Uj Ember

2000. október 8.
LVI. évf. 41. (2724.)

Varga Imre: Magyarok Nagyasszonya

Főoldal
Lelkiség
Magyarok Nagyasszonya
Fehér nap s szivárvány
Nagy Szent Terézről
Kis kórus – nagy kórus
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Értékek és egészség
A tények tiszteletéről
Reménység-index
Élő egyház
Miből gazdálkodik az egyházunk
Személyi változások
Gyürki László köszöntése
Millenniumi kórustalálkozó
Hegyvidéki zarándoklat
Meghívó
XXI. Ökumenikus Területi Női Találkozó
Bencések és ciszterek Pásztón
Ma ügyvéd...
Világos tájékozódási pont – a szükséges érzékenység nélkül?
A „Dominus Jesus“ visszhangjából
Élő egyház
Hol vagy, István király?
Látássérültek irodalmi estje Rákosfalván
Tudomány és vallás párbeszéde
Orate fratres! Imádkozzatok, testvérek!
Gyógyító táplálás otthon
Az Olvasó írja
A zarándoklatok teológiája
Áronnak, felfelé nézve…
Húsz éve hunyt el Márton Áron
Gyulafehérvári zsinat
Fórum
Felelős barátkozással készíteni az egységet
Ökumenikus ifjúsági találkozó lesz a Petőfi Csarnokban
Százhúsz kínai vértanú szentté avatása
Egyházzenei képzés ének-zene tanárok számára
Szent István-szobor Szilben
Zene a magasban
Magyar gondolatok Rómában
Még egyszer a magyar millenniumi ünnepségekről
Fórum
A vadállat száma
Családmodell 3000
Fiatal tollforgatók írásaiból
A Humán Genom (IV.)
Életre szóló igen
Rejtvény
Fórum
„Lélekellátó órák”
A hazaszeretet példaképe
Kétszáz éve született Czuczor Gergely
Mohács előtt
A tíz jegenye
Nyugalma árad
Ifjúság
Liszt Ferenc és IX. Piusz pápa kapcsolata
Esztergomi mise a Szent Péter-bazilikában
Mozaik

A Jóisten Recsken - Elhunyt Tabódy István
Vörösbegy az itatónál
Pro Urbe-díjas plébános
Legyen egy fád a hazádban!
Szent Gellért Diósdon
.

 

Fehér nap s szivárvány

Nagy Szent Terézről

„Rendesen – azt hisszük, hogy nem létezik más fény, mint az, amelyet szemünkkel látunk, s mivel lelkünket nem látjuk, azt képzelhetnénk, hogy bensőnkben mély sötétség honol. Ez ugyan áll, megengedem, az olyan lélekre, amely nincs a kegyelem állapotában s ebben az esetben sem azért, mintha az Igazság Napja, amely fönntartja létét, nem ragyogna benne…”

Avila XVI. századi szentje (VI. Pál 1970-ben egyházdoktorrá nyilvánította) sorai: „A belső várkastély” misztikus lakója Bernini szobrán az isteni extázisban mintha a kettősség néma szava lenne. A Santa Maria della Vittoria (A győzelmes Szent Szűz) római templomának kápolnájában, az egykori Alta Semita út mentén, ahol szőlősorok közt épült fel a szentély, remete-kápolna helyén. Sarutlan kármeliták vették meg a telket, s a Teréz-kortárs Madernót kérték meg, tervezzen templomot. Egyetlen kis kupola és hat oldalkápolna fogadja ma is a belépőt. Kezdetben Szent Pál titulust kapott az Úr-hajlék, majd a mi történelmünkben (Bethlen Gábor nevéhez fűzve) ugyancsak „dátumos” harmincéves háború fehér-hegyi csatájának győzedelmes eseménye után itt kapott helyet az a Mária-kép, amelyről a keresztény világ, mint győzelmet hozó jelképről beszélt. És Domonkos atyáról, a hadsereg lelkészéről, aki az ütközetbe egy, a romok közt talált képet vitt magával, rajta a Gyermek és Anyja. A Gyermek szemét az akkori gyűlölet kiszúrta…

A história folytatódhat, de a „várkastély” lakója, aki már a háború előtt meghalt (1582-ben), a Cornaro bíboros rendelte kápolnában közel 350 esztendeje a cikk elején leírt mondatokkal másféle történetről tudósít – a XXI. századnak, amelynek valamiként vissza kellene adni az önbizalmát. Szólnak erről szociológusok, pszichológusok, bölcselők, írók, azonban legmeggyőzőbben mégis kétezer esztendő evangéliumi öröksége.

Aki sokáig elidőzik Bernini Szent Teréz extázisa című szobránál, rájön: annyi negatív kritikát mellőzve a művész éppen azért került a misztérium közelébe, mivel nem barokk drapériákról, színházi látványról álmodott, hanem a művészetben Rodint, a költészetben Rilkét megelőző élményről-kifejezésről: „Valami átizzított analógiáról”, s hogy az álmunk „a senki álma – annyi pillán”. Rózsákba, kövekbe lelkesített eszme: gondolat, misztikus elrévülés – ez bizony a legfőbb Álmot keresők töprengése, tehetséggel megközelítő életcélja. Avilai Teréz „római extázisából” megérteni(?), hogy a „szent szerelem” csak isteni lehet. A szóban rejlő csoda, s hogy misztikus érzés nélkül a művészet sem áll meg a lábán. (A szakrális bizonyára ezt jelenti!) Szavak „metafizikusa”, a francia Mallarmé alvó faunt idéz, (amint Debussy új erdők sarjadzó ágai közt faunt sétáltat), s közben ellentétekről is beszél: fényről, árnyékról, tisztaságról, szenvedélyről, de rózsákról, gránátalmákról, méhek zsongásáról, fuvolák hangjáról. Az ugyancsak francia, a Pireneusok szemlélője: Francis Jammes szinte felkiált: „Lehetetlen észrevenni egyetlen molekulát ebből a napragyogásból!” A mai teológus-misztikus hozzáteszi: „Ha a költő képes megteremteni egy fehér napot a szivárvánnyal és egy nyári kert borzongását, mennyivel vakítóbb a teremtetlen misztériumban a fájdalom és az öröm jegyesi egysége!” (F. Varillon)

Teréz arcán testvériesül az isteni szerelem s a nyomában kullogó „árnyélmény“ kifejeződése, mint ahogyan a szent írásai erről vallanak. Bernini észrevette, megsejtette(?): minden ellentéten túl végül az Egyszerűség „homályos sejtése” születik meg a lélekben. Alighanem ez a mélysége a Titoknak, s amikor a meditáció, a „művészi” újrarendező kegyelem az új században valóságosan megéli, hogy igaza van a bergsoni „tételnek”: a szent valóság széthull, s helyére az érdek lép. A „belső várkastély” csöndes lakóját szólítja meg, s azokat, akik nagyon régen tudták, hogy egyszer komolynak kell lenni, mint az álmodó gyereknek. Az álom forrást fakaszt. Vermeer, a holland festő képein ezt szemlélni – belső látással, s Rimbaud, a költő mondja: „És láttam néha, amit az ember látni vélt.”

Nagy Szent Teréz extázisa: álmodozás, amely a szellemet visszahelyezi önnön kastélyába. Naivitás, amely a nativitással cserélhető fel: a születéssel.

Az Igazság Napja ugyanis mindenkiben ragyog. Más, ha valaki az árnyakhoz menekül.

Tóth Sándor

 

Aktuális Archívum Fórum Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu