|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Katekizmus Bárcsak az igaz hit világossága megszabadítaná az embereket a tudatlanságtól és a bűn szolgaságától, hogy elvezesse őket az egyetlen e névre méltó szabadságra, tudniillik a Jézus Krisztusban való, a Szentlélek által irányított szabadságára - írta 1992-ben II. János Pál pápa, amikor a világegyháznak átadta a Katolikus Egyház Katekizmusát. Idehaza két évvel később, a magyar változat megjelenésekor Ternyák Csaba érsek a következő szavakkal üdvözölte az új kiadványt: "Azt kívánom minden olvasónak, hogy azok a gyümölcsök, amelyek ezen a fán találhatók, legyenek az új evangelizáció gyümölcsei, és szolgálják a magyar egyház megújulását." Arra a fára utalt a püspöki kar akkori titkára, melynek motívuma az új Katekizmus borítóján látható: egy nyáját pihentető pásztor ül egy fa alatt, melynek ágai gyümölcsöktől roskadoznak. Ezek jelképezik az egyház kincsestárát, amelyből egyaránt meríthet a pásztor és a nyája. A magyar fordítás bemutatásának sajtótájékoztatóján az is elhangzott, hogy az új Katekizmus olyan aktuális kérdéseket is felvet, mint a bioetika, a drogokkal való visszaélés, a túszejtés, a választásokon és a politikai életben való részvétel. A 2211-es pontban például ezt olvashatjuk: "A politikai közösség feladata, hogy biztosítsa az egészség védelmét, különösen olyan veszélyekkel szemben, mint a kábítószer, a pornográfia, az alkoholizmus, stb." Az új Katekizmus korunk emberének szól, de ez nem azt jelenti, hogy múltat tagadó. Gazdagon idéz a Szentírásból és a szent hagyományból. A pápák közül Szent Pétert is beszámítva huszonkettőt idéz, kiemelkedően VI. Pál pápát és II. János Pál pápa megnyilatkozásait. Marcus Tullius Cicero nevével is találkozunk, és további hetvenhárom kiemelkedő keresztény szerzővel. A Katekizmus legtöbbet Szent Ágostont és Aquinói Szent Tamást idézi - nyolcvannyolcszor, illetve hatvanegyszer. "Gratulálok a Római Egyháznak, hogy ez létrejött, de számomra tartalmilag is rendkívül fontos" - köszöntötte a Katekizmus magyar kiadását Hafenscher Károly evangélikus teológus. "Újságírókat, szociológusokat legjobban a harmadik, morális rész érdekel, hiszen ott az abortusztól az eutanáziáig, a drogoktól a legkülönbözőbb mai közlekedési és médiaetikai kérdésekig megtaláljuk az egyház állásfoglalását. Azt ajánlanám, hogy minden nem római katolikus a negyedik, az imádságról szóló résznél kezdje az olvasást... szent irigységgel tekintek erre a hatalmas műre. A protestánsok számára is jó lenne, ha lenne egy ilyen alapiratunk." Részletek az új Katekizmusból: 1733. Minél inkább teszi a jót, annál szabadabbá válik az ember. Igaz szabadság csak a jó és az igazságosság szolgálatában lehetséges. Az engedetlenség és a rossz választása visszaélés a szabadsággal és a bűn rabszolgaságába vezet. 2221. A házastársi szeretet termékenysége nem korlátozódik csupán a gyermekek nemzésére, hanem ki kell terjednie erkölcsi nevelésükre és lelki formálásukra is. 2229. Mivel a szülők elsődlegesen felelősek gyermekeik neveléséért, joguk van olyan iskolát választani számukra, amely megfelel saját meggyőződésüknek. A békéről a 2317-es pontban ezt olvashatjuk: Az igazságtalanságok, a szélsőséges gazdasági vagy társadalmi egyenlőtlenségek, az irigység, a bizalmatlanság és a gőg, amelyek károsan hatnak egyes emberek és a nemzetek között, szüntelenül veszélyeztetik a békét és háborúkat okoznak. Mindaz, amit e rendetlenség leküzdésére tesznek, hozzájárul a béke építéséhez és a háború elkerüléséhez: "Amilyen mértékben bűnösök az emberek, olyan mértékben fenyeget a háború réme, és ez így is marad Krisztus eljöveteléig; amilyen mértékben pedig egyesülnek a szeretetben, legyőzik a bűnt és uralkodnak az erőszakon is, míg csak be nem teljesedik a Szentírás szava: »Ők pedig ekevassá kovácsolják kardjukat, és lándzsájukat szőlőmetsző késsé. Nemzet nem emel kardot nemzet ellen, és nem tanul többé hadviselést.«" (Iz 2,4)
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|