étkezés és a tankönyvek biztosításával" - folytatja az igazgatónő, rámutatva, hogy a korántsem rózsás helyzetben mégis van remény arra, hogy ezek a gyerekek ne kallódjanak el.
A községben az iskola igazi küldetést teljesít, de nemcsak ezen a téren.
Integrációs képzés értelmileg sérült gyerekeknek 1994 óta "a Szent Anna" - a győri egyházmegye egyetlen községi iskolája - tanári kara, feladatait bővítve értelmileg enyhén és középsúlyosan sérült gyerekek oktatását-nevelését is vállalja. Varga Györgyné tanárnőtől megtudtuk, hogy jelenleg nyolc sérült gyermekkel foglalkoznak az iskolában. "Az integrációs képzés során egyedi módon meghatározott tanrendben tanulnak a sérült fiatalok, a többi gyerekkel együtt" - mondja a tanárnő, és hozzáteszi, hogy a szülők véleménye szerint sérült gyermekeik így jobban önmagukra találhatnak, sokat tanulnak társaiktól, egyszerűen jobban érzik magukat, mint a kisegítő iskola sok esetben verekedésekkel is "tarkított" légkörében. "Az integrált órákra természetesen a befogadó osztályt is fel kell készíteni, de ezt követően, tapasztalataim szerint a gyerekek minden gond nélkül elfogadják az értelmileg sérült tanulótársaikat. Könnyebben, mint a felnőttek" - folytatja Varga Györgyné, aki szerint mind a tanárt, mind a diákokat a hívő lét is motiválja, hogy szeretettel viszonyuljanak embertársaik felé, legyenek azok akár értelmileg sérültek vagy romák. körössy
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|