Uj Ember

2002.02.03
LVIII. évf. 5. (2792.)

Új fény támadt,
pogányoknak üdvösség,
a kiválasztott nemzeteknek dicsőség.

Főoldal
Címlap
Assisi a remény fővárosa
A gyűlölet csak szeretettel győzhető le
Politikai fertőtlenítés
A megváltás forródrótja
Ötvennyolc állami gondozott keresztsége Kaposváron
Lelkiség
Maradandó boldogság
Gyertya-fény
Az orációk fordítása
"Hiteles liturgiát" (6)
Az imaapostolság szándékai
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
A vigasságról és a farsang lélektanáról
(avagy arcainkról és álarcainkról)
Véletlen
~ ~ ~ ~ ~ Sodorvonal ~ ~ ~ ~ ~
Jegyzetlap
Lapszél
"Egy száraz gally..."
Élő egyház
Ima a választásokért
Tanulmányi napok Erdélyben
Rosdy Pál hetvenéves
Déli harangszó Sümegről
A zarándoklat folytatódik
Köszönet és hálaadás a taizéi találkozóért
Szakkollégium épül Piliscsabán
Élő egyház
Csehország mint "a jövő laboratóriuma"
Igazságosságért és békéért
Az assisi béke imanap közös nyilatkozata
Magyar ferences püspök Peruban
Vallási vezetők Alexandriában is
Fórum
Könyvespolc
A szemlélődésről
Az Olvasó írja
Gyertyák és fények
Rejtvény
Fórum
Brazíliai emlék
Gyertyaszentelő a favellán
Hit és Fény
Mindennapi növekedés
Értelmi fogyatékosok kézművesműhelye Biatorbágyon
Fórum
Amíg él a szorongó várakozás...
Ami a legfontosabb a harmadik évezred egyháza számára
Méltó vezetőkért
Gyulay Endre püspök körlevele
"Hét vagonnal Istenhez"
Érdekességek az assisi béke imanapról
Fórum
Segítenek emberként élni
Február harmadikán az egyház gyűjtést rendez a katolikus iskolák javára
"Nemcsak a katedráról nevelünk"
Tízéves az Albertfalvi Don Bosco Katolikus Általános Iskola
Vidám történetek pápákról
Ifjúság
Segítünk, hogy te is ott lehess!
Pályázat! ----- Pályázat! ----- Pályázat!
Mire képes egy szerelmes fiú?
Gondola
Etetések és hazugságok
Irigyellek és lázítalak
Irigyellek
Rejtvény
Tizennégy és tizennyolc év közöttieknek
Kultúra
Aki voltál, maradtál: Berda Jóska
Száz éve született
Tanulmányok a legendás valóságról
Az új színigazgató
Ostrom-emlékek
Terplán Zénó halálára
Fórum
"Az egyház szívében a szeretet"
Beszélgetés Várnai Jakabbal a szerzetességről
Mozaik
A Magyar Kultúra Napján
A budai egyházközségek gyertyafényes bálja
A csonttollúakról
Magyar földről Székelyföldre
Csángó fesztivál Budapesten

 

Jegyzetlap

Az idei parlamenti választásokra lélekben is föl kell készülnünk. Nem túlzás azt állítanunk, hogy a 2002-es választások alapjaiban határozhatják meg a magyarságnak, szellemének és a magyar kereszténységnek talán a puszta létét, nemhogy a fejlődését. Gondolkozzunk el azon, kire, kikre kell igent s kire, kikre nemet mondanunk. Jó volna mindenkire igent mondanunk, de akkor ennek nem választás volna a neve. Választani annyi, mint a vagy-vagyot vállalni, vagyis nyíltan elutasítani valakiket, valamit. Magam Thomas Merton elmélkedései között rábukkantam egy olyanra, amely a személy "Belső magány"-át hozza összefüggésbe az egészséges társadalommal. Így írt a már elhunyt trappista szerzetes: "Ha az emberi társadalom helyesen tölti be rendeltetését, akkor tagjai folyamatosan növekedhetnek egyéni szabadságukban és személyes függetlenségükben. S minél jobban növekednek" - hitben, létföltételeikben, képességeikben - "és fedezik föl... személyiségük titkos forrásait, annál inkább járulnak hozzá az egésznek életéhez, jólétéhez. A magány ezért épp oly fontos a társadalomnak, mint a csönd a beszélőnek, levegő a tüdőnek, élelem a testnek... Az a közösség, amely az egyedek lelki magányát meg akarja szállni, le akarja rombolni" - a hazugságaival, erőszakosságával, romlottságának terjesztésével - "a személyek lelki fulladását tervezgeti s okozza."

A magány azért nélkülözhetetlen a társadalomnak, mert a személyeinek is az. Ha a társadalomnak nem fontos, ami a személyeinek, akkor hatalmi csoportjai elárulják, amit nem nagyon szeretnének: se nem ismerik, se nem becsülik azokat, akiknek vezetésére törnek; el akarják kábítani az embert céljaik eléréséhez, azt sugallva, hogy ne adjon a tényekre. Az ép ember ezzel szemben ösztönösen is egyensúlyra törekszik magánéleti és közéleti érdekei között, mindkettőben magát akarja megélni, egyikben készül föl a másikra, megköveteli magának, s magadja másoknak a kibontakozáshoz szükséges magányt, azaz a személyi szabadságot. "A csökkent értékű személyek" - megfosztva belső biztonságuktól - "nem fogják tudni az érzéketlen hatalom nyomása alatt, mit adjanak másoknak, s mit várhatnak maguknak." Az ép személynek föl kell fedeznie, tudnia kell, mi jár neki, s mit kell kötelességeként nyújtania másnak. De abban a társadalomban, amely a személyiséget mellőzi, elködösíti és megrövidíti, az emberek sosem fogják megtanulni, hogy szeretniük kell egymást, és nem mindegy, hogyan; a szakszervezetek mindent a fülükbe súgnak, de ezt az egyet soha.

A belső magány oly fontos az önmagára ismerő embernek, tehát a társadalomnak, hogy ha végképp elsikkad az életéből, föllázad, és "hamis magányt" keres magának. A hamis, mindenféle lélek- és szellemellenes kacattal eltelített magányt előbb-utóbb meggyűlöli a torzulásra kényszerített személy, és "úgy áll bosszút a társadalmon, hogy önmagát edzi és élesíti fegyverré... Az igaz magány alázatos, ezért gazdagít. A hamis magány gőgös, elszánt, ezért pusztít." A hamis magány keltett illúziókba ereszti gyökerét. A bűnrészes média, valamint a túltermelő-, a reklám- és az örömipar hizlalja ezeket az illúziókat: olyan tárgyak tömegét veti az ember elé, amire ugyan vágyhat, de sosem fogja megszerezni, legföljebb a töredékét, s abba is belerokkan. Amit a frusztrált, hamis magányú ember nem szerezhet meg, azt gyűlölni fogja, amit pedig megszerezhet, elunja; általános kifosztottságában a társadalom örök elégedetlenje, élő bombája lesz. "Az igaz magány figyelmessé tesz. A hamis magány acsarkodóvá."

A polgár, a közember termékeny magánya "megtisztítja a lelket, nyitottá teszi a »többiek« felé, ráébreszti, hogy csak nagylelkűen közeledhetik másokhoz". Kívánni fogja, hogy együtt legyen. A hamis magány az eszement gőgjével akar kitörni, hogy birtokolja, amit eddig nem bírhatott. Az ilyen "nem tisztel senkit és semmit, magát sem,... s míg azt sulykolja magának, hogy őt csak megvetni lehet, megvet mindent és mindenkit... Magányát mind több rablással, félrevezetéssel, ál-világgal, ál-élettel rakja meg, elragadja, ami a másé is lehetne, mivel nem viseli el a látványt, hogy bármi másé is legyen." Az igaz magány megszelídít. A hamis magány szörnyetegeket nevel.

"Ha Isten igazságosságában" azt akarja, hogy föltáruljon egy társadalom nyomora, lepleződjenek le a bűnei, megengedi, hogy ilyenek kezébe kerüljön a hatalom. A gőg magányosai az eszményi zsarnokok, akik hétköznapias külsőben, rezdületlen arccal, takargatva igazi érdekeiket tönkretehetnek családot, közösséget, nemzetet, harcra uszítva mindenkit mindenki ellen. Városok romhalmazai hirdethetik a nyomukban, milyen is az "Istentől elszakadt s elszakított ember üressége és lealjasodása." Az embert önmagától is csak Isten mentheti meg. Ezért azok kezébe kell szavazni a politikai hatalmat, akik Istent félik, az embert tisztelik, s valamiképpen bírják a "benső magány" külső, nemes eleganciáját is.

Vasadi Péter

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu