Uj Ember

2002.01.27
LVIII. évf. 4. (2791.)

"Tégy engem, Uram,
a Te békéd eszközévé!"
(Assisi Szent Ferenc)

Főoldal
Címlap
Kéznyújtás egymás felé
Imahét a keresztények egységéért
A pápa a szeptember 11-i romokhoz készül
Hazakerült Szent Gellért ereklyéje
Az európai egyházak mérleget vonnak
Mi fáj?
Lelkiség
Világosság a sötétségben élőknek
Régi magyar imádság - kódexlapon
Bűnbánatunk a mise kezdetén
ÉLET ÉS LITURGIA
A hét liturgiája
A év
Katolikus szemmel
Rendezetlen gondolatok és kérdések a hittantanításról
Szelíd, szigorú angyal
LELKI ISMERET
Felfedező utakon
Lapszél
Terror
Élő egyház
A pápa "Európa atyja"
Az EU elismeri az egyházak fontosságát
Pápai apróságok
Fradi, pápai kihallgatáson
Élő egyház
Mint Noé bárkája
Don Bosco fiai Óbudán
Lelki-szellemi üdülőhely
Fórum
Nem tanrendszer - élő hit
A keresztény ismeretek könyvéről
Katekizmus
Részletek az új Katekizmusból:
Fórum
Az értelemből a hit világosságába
Beszélgetés Bolberitz Pál professzorral Aquinói Szent Tamásról
Minden erényre példát ad a kereszt
Mögöttünk van az idők teljessége!
Fórum
"Isten rikkancsai"
Az Új Ember egykori "topográfiája"
Harminchárom év, tizenkét négyzetméteren
Jakab Gábor köszöntése
A tökéletességre vezető útról
Ifjúság
Segítünk, hogy te is ott lehess!
PÁLYÁZAT! ---- PÁLYÁZAT! ---- PÁLYÁZAT!
Megnézem a fehérjéidet, s megmondom ki vagy
EGÉSZSÉGES TÁPLÁLKOZÁS
Megbélyegzettek
KINCSET ŐRZŐ CSERÉPEDÉNY (V. rész)
Bibliai királyok
Rejtvény
Kultúra
Hűtlen puli
Mit rejt a vasszilvágyi templom?
Képzelt utazás haza
Fenti mozgásban
Élő egyház
"Somogy polgáraiért"
Egy plébános és egy keresztény ügyvéd kitüntetése
A domonkos nővérek titka(i)
Az Ökumenikus Tanulmányi Központ közgyűlése
Boldogaszszonyról való énekek
Fülbe való
Mozaik
Mathia Károly száz éve
Egy életmű csúcsa: secco a szegedi dóm kupoláján
Elhunyt Patay László festőművész
Lovagcsillag
A PPKE informatikai kara
A Práter utcában talál majd otthonra
Szabadtéri mise Margit szigetén

 

Katekizmus

Bárcsak az igaz hit világossága megszabadítaná az embereket a tudatlanságtól és a bűn szolgaságától, hogy elvezesse őket az egyetlen e névre méltó szabadságra, tudniillik a Jézus Krisztusban való, a Szentlélek által irányított szabadságára - írta 1992-ben II. János Pál pápa, amikor a világegyháznak átadta a Katolikus Egyház Katekizmusát.


Idehaza két évvel később, a magyar változat megjelenésekor Ternyák Csaba érsek a következő szavakkal üdvözölte az új kiadványt: "Azt kívánom minden olvasónak, hogy azok a gyümölcsök, amelyek ezen a fán találhatók, legyenek az új evangelizáció gyümölcsei, és szolgálják a magyar egyház megújulását." Arra a fára utalt a püspöki kar akkori titkára, melynek motívuma az új Katekizmus borítóján látható: egy nyáját pihentető pásztor ül egy fa alatt, melynek ágai gyümölcsöktől roskadoznak. Ezek jelképezik az egyház kincsestárát, amelyből egyaránt meríthet a pásztor és a nyája. A magyar fordítás bemutatásának sajtótájékoztatóján az is elhangzott, hogy az új Katekizmus olyan aktuális kérdéseket is felvet, mint a bioetika, a drogokkal való visszaélés, a túszejtés, a választásokon és a politikai életben való részvétel.

A 2211-es pontban például ezt olvashatjuk: "A politikai közösség feladata, hogy biztosítsa az egészség védelmét, különösen olyan veszélyekkel szemben, mint a kábítószer, a pornográfia, az alkoholizmus, stb."

Az új Katekizmus korunk emberének szól, de ez nem azt jelenti, hogy múltat tagadó. Gazdagon idéz a Szentírásból és a szent hagyományból. A pápák közül Szent Pétert is beszámítva huszonkettőt idéz, kiemelkedően VI. Pál pápát és II. János Pál pápa megnyilatkozásait. Marcus Tullius Cicero nevével is találkozunk, és további hetvenhárom kiemelkedő keresztény szerzővel. A Katekizmus legtöbbet Szent Ágostont és Aquinói Szent Tamást idézi - nyolcvannyolcszor, illetve hatvanegyszer.

"Gratulálok a Római Egyháznak, hogy ez létrejött, de számomra tartalmilag is rendkívül fontos" - köszöntötte a Katekizmus magyar kiadását Hafenscher Károly evangélikus teológus. "Újságírókat, szociológusokat legjobban a harmadik, morális rész érdekel, hiszen ott az abortusztól az eutanáziáig, a drogoktól a legkülönbözőbb mai közlekedési és médiaetikai kérdésekig megtaláljuk az egyház állásfoglalását. Azt ajánlanám, hogy minden nem római katolikus a negyedik, az imádságról szóló résznél kezdje az olvasást... szent irigységgel tekintek erre a hatalmas műre. A protestánsok számára is jó lenne, ha lenne egy ilyen alapiratunk."

Részletek az új Katekizmusból:

1733. Minél inkább teszi a jót, annál szabadabbá válik az ember. Igaz szabadság csak a jó és az igazságosság szolgálatában lehetséges. Az engedetlenség és a rossz választása visszaélés a szabadsággal és a bűn rabszolgaságába vezet.

2221. A házastársi szeretet termékenysége nem korlátozódik csupán a gyermekek nemzésére, hanem ki kell terjednie erkölcsi nevelésükre és lelki formálásukra is.

2229. Mivel a szülők elsődlegesen felelősek gyermekeik neveléséért, joguk van olyan iskolát választani számukra, amely megfelel saját meggyőződésüknek.

A békéről a 2317-es pontban ezt olvashatjuk: Az igazságtalanságok, a szélsőséges gazdasági vagy társadalmi egyenlőtlenségek, az irigység, a bizalmatlanság és a gőg, amelyek károsan hatnak egyes emberek és a nemzetek között, szüntelenül veszélyeztetik a békét és háborúkat okoznak.

Mindaz, amit e rendetlenség leküzdésére tesznek, hozzájárul a béke építéséhez és a háború elkerüléséhez:

"Amilyen mértékben bűnösök az emberek, olyan mértékben fenyeget a háború réme, és ez így is marad Krisztus eljöveteléig; amilyen mértékben pedig egyesülnek a szeretetben, legyőzik a bűnt és uralkodnak az erőszakon is, míg csak be nem teljesedik a Szentírás szava: »Ők pedig ekevassá kovácsolják kardjukat, és lándzsájukat szőlőmetsző késsé. Nemzet nem emel kardot nemzet ellen, és nem tanul többé hadviselést.«" (Iz 2,4)

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu