Uj Ember

2000. október 8.
LVI. évf. 41. (2724.)

Varga Imre: Magyarok Nagyasszonya

Főoldal
Lelkiség
Magyarok Nagyasszonya
Fehér nap s szivárvány
Nagy Szent Terézről
Kis kórus – nagy kórus
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Értékek és egészség
A tények tiszteletéről
Reménység-index
Élő egyház
Miből gazdálkodik az egyházunk
Személyi változások
Gyürki László köszöntése
Millenniumi kórustalálkozó
Hegyvidéki zarándoklat
Meghívó
XXI. Ökumenikus Területi Női Találkozó
Bencések és ciszterek Pásztón
Ma ügyvéd...
Világos tájékozódási pont – a szükséges érzékenység nélkül?
A „Dominus Jesus“ visszhangjából
Élő egyház
Hol vagy, István király?
Látássérültek irodalmi estje Rákosfalván
Tudomány és vallás párbeszéde
Orate fratres! Imádkozzatok, testvérek!
Gyógyító táplálás otthon
Az Olvasó írja
A zarándoklatok teológiája
Áronnak, felfelé nézve…
Húsz éve hunyt el Márton Áron
Gyulafehérvári zsinat
Fórum
Felelős barátkozással készíteni az egységet
Ökumenikus ifjúsági találkozó lesz a Petőfi Csarnokban
Százhúsz kínai vértanú szentté avatása
Egyházzenei képzés ének-zene tanárok számára
Szent István-szobor Szilben
Zene a magasban
Magyar gondolatok Rómában
Még egyszer a magyar millenniumi ünnepségekről
Fórum
A vadállat száma
Családmodell 3000
Fiatal tollforgatók írásaiból
A Humán Genom (IV.)
Életre szóló igen
Rejtvény
Fórum
„Lélekellátó órák”
A hazaszeretet példaképe
Kétszáz éve született Czuczor Gergely
Mohács előtt
A tíz jegenye
Nyugalma árad
Ifjúság
Liszt Ferenc és IX. Piusz pápa kapcsolata
Esztergomi mise a Szent Péter-bazilikában
Mozaik

A Jóisten Recsken - Elhunyt Tabódy István
Vörösbegy az itatónál
Pro Urbe-díjas plébános
Legyen egy fád a hazádban!
Szent Gellért Diósdon
.

 

A vadállat száma

„Akinek van esze, számítsa ki a vadállat számát, mert az emberi szám: hatszázhatvanhat.” (Jel 13,18)

Talán ti is találkoztatok már a Szentírás jelzett igéivel, arról biztosan hallottatok, hogy a Sátán száma a 666. Föl kellett merüljön bennetek is a kérdés, miért pont annyi. Hogy jött ki ez a szám? Teológiai tanulmányaim egyik érdekes eleme volt az a magyarázat, amit professzorunk adott. Gondoltam, megosztom veletek.


A Sátán Bosch szerint

A szám klasszikus magyarázta a görög vagy a héber abc betűinek számértékén alapul. Ezek a népek betűkkel írták a számokat, így minden leírt szám egyúttal szöveg is volt. A 666 egy szentírás-kommentár szerint héberül NRN, amit Néró császárra szoktak vonatkoztatni. A Békés-Dalos fordítás azonban a Római Birodalmat is lehetségesnek tartja, a vallásreformátor Luther Márton pedig egyenesen a római pápa egyik címéből olvasta ki ezt a számot.

Az ilyen irányú értelmezéssel két probléma van. Az egyik, hogy nyilvánvalóan manipulativ jellegű: csak az általunk alkotott hozzárendelési szabály kérdése, hogy a világ bármely dolgához, vagy személyéhez hozzárendeljük a fenevad számát.

A másik probléma mélyebb. Az összes ilyen hozzárendelés azon a ki nem mondott előfeltevésen alapul, hogy a 666 részek összege, valami pozitív dolog. Ezzel szemben Platon tételesen is kimondta, de a héber gondolkodás is azt képviselte, hogy a bűn, a rossz, mindig hiány, valami megkívánt tökéletesség hiánya. A vakság a látás hiánya, a hazugság az igazság hiánya stb.

Mi tehát a pozitív dolog, aminek hiányát a hat jelzi? A pozitív dolog a hét. Gondoljátok meg, hogy a Bibliában, de a Biblián kívül is, az ősi kultúrákban, a jó, a tökéletes, vagy a befejezett dolgokból van hét! Legfontosabb példa a hét napjainak száma, s az Úr titokzatos megpihenése a hetedik napon. Az újszövetségi Konkordancia 38-szor jelzi a „hét” vagy a „hetedik” szó használatát a Jelenések könyvében, amely a végső időkről szól.

Mit jelent akkor a „hat”? Nem tökéletes. Valami hiányzik. A hatos a tökéletlenség jelképe.

Aki erőltetettnek gondolja ezt az értelmezést, fölvetheti, miért a hat, és miért nem mondjuk a nulla szimbolizálja a tökéletlenséget.

Két magyarázatot adhatunk. Az egyik, hogy a nulla újkori dolog. Valamikor a VII-VIII. században találták ki Indiában, hogy a semmit is jelölni kell, de a gondolat csak a XII. században jutott el Európába. Az apokalipszis írásakor a nulla, mint szám nem létezett.

Ezen túlmenően, a nulla nem is lenne logikus. Nem a hiányt jelöli ugyanis, hanem a semmit. De a semmi nem rossz dolog, hanem semmi.

Nullával szimbolizálhatjuk emberség szempontjából a semmi-embert, a nem embert, pl. egy kutyát. De a kutya nem tökéletlen lény – legföljebb ha a kutyaság szempontjából hiányai vannak.

A „ROSSZ“ mindig valaminek a hiányát jelzi. Például a hazug embert rossznak mondjuk, mert hiányzik belőle a becsület. Ha az igaz embert hetessel szimbolizáljuk, akkor a hazug embert hatossal jelképezhetjük. Ebben az esetben az erkölcsi rosszról beszéltünk.

Mit jelent a három hatos, a 666? A három megint csak szent szám, megint a tökéletességre, teljességre utal. A 666 jelentése tehát tökéletes rossz, illetve teljes kudarc. Ez a jelzése a Gonosznak, a Sátánnak, akinek alapvető törekvése Isten helyére lépni. A 666 tehát nem valamiféle személyi száma a Sátánnak, hanem az ítéletének jelképe. Ironikus dolog, mennyire szeretik a Sátán szimpatizánsai falakra firkálni…

Mi, emberek döntéshelyzetben vagyunk. Megjelöljük-e jobb karunkat és homlokunkat a tökéletes kudarc számával (vö. Jel 13,16-17), vagy ellene mondunk a Sátánnak. Ez a kérdés minden konkrét élethelyzetünkkel és egész életünkkel kapcsolatban is fölmerül.

Harmai Gábor

(a szerző teológiai hallgató)

 

Aktuális Archívum Fórum Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu