Uj Ember

2000. október 8.
LVI. évf. 41. (2724.)

Varga Imre: Magyarok Nagyasszonya

Főoldal
Lelkiség
Magyarok Nagyasszonya
Fehér nap s szivárvány
Nagy Szent Terézről
Kis kórus – nagy kórus
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Értékek és egészség
A tények tiszteletéről
Reménység-index
Élő egyház
Miből gazdálkodik az egyházunk
Személyi változások
Gyürki László köszöntése
Millenniumi kórustalálkozó
Hegyvidéki zarándoklat
Meghívó
XXI. Ökumenikus Területi Női Találkozó
Bencések és ciszterek Pásztón
Ma ügyvéd...
Világos tájékozódási pont – a szükséges érzékenység nélkül?
A „Dominus Jesus“ visszhangjából
Élő egyház
Hol vagy, István király?
Látássérültek irodalmi estje Rákosfalván
Tudomány és vallás párbeszéde
Orate fratres! Imádkozzatok, testvérek!
Gyógyító táplálás otthon
Az Olvasó írja
A zarándoklatok teológiája
Áronnak, felfelé nézve…
Húsz éve hunyt el Márton Áron
Gyulafehérvári zsinat
Fórum
Felelős barátkozással készíteni az egységet
Ökumenikus ifjúsági találkozó lesz a Petőfi Csarnokban
Százhúsz kínai vértanú szentté avatása
Egyházzenei képzés ének-zene tanárok számára
Szent István-szobor Szilben
Zene a magasban
Magyar gondolatok Rómában
Még egyszer a magyar millenniumi ünnepségekről
Fórum
A vadállat száma
Családmodell 3000
Fiatal tollforgatók írásaiból
A Humán Genom (IV.)
Életre szóló igen
Rejtvény
Fórum
„Lélekellátó órák”
A hazaszeretet példaképe
Kétszáz éve született Czuczor Gergely
Mohács előtt
A tíz jegenye
Nyugalma árad
Ifjúság
Liszt Ferenc és IX. Piusz pápa kapcsolata
Esztergomi mise a Szent Péter-bazilikában
Mozaik

A Jóisten Recsken - Elhunyt Tabódy István
Vörösbegy az itatónál
Pro Urbe-díjas plébános
Legyen egy fád a hazádban!
Szent Gellért Diósdon
.

 

Világos tájékozódási pont – a szükséges érzékenység nélkül?

A „Dominus Jesus“ visszhangjából

Karl Lehmann mainzi püspök, a német püspöki kar elnöke kijelentette: „ez a vatikáni dokumentum világos tájékozódási pont a nem keresztény vallásokkal folytatott kiterjedt párbeszéd számára“ A vallások közötti párbeszéd csak akkor lehet sikeres, ha „semmit sem utasítunk el abból, ami más vallásokban szent és igaz, ugyanakkor azonban nem hallgatjuk el a magunk hitének igazságát sem.“ Ami az egyházi és az egyházi közösségek közötti fogalmi különbségtételt illeti, Lehmann püspök hangsúlyozta, hogy az egység hiánya mindnyájunk számára fájdalmas seb. A teológiai kutatásnak még intenzívebben kell foglalkoznia ezzel a problémával, mely az egyház egységének központi kérdése. Az egyház teljes egységének feltétele az apostoli folytonosság és az Eucharisztia teljes valósága. Joseph Ratzinger bíboros június 30-án kibocsátott jegyzéke szerint ezért a „testvéregyház“ kifejezés igazán csak az ortodox egyházakra vonatkozhat. A Hiszekegyben azonban nem kerülhet többes számba az „egy, szent, katolikus és apostoli egyház“, mivel „csak egyetlen egyház van.“

Hermann-Josef Spital trieri püspök „nehezen érthetőnek“ tartja a dokumentum közzétételének időpontját. A várható csalódottság ellenére fontos - mondta Spital -, hogy ne csökkenjen az ökumenikus elkötelezettség. A német evangélikus egyház a dokumentumot érintő bírálata ellenére tovább folytatja ökumenikus törekvéseit a katolikus „testvéregyházzal“- olvasható egy hallei konferencia nyilatkozatában.

Paul-Werner Scheele würzburgi püspök az egységtörekvések „erőpróbájaként“ nevezte a dokumentumot, de a krisztusi kinyilatkoztatásra vonatkozó egyértelmű részét méltatta.

Franz König bíboros a dokumentum körüli vitát nyelvi, kifejezésbeli különbségekre vezeti vissza. Az iratban nincs ugyanis más, mint az, amit minden keresztény hisz: Krisztus az Út, az Igazság és az Élet. A közvélemény azonban a vallási türelem hétköznapi fogalmából indul ki és félreérti a „Krisztusban való üdvösség egyetemességét“. Más a teológiai szóhasználat és az újságírói. Az ilyen dokumentumok azt tételezik fel, hogy a közvélemény és a sajtó érti a teológiai nyelvet, fogalmakat. Fontos volna ilyen megnyilatkozás előtt hitelesen tájékoztatni a más keresztény egyházakat és lefordítani az újságírók számára is a teológiai nyelvezetet. Más a keresztény egyházakkal folytatott párbeszéd szintje és más a többi vallásokkal történő párbeszédé. Ami pedig azt illeti, mi a katolikus felfogás az egyházról, abban sem mond újat a dokumentum, legfeljebb „mondhatná szeretetteljesebben, párbeszédre készebben és az előttünk álló útra figyelve, amit 35 éve már megtettünk.“ És „a keresztények családja tovább halad az úton akkor is, ha időnként némi családi perpatvar támad.“ - tette hozzá a bíboros.

A Pápai Egységtanács titkára, a német Walter Kasper püspök szerint a „Dominus Jesus“ dokumentum nem az ökumenizmus kérdéseinek átfogó katolikus feldolgozása, csupán egy alapvető kérdés hangsúlyozása. A dokumentum azonban ezt talán a „szükséges érzékenység“ nélkül teszi. „Más nyelvezetet használtam volna, és néhány hangsúlyt is máshová helyeztem volna.“ Mindenesetre nincs igaza annak, aki a dokumentumban a keresztény egység-párbeszéd végét látja. A nem keresztény vallásokkal is folytatódik a párbeszéd. Az egész vita arra mutat, hogy a nyelvezettel és a kommunikációval van probléma. Ezután sincs szó arról, hogy a katolikus egyház azt tartja, hogy csak tagjai üdvözülhetnek. „A katolikus egyház ökumenikus elkötelezettsége visszavonhatatlan“ - mondta Kasper. A Szentatya néhány nappal később ugyanezt mondta, hogy az egyház ökumenikus elkötelezettsége visszavonhatatlan, amikor a Református Világszövetség képviselőiből és katolikusokból álló vegyes bizottságot fogadta. (KNA)

 

Aktuális Archívum Fórum Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu