Uj Ember

2002.01.27
LVIII. évf. 4. (2791.)

"Tégy engem, Uram,
a Te békéd eszközévé!"
(Assisi Szent Ferenc)

Főoldal
Címlap
Kéznyújtás egymás felé
Imahét a keresztények egységéért
A pápa a szeptember 11-i romokhoz készül
Hazakerült Szent Gellért ereklyéje
Az európai egyházak mérleget vonnak
Mi fáj?
Lelkiség
Világosság a sötétségben élőknek
Régi magyar imádság - kódexlapon
Bűnbánatunk a mise kezdetén
ÉLET ÉS LITURGIA
A hét liturgiája
A év
Katolikus szemmel
Rendezetlen gondolatok és kérdések a hittantanításról
Szelíd, szigorú angyal
LELKI ISMERET
Felfedező utakon
Lapszél
Terror
Élő egyház
A pápa "Európa atyja"
Az EU elismeri az egyházak fontosságát
Pápai apróságok
Fradi, pápai kihallgatáson
Élő egyház
Mint Noé bárkája
Don Bosco fiai Óbudán
Lelki-szellemi üdülőhely
Fórum
Nem tanrendszer - élő hit
A keresztény ismeretek könyvéről
Katekizmus
Részletek az új Katekizmusból:
Fórum
Az értelemből a hit világosságába
Beszélgetés Bolberitz Pál professzorral Aquinói Szent Tamásról
Minden erényre példát ad a kereszt
Mögöttünk van az idők teljessége!
Fórum
"Isten rikkancsai"
Az Új Ember egykori "topográfiája"
Harminchárom év, tizenkét négyzetméteren
Jakab Gábor köszöntése
A tökéletességre vezető útról
Ifjúság
Segítünk, hogy te is ott lehess!
PÁLYÁZAT! ---- PÁLYÁZAT! ---- PÁLYÁZAT!
Megnézem a fehérjéidet, s megmondom ki vagy
EGÉSZSÉGES TÁPLÁLKOZÁS
Megbélyegzettek
KINCSET ŐRZŐ CSERÉPEDÉNY (V. rész)
Bibliai királyok
Rejtvény
Kultúra
Hűtlen puli
Mit rejt a vasszilvágyi templom?
Képzelt utazás haza
Fenti mozgásban
Élő egyház
"Somogy polgáraiért"
Egy plébános és egy keresztény ügyvéd kitüntetése
A domonkos nővérek titka(i)
Az Ökumenikus Tanulmányi Központ közgyűlése
Boldogaszszonyról való énekek
Fülbe való
Mozaik
Mathia Károly száz éve
Egy életmű csúcsa: secco a szegedi dóm kupoláján
Elhunyt Patay László festőművész
Lovagcsillag
A PPKE informatikai kara
A Práter utcában talál majd otthonra
Szabadtéri mise Margit szigetén

 

ÉLET ÉS LITURGIA

Bűnbánatunk a mise kezdetén

Urunk megkeresztelkedésének ünnepén arról írtam, hogy a szentmise elején, a bűnbánati imát a szenteltvízzel való meghintéssel is lehet végezni. Ugyan - elsősorban - keresztségünkre emlékeztet, de mivel a keresztség az ember első megtérését jelenti, így kifejezi méltatlanságunkat, bűnös voltunkat is. A szentmisét bemutató pap több lehetőség között választhat.

Már a bűnbánatra felszólító bevezetés is többféle lehetőséget kínál. Az általános és közismert, hogy a bűnbánat hozzásegít az Úr szent titkainak méltó ünneplésére. De a bűnbánathoz hozzátartozik a magunkba tekintés. Ezzel érzékelni tudjuk bűnös voltunkat, amely távol tart minket az Úrtól. Az Isten igéjének meghallgatására és Krisztus áldozatában való részvételre is csak bűneink bocsánata után vagyunk méltók. Nemcsak Isten ellen, hanem felebarátaink ellen is vétkezünk - és ellenünk is vétkeznek. Látva Isten irgalmát, mi is tudjunk megbocsátani.

Sokszor tapasztaljuk, hogy a miséző pap ezt a bevezetést kibővíti, vagy máshogy fogalmazza meg. Figyelembe lehet venni a sajátos körülményeket (például ifjúsági vagy gyermekmise, kiscsoportos mise sajátos alkalommal, stb.), vagy a liturgikus időt, esetleg az ünnep szentjének tanúságtételét (például imádkozott, megbocsátott üldözőinek).

A felszólításra adott válasz első formája a "Gyónom a mindenható Istennek...". A legtöbb keleti liturgiában - bár más és más formában - szokás volt a bűnbánat felindítása. A II. század elejéről származó őskeresztény irat, a Didakhé is előírta a bűnvallomást a vasárnapi mise előtt. A VIII. századi Római Ordo a pap imádságaként írja elő. A szövege a középkorban a szentek neveivel bővült, ma azonban csak a második részében kérjük a szentek közbenjárását. Pétery József egykori váci püspök A szentmise története című (Budapest 1930, 1946) kiváló könyvében érdekes képet állít elénk. Az antik drámák szokása volt, hogy a színjáték megkezdése előtt a színészek bemutatkoztak a közönségnek. Ehhez hasonlít valamelyest, hogy a szentmise közössége - elsősorban a pap - bemutatkozik Isten és a mennyei seregek előtt, alázattal megvallva gyarló emberi természetét és fájó tudattal, töredelemmel esedezik bocsánatért.

A második forma a bűneit felismerő ember egyszerű felkiáltása. Urunk, Istenünk, könyörülj rajtunk, mutasd meg nekünk irgalmasságodat - szólít válaszadásra a pap. A válaszunk bűnös voltunk elismerése és a remény kifejezése, hogy megadja nekünk az üdvösséget. Ennek a szépsége a maga egyszerűségében van. Ugyanakkor ráirányítja minden résztvevő figyelmét saját, egyéni problémájára.

A harmadik formában Krisztushoz mint Megváltónkhoz fordulunk. Ahhoz a Krisztushoz, akit elküldött az Atya, aki eljött, és aki az Atya jobbján ül. Tevékenységére is utal minden fohásznál az egyház: ő gyógyítja a töredelmes szívűeket, magához hívja a bűnösöket, és közbenjár értük. Egy-egy rövid mondattal, néhány gondolattal elmélyíti bennünk hitünk tanítását. Számos országban elkészítették az egyes liturgikus időszakokra alkalmazható fohászokat. Ezek még kifinomultabban rajzolják elénk Urunk messiási küldetését.

A pap ezen felszólítására egyszerű és ősi szavakkal válaszolunk: Kyrie eleison - Christe eleison - Kyrie eleison. Uram irgalmazz - Krisztus kegyelmezz - Uram irgalmazz! Ezt a hármas felszólítást a másik két esetben is használjuk, de a bűnbánati könyörgés után. Ennek a története is régi időkbe vezet vissza. Már a IV. században a görög keresztények ezzel válaszoltak a diakónus énekére. A vaisoni zsinat "édes és nagyon üdvös szokás"-nak nevezte ezt a gyakorlatot. Gelasius pápa (492-496) idejében használatban volt egy litánia, amit Gelasius könyörgésének neveztek. Nagy Szent Gergely pápa (590-604) idejében e gyakorlat mellett szokásba jött, hogy csak e felkiáltásokat ismételték. Az első Római Ordo szerint (VII. sz. vége) mindaddig ismételték, míg a pápa jelt nem adott a megállásra.

A középkor egy sajátos formát alakított ki. A Kyrie gregorián dallamainak hajlításait szövegekkel "töltötték ki" (trópus). Ilyen, ma alkalmazott változatot az Éneklő Egyház című énekeskönyvben többet is találhatunk.

A bűnbánati rész lezárása a pap könyörgésével történik: "Irgalmazzon nekünk a mindenható Isten, bocsássa meg bűneinket, és vezessen el az örök életre". A történelem során sok alkalommal feloldozási imának tekintették, de ezt az egyház mindig helytelenítette. Könyörgés, amely bűnbánatunk után Isten irgalmasságának kérését tartalmazza.

Az "ámen" kifejezéssel megerősítjük egyetértésünket, és megvalljuk hitünket. Abban a reményben vehetünk részt a szentmisén, hogy mindent megtettünk a méltó ünneplésre.

Verbényi István

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu