Uj Ember

2002.02.03
LVIII. évf. 5. (2792.)

Új fény támadt,
pogányoknak üdvösség,
a kiválasztott nemzeteknek dicsőség.

Főoldal
Címlap
Assisi a remény fővárosa
A gyűlölet csak szeretettel győzhető le
Politikai fertőtlenítés
A megváltás forródrótja
Ötvennyolc állami gondozott keresztsége Kaposváron
Lelkiség
Maradandó boldogság
Gyertya-fény
Az orációk fordítása
"Hiteles liturgiát" (6)
Az imaapostolság szándékai
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
A vigasságról és a farsang lélektanáról
(avagy arcainkról és álarcainkról)
Véletlen
~ ~ ~ ~ ~ Sodorvonal ~ ~ ~ ~ ~
Jegyzetlap
Lapszél
"Egy száraz gally..."
Élő egyház
Ima a választásokért
Tanulmányi napok Erdélyben
Rosdy Pál hetvenéves
Déli harangszó Sümegről
A zarándoklat folytatódik
Köszönet és hálaadás a taizéi találkozóért
Szakkollégium épül Piliscsabán
Élő egyház
Csehország mint "a jövő laboratóriuma"
Igazságosságért és békéért
Az assisi béke imanap közös nyilatkozata
Magyar ferences püspök Peruban
Vallási vezetők Alexandriában is
Fórum
Könyvespolc
A szemlélődésről
Az Olvasó írja
Gyertyák és fények
Rejtvény
Fórum
Brazíliai emlék
Gyertyaszentelő a favellán
Hit és Fény
Mindennapi növekedés
Értelmi fogyatékosok kézművesműhelye Biatorbágyon
Fórum
Amíg él a szorongó várakozás...
Ami a legfontosabb a harmadik évezred egyháza számára
Méltó vezetőkért
Gyulay Endre püspök körlevele
"Hét vagonnal Istenhez"
Érdekességek az assisi béke imanapról
Fórum
Segítenek emberként élni
Február harmadikán az egyház gyűjtést rendez a katolikus iskolák javára
"Nemcsak a katedráról nevelünk"
Tízéves az Albertfalvi Don Bosco Katolikus Általános Iskola
Vidám történetek pápákról
Ifjúság
Segítünk, hogy te is ott lehess!
Pályázat! ----- Pályázat! ----- Pályázat!
Mire képes egy szerelmes fiú?
Gondola
Etetések és hazugságok
Irigyellek és lázítalak
Irigyellek
Rejtvény
Tizennégy és tizennyolc év közöttieknek
Kultúra
Aki voltál, maradtál: Berda Jóska
Száz éve született
Tanulmányok a legendás valóságról
Az új színigazgató
Ostrom-emlékek
Terplán Zénó halálára
Fórum
"Az egyház szívében a szeretet"
Beszélgetés Várnai Jakabbal a szerzetességről
Mozaik
A Magyar Kultúra Napján
A budai egyházközségek gyertyafényes bálja
A csonttollúakról
Magyar földről Székelyföldre
Csángó fesztivál Budapesten

 

Csehország mint "a jövő laboratóriuma"

"A riasztóan elkereszténytelenedett Csehországban mintegy nagyító alatt tanulmányozható, milyen kihívások elé néz az egyház és a teológia a jövőben" - írja Helmut Renöckl linzi etikaprofesszor a Freiburgban megjelenő Herder Korrespondenz januári számában.

A tavalyi népszámlálás adatai szerint Csehországban sokkal kevesebben vallják magukat kereszténynek, mint 1991-ben. Akkor a lakosság 45 százaléka nevezte magát kereszténynek, most már csak 25. A felekezetenkívüliek aránya 72,6 százalék, a katolikusoké 22,4 százalék (1991-ben ez az adat 39 volt), az evangélikusoké 2,3 százalék. A huszitáké az 1991-es 1,7 százalékról 0,6 százalékra csökkent.

Az úgynevezett "gyakorló" katolikusok száma persze jóval kevesebb, mint ahányan annak vallják magukat. Morvaországban többen vannak, mint cseh vidéken. Nemcsak földrajzi, hanem életkori tekintetben is igen eltérőek az adatok: a 15-19 éveseknek csak 6 százaléka vallja magát katolikusnak, a 20-29 éveseknek 17 százaléka. A 60 évesnél idősebbek körében az arány 42 százalék.

Az is tény persze, hogy a magukat ateistáknak vallók száma is erősen csökkent. Inkább a közömbösség riasztó.

A hagyományos, szinte csupán a szentségek kiszolgáltatására szorítkozó lelkipásztorkodás ilyen helyzetben nem elegendő. Tekintélyre az egyház Csehországban és egész Közép-Európában csak úgy tehet szert, ha a mai kor fontos kihívásainak megfelel. "A tudományos-technikai-gazdasági hatékonyság káros az ember és a világ számára, ha nem tudjuk megkülönböztetni az emberhez méltó célokat az emberhez méltatlanoktól" - írja az etikaprofesszor, aki tíz éve a ceske-budejovicei egyetem teológiai karán is tanít.

Nem megoldás Renöckl professzor szerint az, ha kicsiny, hűséges keresztény közösségeket, szigeteket alakítunk, és azokat védjük az "istentelen környezettől". Azok körében, akik így gondolkodnak, a "liberalizmus" veszélyesebb ellenséggé válik, mint volt a kommunizmus. Valójában pedig a mai cseh társadalomban nem a liberalizmus uralkodik, hanem "egy posztmodern, áttekinthetetlen pluralizmus", a nézetek modern kor utáni, zavaros sokfélesége.) A kommunista korszaktól eltérően a zárt keresztény közösségekkel szemben senki sem harcol: egyszerűen tudomást sem vesznek róluk.

A professzor példaként hivatkozik azokra a személyiségekre, akik a kommunista üldözés idején igen különböző módokon élték példaadó és hiteles keresztény életüket. Közös volt azonban bennük, hogy nem hasonultak a hatalom diktálta elvárásokhoz, de mégis aktív módon, jóakarattal fordultak az emberekhez és a társadalomhoz. Ma sem vonulhatnak kis közösségek gettójába a keresztények.

(Kathpress)

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu