Uj Ember

2002.02.03
LVIII. évf. 5. (2792.)

Új fény támadt,
pogányoknak üdvösség,
a kiválasztott nemzeteknek dicsőség.

Főoldal
Címlap
Assisi a remény fővárosa
A gyűlölet csak szeretettel győzhető le
Politikai fertőtlenítés
A megváltás forródrótja
Ötvennyolc állami gondozott keresztsége Kaposváron
Lelkiség
Maradandó boldogság
Gyertya-fény
Az orációk fordítása
"Hiteles liturgiát" (6)
Az imaapostolság szándékai
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
A vigasságról és a farsang lélektanáról
(avagy arcainkról és álarcainkról)
Véletlen
~ ~ ~ ~ ~ Sodorvonal ~ ~ ~ ~ ~
Jegyzetlap
Lapszél
"Egy száraz gally..."
Élő egyház
Ima a választásokért
Tanulmányi napok Erdélyben
Rosdy Pál hetvenéves
Déli harangszó Sümegről
A zarándoklat folytatódik
Köszönet és hálaadás a taizéi találkozóért
Szakkollégium épül Piliscsabán
Élő egyház
Csehország mint "a jövő laboratóriuma"
Igazságosságért és békéért
Az assisi béke imanap közös nyilatkozata
Magyar ferences püspök Peruban
Vallási vezetők Alexandriában is
Fórum
Könyvespolc
A szemlélődésről
Az Olvasó írja
Gyertyák és fények
Rejtvény
Fórum
Brazíliai emlék
Gyertyaszentelő a favellán
Hit és Fény
Mindennapi növekedés
Értelmi fogyatékosok kézművesműhelye Biatorbágyon
Fórum
Amíg él a szorongó várakozás...
Ami a legfontosabb a harmadik évezred egyháza számára
Méltó vezetőkért
Gyulay Endre püspök körlevele
"Hét vagonnal Istenhez"
Érdekességek az assisi béke imanapról
Fórum
Segítenek emberként élni
Február harmadikán az egyház gyűjtést rendez a katolikus iskolák javára
"Nemcsak a katedráról nevelünk"
Tízéves az Albertfalvi Don Bosco Katolikus Általános Iskola
Vidám történetek pápákról
Ifjúság
Segítünk, hogy te is ott lehess!
Pályázat! ----- Pályázat! ----- Pályázat!
Mire képes egy szerelmes fiú?
Gondola
Etetések és hazugságok
Irigyellek és lázítalak
Irigyellek
Rejtvény
Tizennégy és tizennyolc év közöttieknek
Kultúra
Aki voltál, maradtál: Berda Jóska
Száz éve született
Tanulmányok a legendás valóságról
Az új színigazgató
Ostrom-emlékek
Terplán Zénó halálára
Fórum
"Az egyház szívében a szeretet"
Beszélgetés Várnai Jakabbal a szerzetességről
Mozaik
A Magyar Kultúra Napján
A budai egyházközségek gyertyafényes bálja
A csonttollúakról
Magyar földről Székelyföldre
Csángó fesztivál Budapesten

 

~ ~ ~ ~ ~ Sodorvonal ~ ~ ~ ~ ~

Véletlen

Tudásunk alázatosan megáll, s azt mondja: véletlen. Amikor az ész maga fabrikálta kalitkáiba - rendszereibe - a kalitka szabályai szerint nem fér bele valami, az ember széttárja karját, s azt mondja, véletlen. Mintha ezáltal már semmi dolga nem lenne tovább. Mintha a véletlen kimondása egyúttal megoldást jelentene, de még inkább fölmentést.

A modern filozófia áramlatai előszeretettel mondják erre: ami történt, nem tartozik vizsgálódási körébe. S ugyancsak így nyilatkoznak a szaktudományok, amelyek bármennyire is tiszteletre méltó - de a bölcselet szempontjából szűkítő - kalodájába zárja magát a filozófia, amikor szaktudományként igyekezik föltüntetni magát.

A véletlennel szemben ott az ellenkező fölfogás: semmi sem véletlen, bármit cselekszünk, szükségszerű. Már a fogalmak ilyen dobolása elriaszt: szellem-játék, eszmezsonglőrködés, semmi több.

Anya sétál hazafelé két kisgyermekével. Az utcán hirtelen föltűnik egy autó, amely éppen ott, ahol hármasban ballagnak, fölszalad a járdára. Az anya talán éppen arra gondol, mi finomat ad a gyerekeknek vacsorázni, s reméli, nem nyűgösködnek, amikor lefekvés előtt még bedugja őket a kádba, s ha elszunynyadnak a szomszéd szobában, egy kicsit ő is megpihenhet.

Az autó fölszalad a járdára - miért éppen ennek az autónak a vezetője ittas? -, s mindhármukat elüti. Az anya súlyos sérüléseket szenved, a nagyobb gyerek kisebb zúzódásokkal megússza, ám a leányka meghal.

Miért nem húsz méterrel előttük, vagy ugyanannyival utánuk szalad föl? Miért abban a percben, miért nem valamivel korábban vagy később érkezett? Miért éppen őket? A véletlen hozta így: hogy ott és akkor és őket...

Thornton WilderSzent Lajos király hídja című regényében arra keresi a választ, miért éppen azok az emberek haladtak a hídon, akik alatt összeomlott a folyót átívelő építmény? S megint csak tolakodik a kérdés: talán mégis valamiféle szükségszerűség, általunk ismeretlen összefüggés, másfajta tudás és akarat megnyilvánulása a véletlen?

Miért éppen engem támad meg a betegség, s irigységgel gondolunk arra: miért nem a másikat? Hányszor kérdezzük életünk folyamán - miért? - a legkisebb dologtól kezdve a legsúlyosabbig: miért éppen nekem kell meghalnom? S ha ezt elfogadjuk is, mert mindenki meghal, s ez teszi számunkra elviselhetővé a tapasztalatot, a bekövetkezés pillanata ellen mégis ágálunk: miért éppen most? Miért nem halnak meg inkább mások előttem?

Miért éppen az én orrom előtt ment el az autóbusz, miért éppen engem csaptak be néhány forinttal a közértben, miért éppen... A miértekkel mintha folytonosan a véletlenre kérdeznénk, s ha elindulunk a miértek eme cölöplabirintusában, egyszerre csak elfog a gondolat-hideglelés: életünkben minden véletlen, olyannyira, hogy az már szükségszerű.

Elválasztható-e a két fogalom - véletlen és szükségszerű - egymástól? Van-e végső soron különbség a kettő között?

Albert Camus a maga miértje végén - igazi egzisztencialistaként - ráhagyatkozik a világ gyöngéd közönyére. Thornton Wilder azt mondja: nincs más, csak a szeretet, a híd élők és holtak között.

És az én miértem?

Elmer István

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu