Uj Ember

2000. október 8.
LVI. évf. 41. (2724.)

Varga Imre: Magyarok Nagyasszonya

Főoldal
Lelkiség
Magyarok Nagyasszonya
Fehér nap s szivárvány
Nagy Szent Terézről
Kis kórus – nagy kórus
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Értékek és egészség
A tények tiszteletéről
Reménység-index
Élő egyház
Miből gazdálkodik az egyházunk
Személyi változások
Gyürki László köszöntése
Millenniumi kórustalálkozó
Hegyvidéki zarándoklat
Meghívó
XXI. Ökumenikus Területi Női Találkozó
Bencések és ciszterek Pásztón
Ma ügyvéd...
Világos tájékozódási pont – a szükséges érzékenység nélkül?
A „Dominus Jesus“ visszhangjából
Élő egyház
Hol vagy, István király?
Látássérültek irodalmi estje Rákosfalván
Tudomány és vallás párbeszéde
Orate fratres! Imádkozzatok, testvérek!
Gyógyító táplálás otthon
Az Olvasó írja
A zarándoklatok teológiája
Áronnak, felfelé nézve…
Húsz éve hunyt el Márton Áron
Gyulafehérvári zsinat
Fórum
Felelős barátkozással készíteni az egységet
Ökumenikus ifjúsági találkozó lesz a Petőfi Csarnokban
Százhúsz kínai vértanú szentté avatása
Egyházzenei képzés ének-zene tanárok számára
Szent István-szobor Szilben
Zene a magasban
Magyar gondolatok Rómában
Még egyszer a magyar millenniumi ünnepségekről
Fórum
A vadállat száma
Családmodell 3000
Fiatal tollforgatók írásaiból
A Humán Genom (IV.)
Életre szóló igen
Rejtvény
Fórum
„Lélekellátó órák”
A hazaszeretet példaképe
Kétszáz éve született Czuczor Gergely
Mohács előtt
A tíz jegenye
Nyugalma árad
Ifjúság
Liszt Ferenc és IX. Piusz pápa kapcsolata
Esztergomi mise a Szent Péter-bazilikában
Mozaik

A Jóisten Recsken - Elhunyt Tabódy István
Vörösbegy az itatónál
Pro Urbe-díjas plébános
Legyen egy fád a hazádban!
Szent Gellért Diósdon
.

 

Kopp Mária

Értékek és egészség

Különös paradoxon, hogy Angliában a német bombázások ideje alatt hét évvel nőtt a várható élettartam. A Kaliforniában élő japánok, ha ragaszkodnak a japán hagyományokhoz, ha az ottani japán közösséghez tartoznak, ötvenéves kor alatt ötször, ötven év felett háromszor ritkábban halnak meg szívinfarktusban, mint azok a japánok, akik amerikanizálódtak. Bár Angliában a bombázás idején kényszerűségből egészségesebben táplálkoztak, ez a hatás önmagában nem magyarázza a várható élettartam rendkívüli emelkedését, és ugyanez igaz a japán közösséghez tartozó kaliforniai férfiakra is. Mindkét esetben a közösségi érzést, a közösséghez tartozás élményét, az emberek közötti bizalmat tartják a legfontosabb egészségvédő tényezőnek.

Ma Magyarországon az 50-65 éves férfiak halálozási arányai lényegesen rosszabbak, mint 1930-ban voltak. Érthetetlen, hogy miért nem irányul erre a problémára sokkal nagyobb figyelem! 1930-ban, amikor a tuberkulózis pusztított, amikor még nem fedezték fel az antibiotikumokat, amikor a modern orvoslás csodái nem léteztek, ezer 50-65 éves magyar férfi közül kevesebben haltak meg évente, mint ma. Emberéletekben ez azt jelenti, hogy évente ebből a korosztályból minden ezer férfi közül tízzel többen halnak meg ma, mint 1930-ban!

Nem arról van szó, hogy a középkorú magyar férfiak általában sérülékenyebbek, hiszen 1960-ig ebben a korosztályban is jelentősen javultak nálunk a férfiak életkilátásai, jobbak voltak, mint Angliában vagy Ausztriában.

Mi történt tehát a hatvanas évek után Magyarországon? Az 1956-os forradalom az összefogás, az összetartozás semmihez nem hasonlítható közös élménye volt. A forradalom leverése után a diktatórikus hatalom érezte, hogy nagyon ingatag talajon áll, és teljesen új stratégiát állított fel a társadalmi kohézió szétrombolására. Kiskapukat nyitottak, az anyagi előrejutás, a külföldi utazás, a valamivel jobb élet, a „kicsi vagy kocsi” alternatíváit, amelyeket persze elsősorban a tűzhöz közel állók érhettek el. Ezek a lehetőségek alapjaiban formálták át a társadalom értékrendjét, a pénz, az anyagi jólét külső jelei váltak az egyén önértékelésének mércéjévé, az ember embernek farkasa lelkiállapot vált egyre inkább meghatározóvá az összetartozás, a nehézségek közös viselése helyett. Különösen igaz ez a férfiak esetében, hiszen a szerepelvárások szerint elsősorban a férfiak kötelessége a család jólétének biztosítása, az, hogy „lépést tartsunk a szomszédokkal”, amit a reklámok, a televízió egyre hatékonyabban közvetítettek. Akik ebben az anyagi versenyben lemaradtak, saját magukat egyre értéktelenebbnek, reményvesztettebbnek érezték, ha nem volt jól megalapozott, biztos értékrendjük. Míg a hatvanas években alig volt különbség az egyes társadalmi rétegek halálozási arányai között, ma a magyar férfiak esetében 1,8-szer magasabb a halálozási arány az érettségivel nem rendelkezők rovására, Budapest értelmiségi és munkáskerületei között több mint öt év a várható élettartambeli különbség. A reménytelen lelkiállapot oldására a férfiak a dohányzást, alkoholt, végső esetben az öngyilkosságot sokkal gyakrabban választják, mint a nők, azonban ezek az önkárosító magatartásformák kevesebb, mint a felét magyarázzák csak a halálozási arányok ilyen mértékű romlásának. Idén májusban nemzetközi konferenciát rendeztünk erről a kérdéskörről Budapesten, amelyről a Science-ben, a legnívósabb tudományos lapban jelent meg cikk „Stressz: a kelet-európai halálozás láthatatlan kórokozója” címmel.

Mit jelent a stressz? Selye János stresszelmélete a kutatásban és gyakorlatban egyaránt alapvető ma is. Már Selye leírta, hogy a stressz önmagában nemhogy nem káros, hanem a testi és lelki fejlődés alapfeltétele. A modern világ egyik nagy problémája, hogy a felnövő fiatalok nem kényszerülnek rá, hogy nap mint nap fizikai erőfeszítéseket tegyenek, így valósággal elsatnyulnak, ahogy a sorozásra jelentkező fiatalok között egyre gyakrabban tapasztaljuk. Ha nem kell nehézségekkel megküzdenünk, lelkileg sem fejlődünk, a legapróbb nehézségtől is összeroppanhatunk, mint sok agyonkényeztetett mai fiatal. A stressz az újszerű helyzetekkel, a kihívásokkal való megküzdés képességét jelenti, tehát valóban az élet sója, mint Selye János nevezte. Ezért van ma a sportnak különleges jelentősége, ami mintegy ellensúlyozhatja ezt a hiányosságot.

Mikor válik a stressz súlyos veszélyforrássá? Akkor, ha a nehézségeket megoldhatatlannak, reménytelennek érezzük. A kontrollvesztés lelkiállapota az alapvető veszélyeztető tényező, amely azonban rendkívül személyes és az értékrendtől függ. A keresztény értékrend a másokért való felelősségvállalást, az önfeláldozást alapvető értéknek tekinti, míg a fogyasztó ideológiát magáénak valló ember a lemondást, a lemaradást elviselhetetlennek érezheti.

Ha egy állatot megoldhatatlan helyzetbe hoznak, kegyetlen módon például folyamatosan áramütések érik, és nem tud elmenekülni, a szervezetében nagyon súlyos változások következnek be. Gyakran elpusztul szívmegállás, vérző gyomorfekély miatt, a daganatos elváltozások növekedése rendkívül meggyorsul, miközben az agyban mélyreható, kóros változások mutathatók ki. Az ember számára a pszichológiai veszélyeztető tényezők ugyanolyan élettani következményekkel járnak, mint a fizikailag megoldhatatlan helyzetek az állatkísérletekben. Egészségkárosodáshoz vezet a stressz, ha valaki folyamatosan aggódik amiatt, hogy hogyan tudja a családját fenntartani olyan szinten, amit elvárnának tőle, ha egy rossz kapcsolatban őrlődik, és nem találja a megoldást, ha valakinek bizonytalanná válik a munkahelye, de nem tudja, mit tehetne.

Itt jutottunk el az értékek szerepéhez. Nyilvánvalóan nem lehet lekicsinyelni a fenti nehézségeket, azonban ha valaki úgy érzi, hogy baráti, segítő, bizalomra méltó környezet veszi körül, sokkal könynyebben viseli el a külső nehézségeket, mint ha ilyenkor még rúgnak is rajta. Az olasz, a görög társdalom jóval egészségesebb, mint azt az anyagi helyzetük indokolja, éppen azért, mert ott a társadalmi kohézió, a családok, helyi közösségek szerepe még igen erős. Ha komolyan vennénk, hogy „Nézzétek az ég madarait”, és azt, hogy „elég a mának a maga baja”, nem aggodalmaskodnánk. Nem idézhetjük elég sokszor azoknak a hősies szerzeteseknek, papoknak a példáját, akik a börtönben, a legsúlyosabb megaláztatások, a teljes létbizonytalanság állapotában is harmonikus személyiségek tudtak maradni, sőt ezek a nehézségek érlelték valódi szentekké őket. Ha a keresztény értékekről nemcsak beszélnénk, hanem azok szerint élnénk, ha mások sikerének legalább úgy tudnánk örülni, mint a sajátunkénak, az ilyen vallásosság egyben a legmegalapozottabb egészségvédelmet is jelentené.

(A szerző orvos, pszichológus, a Semmelweis Egyetem Magatartáskutató Intézetének igazgatója.)

 

Aktuális Archívum Fórum Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu