Uj Ember

2000. október 8.
LVI. évf. 41. (2724.)

Varga Imre: Magyarok Nagyasszonya

Főoldal
Lelkiség
Magyarok Nagyasszonya
Fehér nap s szivárvány
Nagy Szent Terézről
Kis kórus – nagy kórus
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Értékek és egészség
A tények tiszteletéről
Reménység-index
Élő egyház
Miből gazdálkodik az egyházunk
Személyi változások
Gyürki László köszöntése
Millenniumi kórustalálkozó
Hegyvidéki zarándoklat
Meghívó
XXI. Ökumenikus Területi Női Találkozó
Bencések és ciszterek Pásztón
Ma ügyvéd...
Világos tájékozódási pont – a szükséges érzékenység nélkül?
A „Dominus Jesus“ visszhangjából
Élő egyház
Hol vagy, István király?
Látássérültek irodalmi estje Rákosfalván
Tudomány és vallás párbeszéde
Orate fratres! Imádkozzatok, testvérek!
Gyógyító táplálás otthon
Az Olvasó írja
A zarándoklatok teológiája
Áronnak, felfelé nézve…
Húsz éve hunyt el Márton Áron
Gyulafehérvári zsinat
Fórum
Felelős barátkozással készíteni az egységet
Ökumenikus ifjúsági találkozó lesz a Petőfi Csarnokban
Százhúsz kínai vértanú szentté avatása
Egyházzenei képzés ének-zene tanárok számára
Szent István-szobor Szilben
Zene a magasban
Magyar gondolatok Rómában
Még egyszer a magyar millenniumi ünnepségekről
Fórum
A vadállat száma
Családmodell 3000
Fiatal tollforgatók írásaiból
A Humán Genom (IV.)
Életre szóló igen
Rejtvény
Fórum
„Lélekellátó órák”
A hazaszeretet példaképe
Kétszáz éve született Czuczor Gergely
Mohács előtt
A tíz jegenye
Nyugalma árad
Ifjúság
Liszt Ferenc és IX. Piusz pápa kapcsolata
Esztergomi mise a Szent Péter-bazilikában
Mozaik

A Jóisten Recsken - Elhunyt Tabódy István
Vörösbegy az itatónál
Pro Urbe-díjas plébános
Legyen egy fád a hazádban!
Szent Gellért Diósdon
.

 

Magyarok Nagyasszonya

A mai ünnepet XIII. Leó pápa engedélyezte a magyar nemzetnek a honfoglalás ezeréves évfordulója alkalmából, 1896-ban. Eredetileg október második vasárnapján ünnepelték, majd 1914 után október 8-ra került a liturgikus kalendáriumban.


Simon András grafikája

Az ünneplés alapvető gondolatát az adja, hogy első szent királyunk, halála előtt, a Boldogságos Szűz Mária oltalmába ajánlotta országát, egyházát, az egész magyar népet. Bár a felajánlás tudata ősi a magyar kereszténység életében, az ünnep bevezetésében nyilván hangsúlyos szerepet kapott az a tény, hogy a keresztény Európában a nemzeti érzés ébredésével sok nemzet vagy népcsoport tekintett úgy Szűz Máriára, mint szűkebb közösségük reményteli mennyei pátrónájára az élet ügyes-bajos dolgaiban. Ez a meggyőződés egyrészt arra az ősi keresztény hitre épül, hogy a megváltás nagy művében helye van a már célba érkezett szentek közbenjárásának, különösképpen Szűz Mária anyai pártfogásának. Másrészt kimondatlanul is ott van mögötte az a biztos tudat, hogy a keresztény hit képes olyan természetes értékeket is asszimilálni és megszentelni, melyek az ember javát szolgálják: mint a nemzeti együvé tartozás tudata, a közösségek szerveződése a közös múlt, tradíció és örökölt kultúra mentén. Ebből nyilvánvaló, hogy a keresztény hit a nemzeti összetartozás tudatát pozitív értéknek tekinti, de az is kitűnik, hogy ez nem használható fel a keresztény értékrend ellenében. Nem működhet úgy, hogy más népeket megvet, lekicsinyel, vagy éppen ellenük tör. Inkább azt jelenti, hogy a nemzetek közötti nézetkülönbségeket az evangélium szellemében kell rendezni.

Mit jelent tehát a mai ünnep a magyarság számára? Jelenti azt, hogy nemzeti gyökereinket, saját kultúránkat, nemes hagyományainkat őrizzük, ápoljuk. Az idő nem áll meg, a történelem rostáján sok korhoz kötött adottság kihull, új helyzetekkel kell szembesülnünk, új megoldásokat kell találnunk, de ezt úgy kell tennünk, hogy megmaradjanak hagyományaink kipróbált, a józan hazaszeretet fenntartó értékei. Ahogyan a házasságban is két különböző családi tradíciót hordozó ember eggyé lesz, kölcsönösen elfogadva egymást, úgy kellene ennek lennie a népek nagy családi közösségében is.

De a mai ünnep azt is jelenti, hogy mi magyarok, Szent István királyunk rendelkezéséből, sajátos személyes érintettséggel fordulunk a Szűzanyához, Nagyasszonyunknak tekintjük őt. Nem más nemzetek ellenében, vagy azok rovására. A jó tanító néni minden rábízott gyermekhez közel áll, mindegyikük sajátjának tekinti, anélkül, hogy ki tudná sajátítani!

A Nagyasszony elnevezésben lényegében az anyai odaadó gondoskodás rejlik egy, a családtól nagyobb közösség szintjén. Ugyanúgy megteremti az otthon biztonságos légkörét, őrzi a szeretet és együvé tartozás lángját, jóságával beragyogja életünk sötét, megoldatlan problémáit, mint a családanya. Így nyújt támaszt, vigasztalást, bátorítást a nagyobb közösség megoldatlan helyzeteiben. Mondhatnánk azt, hogy sokan hadilábon állnak a keresztény hittel, az ünnep üzenete túl ideális, nehezen illeszkedik a valósághoz. Ez azonban nem indok arra, hogy a hívő ember ne támaszkodjék hitének eme erőt hordozó igazságára. Nem elég az, hogy pártfogásában bízva, csupán kérésekkel forduljak Szűz Máriához. A gyermek a családban elsősorban édesanyjától kér, és ez így van rendjén. De az édesanya nevel is szavaival, tetteivel. Nekünk is tudatosítanunk kell magunkban, kéréseink mellett a Szűzanya példát adó szolgálatát. Bár viszonylag kevés helyen találkozunk vele a Szentírás lapjain, mégis elégszer ahhoz, hogy kirajzolódjék előttünk a hívő emberi lét mintája. Ő az angyali üdvözlettől kezdve Krisztushordozó. Krisztushordozó a természet rendje szerint áldott állapotában. De Krisztushordozó szívében is, mint édesanya, akinek szívét fia miatt tőr járja át (Lk 2,35). Ez az ő alapvető küldetése, melyben mindanynyiunk példaképe. Mert a hívő ember is Krisztushordozó a szívében, el kell jutnia oda, hogy teljesen „magára öltse Krisztust” (Róm 13,14).

Ha ez a törekvés átjárja életünket, ha követjük Nagyaszszonyunkat ezen az úton, akkor rásejtünk az ő otthont, támaszt biztosító jóságára és az Isten üdvösséget munkáló erejére.

Gaál Endre

 

Aktuális Archívum Fórum Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu