Uj Ember

2001.07.22
LVII. évf. 29. (2764.)

Július 26.: Szent Joakim és Szent Anna, a Boldogságos Szűz Mária szüleinek ünnepe

Főoldal
Címlap
Ahol teher a gyermek, ott nincs jövő...
II. Országos Babatalálkozó Lakitelken
Az Alfa Szövetség
A magzat személy - Amerikában
A Föld javai minden embert megilletnek
A pápa a gazdag világ vezető politikusaihoz
Elfogadhatatlan és természetellenes...
Nyilatkozat a homoszexuális demonstrációval szemben
Meghívó a Szent Jobb-körmenetre
Lelkiség
Szemlélődés vagy cselekvés?
Az idősebb apostol
A misézés "irányáról"
JEGYZETEK A LITURGIÁRÓL
Egy budai kolostorban
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
A nagyszülő - és az unoka mint gyógyszer
Fogalmaink
Meleg, homokos...
Nem minden más mindegy
Élő egyház
Gondoskodva oktatás
A máltai szeretetszolgálat szociális gondozó szakképzéséről
Déli harangszó
Jánoshalma
Magyar ünnep Angliában
Tüttő György aranymiséje
"Katedrálist építünk"
Kispaptalálkozó határon túli magyar növendékek számára
Az apostolok nyomdokain
Élő testvériség
Görög liturgia a római templomban
NÉMET NYELVŰ SZENTMISÉK RENDJE
A DUNABOGDÁNYI PLÉBÁNIA- TEMPLOMBAN
Élő egyház
A Szentszék 2000. évi mérlege
Hivatásreferensek konferenciája
Pápai érdekességek (XX.)
Ki a pápa?
Fórum
Csillagok, táncok, imák
Emlékképek az ifjú Endrédy Vendelről
A "trialógus" évszázada következik?
Az iszlám Svájcban
Olvasólámpa
Imádságos himnuszok
Fórum
Lassú áttörés
Drogprobléma - segítés - papok
Alkohol és drog: van kiút!
Mi a katolikus egyház feladata?
Fórum
"A Rákóczi a legjobb!"
Magyarságismereti tábor hajókirándulással
Fórum
Úton a normalitás felé - a Szepességben
Közelebb hozni a keresztény értékeket
Beszélgetés Franz Hauzenberg egyetemi docenssel
Képei világítanak
Ifjúság
Vörösboros sündisznó
A teológia útkeresése
Ne az utca nevelje őket!
Tartalmas nyári programok a szaléziak kollégiumában
Kiből lesz a "csodabogár"?
Krakkói jegyzetek
Mint Ják New Yorktól
Fórum-fesztivál
Kultúra
A zöld ladik
Hangzavar
A koldus meleg ebédje
Jolána
Történet
Fórum
Megfontolások az elváltakról 8.
Második házasság a katolikus egyházban?
Hit és egészség
LAPSZEMLE - Evangélikus Élet, július 8.
Idő-séta
Rejtvény
Mozaik
Hu
Szent László-napi templomszentelés Bokroson
A cigándi egyházközösség köszönete
Krisztus-kereszt a pulai szőlőhegyen
II. Szilveszter pápa és az orvostudomány
Ministránstábor Balassagyarmaton

 

Közelebb hozni a keresztény értékeket

Beszélgetés Franz Hauzenberg egyetemi docenssel


1978. október 9-én nyílt meg a passaui katolikus egyetem. Legkorábbi "előde" egy gimnázium, melyet az akkori püspök alapított, tíz évre rá már főiskolaként működött. További változások után alakult ki a mostani formája, amely magába foglalja a filozófiai-teológiai fakultást is. Éppen húsz esztendeje, hogy az egyetemen a tanárképzés elkezdődött. A pedagógiai és didaktikai tanszék egyetemi docensével, Franz Hauzenberggel munkaszobájában beszélgetünk. Ismeri Magyarországot, tanszékünk és az egyetem az esztergomi katolikus tanítóképzővel évek óta tart fenn kapcsolatot, magyar hallgatók tanulnak Passauban.

Sok a teendője?

- Nem panaszkodhatom. A tanító- és tanárképzés különösen lelkiismeretes munkát, felkészülést követel a tanszéken oktatóktól; társadalomismeret, szociális-kulturális, természettudományos műveltségterületek mellett jelen van az iskolatörténet, kutatás, valamint az iskolán kívüli foglalkozások szervezése.

Hányan oktatnak a tanszéken?

- Három főállású oktató mellett négy, öt óraadó tanár végzi a munkát heti két-két órában. A tanszékvezető H. Buchinger professzor.

A felsorolt műveltségterületek milyen tudományokat fognak át?

- Történelmet, földrajzot, szociális ismereteket, biológiát, fizikát, kémiát.

Önnek mi a specialitása?

- A szívem igazán a biológiához húz, persze az iskolai gyakorlatok szervezése sem elhanyagolható, ezt is rám bízták. Dél-Bajorországban 120 iskolával van kapcsolatom, felelős vagyok a tanárképzésért is.

Iskolatörténet van előttem...

- A doktori értekezésem. Egy település: Thurmansbang (a Bajor Erdőben) 300 éves iskolájának történeti feldolgozása, 1985-ig. Fontos ilyen témával foglalkozni, hiszen a jelenben előbbre lépni a múlt ismeretével lehet.


Föltételezem: a hagyományokra is kiterjed a figyelme.

- Az iskolán kívüli foglalkozások erre kitűnő alkalmak hallgatóimnak és nekem: a múzeumok megismerése, a kenyérsütés, a vallásos néphagyomány, a paraszti építkezés, a két-háromszáz évre visszanyúló társadalomtörténet. És persze a zene, a sport.

Az élet "pedagógiája" együttes jártasságot kíván.... Vagyis azt vallja, amit nálunk még csak kevesen: "a személyeket, az eseményeket a maguk összefüggésében látni." Hogyan vélekedik a nevelésről?

- Elmélet és gyakorlat legszorosabb összetartozását kell kimunkálni, az alapelveket konkrét esetekhez, példákhoz kötni.

Keresztény nevelési eszmeiség?

- Nem lehet lemondani róla, hiszen rengeteg olyan alaptézist tartalmaz, amely a világ együttélését segíti, például a szociális érzékenység formálása, a tolerancia, a megértés, más értékek (ha valóban azok!) elfogadása, és még sorolhatnám.

Sajnos a keresztény elvek egyre inkább háttérbe szorulnak.

Az ön gyakorlatában biztosan nem...

- Húsz év távlatából nézem a lehetőségeket: elutazunk egy-egy hétre a hallgatóimmal gyakorlatra, s ilyenkor megpróbálom közelebb hozni számukra a keresztény értékrendet. Nagyon sok múlik a tanáron! Ilyenkor együtt vagyunk, jómagam mint közvetítő felajánlom a benső életet erősítő "eszközöket", hangsúlyozom: felajánlom. (Senkit sem kötelezek.) Van közös imádság a kirándulásokon, a teremtés csodáira felhívom a figyelmet. Például a naplemente fényeire, "odaáti" üzenetére. Talán így is gátolni lehet a természet pusztítását. Persze mindehhez időre van szükség, kitartásra.

Mit gondol a családról?

- Háromgyerekes családapa vagyok, ami Németországban afféle kuriózum, hadd ne mondjam: negatív példa. Megmosolyognak. Szomorú tendencia: csökken a családok jelentősége. A házaspárok jelentős százaléka gyermektelen, nem töltik be hivatásukat. Ötven százalékuknak csak egy gyerekük van.

Egocentrikus társadalomról kell beszélni itt, a bajoroknál is. Gyermek nélkül megromlik az élet. Ha nincsenek testvérek, a családban szerezhető lényeges tapasztalatokról le kell mondani. Nem mindegy!

Hány hallgatója van?

- Szemináriumokon, előadásokon 100-150, iskolagyakorlatokon 100 körül.

Hatványozott felelősség...

- Az új században különösen. Gondolja át: a jövő nemzedékeiről van szó. Nem mindegy, hogyan alakul Európa szellemi arculata.


Tóth Sándor

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@storage.hu