Uj Ember

2002.02.03
LVIII. évf. 5. (2792.)

Új fény támadt,
pogányoknak üdvösség,
a kiválasztott nemzeteknek dicsőség.

Főoldal
Címlap
Assisi a remény fővárosa
A gyűlölet csak szeretettel győzhető le
Politikai fertőtlenítés
A megváltás forródrótja
Ötvennyolc állami gondozott keresztsége Kaposváron
Lelkiség
Maradandó boldogság
Gyertya-fény
Az orációk fordítása
"Hiteles liturgiát" (6)
Az imaapostolság szándékai
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
A vigasságról és a farsang lélektanáról
(avagy arcainkról és álarcainkról)
Véletlen
~ ~ ~ ~ ~ Sodorvonal ~ ~ ~ ~ ~
Jegyzetlap
Lapszél
"Egy száraz gally..."
Élő egyház
Ima a választásokért
Tanulmányi napok Erdélyben
Rosdy Pál hetvenéves
Déli harangszó Sümegről
A zarándoklat folytatódik
Köszönet és hálaadás a taizéi találkozóért
Szakkollégium épül Piliscsabán
Élő egyház
Csehország mint "a jövő laboratóriuma"
Igazságosságért és békéért
Az assisi béke imanap közös nyilatkozata
Magyar ferences püspök Peruban
Vallási vezetők Alexandriában is
Fórum
Könyvespolc
A szemlélődésről
Az Olvasó írja
Gyertyák és fények
Rejtvény
Fórum
Brazíliai emlék
Gyertyaszentelő a favellán
Hit és Fény
Mindennapi növekedés
Értelmi fogyatékosok kézművesműhelye Biatorbágyon
Fórum
Amíg él a szorongó várakozás...
Ami a legfontosabb a harmadik évezred egyháza számára
Méltó vezetőkért
Gyulay Endre püspök körlevele
"Hét vagonnal Istenhez"
Érdekességek az assisi béke imanapról
Fórum
Segítenek emberként élni
Február harmadikán az egyház gyűjtést rendez a katolikus iskolák javára
"Nemcsak a katedráról nevelünk"
Tízéves az Albertfalvi Don Bosco Katolikus Általános Iskola
Vidám történetek pápákról
Ifjúság
Segítünk, hogy te is ott lehess!
Pályázat! ----- Pályázat! ----- Pályázat!
Mire képes egy szerelmes fiú?
Gondola
Etetések és hazugságok
Irigyellek és lázítalak
Irigyellek
Rejtvény
Tizennégy és tizennyolc év közöttieknek
Kultúra
Aki voltál, maradtál: Berda Jóska
Száz éve született
Tanulmányok a legendás valóságról
Az új színigazgató
Ostrom-emlékek
Terplán Zénó halálára
Fórum
"Az egyház szívében a szeretet"
Beszélgetés Várnai Jakabbal a szerzetességről
Mozaik
A Magyar Kultúra Napján
A budai egyházközségek gyertyafényes bálja
A csonttollúakról
Magyar földről Székelyföldre
Csángó fesztivál Budapesten

 

Gyertya-fény

A palócföldi Szarvasgede templomának oltárképe Máriát mutatja - gyertyával. A belépő a Gyertyaszentelő Boldogasszonyra gondol. Asszonyunk Mária tisztulatjára - amint régiek emlékezetében élt. A találkozásra, amikor (Lukács evangéliumában) Jézust a törvény előírásának megfelelően az Istenanya bemutatta a templomban. (Fontos adat: nálunk a Szabolcsi zsinat e napot 1092-ben a kötelező ünnepek sorába vette.)


Titok és fény övezi az órát, amikor a bemutatáskor Simeon karjába veszi a Gyermeket, elmondja énekét, amely az Üdvösségről szól, s hogy világosság lesz és dicsőség, "akit most látnak szemei".

Jelkép-rendű az említett barokk oltárkép. A gyertya "égi" tárgy (kiemelve a profánumból) már a kereszténységet megelőző időkben: elköltözöttek sírján gyújtották meg (antik költők sírverseiben fölragyog). Majd Krisztus megváltói életének liturgikus tiszteletében kapott helyet, jóllehet először kicsit vonakodva s óvatosan temetéskor, mártír-sírokon a IV. századtól, aztán egyszerre "meghódította" a szentélyeket; felragyogtatta az Arcot, a hívők kezében a vándorút-jelképű körmeneteken s mindmáig ott oltárainkon. Metaforák "teste" lett a gyertya. Lángjával önmagát emészti, fénye korszakokba hajlik át, vissza az időben, azonosul a világossággal, amely Isten alkotása; Ő hívja és küldi a fényt, és az engedelmeskedik neki. Jel, amely láthatóan megmutat valamit a Teremtőből, hirdeti dicsőségét. Ruházat, amelybe Isten öltözik: a fény, mint köntös, úgy fog körül - mondja a zsoltáros. A sok szimbolikus leírás között a Bölcsesség könyve alkalmazza a fényt elsőnek az isteni lényeg kiemelésére, így aztán a sejtelmes felirat egy-egy Mária-képen, melyen a Gyermek is jelen van, e lényeg ikonográfiai szemléletének értelmezhető: "Az Anya ölén ül az Atya Bölcsessége." A beteljesedett Ígéret, aki világosságot hirdet a nemzeteknek. Az orvos-evangélista könyvének énekei ezért már gyerekkorában felkelő Napként köszöntik Jézust. Jóval korábban Izaiás így ír: "A nép, amely sötétben jár, nagy fényességet lát..." S a himnológia jelese, a IV. századi költő, Prudentius hajnal-ébredése fakad dalra. "...jő a fény, a lelkek ébresztője már Krisztus, bennünket élni hív."

Az ünnepben egyesül az anyai szív és a fényöröm, a létet hirdető, s ha tartóra kerül a gyertya, a fény-kereszt természete sem hiányzik; a határt jelzi az e világi múló gyönyörűségek, s az odaáti szellemi örökség között, amint Alexandriai Kelemen, a Szőnyegek (Sztrómata) III. századi szerzője értelmezi. A mennyei honban nagyobb az értéke a fénynek, a gyertyatartónak; földi vándorlásunk idején a kereszt a határ a régi és az új közt. Mintha ezt is sejtetné Simeon, az agg, próféta-lélek Jeruzsálem templomában a bemutatáskor, amikor nyugtalanul hallják a falak is halkan éneklő szavait: Ez sokak romlására és sokak feltámadására... jel lesz, amelynek ellene mondanak, a te lelkedet... tőr járja át...

Majd fényre kerülő titkos gondolatok, a fel nem fogható szent és gyatra elképzeléseink ellenfeszülésében, melyet csak az alázatosság erős áramköre képes feloldani...

A gyertya: Krisztus-szimbólum. Viasza (anyaga) a Fiú emberi természetére utal, fényessége a lángnak istenségére, de lehet nemes cselekedetekben tündöklő hit-jelkép, Szent Pál-i figyelmeztetés: a hit cselekedetek nélkül halott.

Hazai műveltségtörténetünkben a Pray-kódex tanúsítja: Gyertyaszentelőkör először a tüzet áldották meg, s erről gyújtották meg a gyertyákat. Szkárosi Horvát gúnyolódott, látva a szentelt gyertyát. Az igazán református irodalomtörténész, a XVIII. századi Bod Péter viszont teljes megértéssel kommentálja azt, amit a neves középkori liturgikus: Durandus kifejtett a gyertyaszentelésről: "...a meggyújtott viaszgyertyákkal intetnének meg a keresztyének arról, hogy az ő hitek jó cselekedetek által világosodjék, hogy követnék az öt eszes szüzeket, akik meggyújtották lámpásaikat, hogy a Krisztusról emlékeznének meg, akit Simeon és Anna világ világosságának neveznek. Így ezért a gyertya a Krisztus, kinek testét a viasz, lelkét a cérna, istenségét a világosság ábrázolja." Az egyház "emlékeznék meg a Szűz Mária tisztaságáról, aki megtisztulás nélkül nem szűkölködött, hanem világított az emberek között, mint az égő gyertya."

A szarvasgedei kép ismeretlen mestere talán ismerte a Transsylvania leírójának iménti elmélkedését, s kitekintve az ablakán nem az alkony fénykeresztjét látta-e, s a hajnalét, melyet az üdv szerzője egykor jelként hagyott a világnak?

Kép és szöveg: Tóth Sándor

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu