Uj Ember

2000. október 1.
LVI. évf. 40. (2723.)

 
Már önmagában az, ha bíznánk, arra késztetné Istent, hogy segítségünkre jöjjön és megmentsen, mert ez a bizalom Őt dicsőíti és azt mutatja, hogy ismerjük a Nevét. (Pater Jordan)

Főoldal
Lelkiség
Öncsonkítás helyett: teljes életet!
Madarak, testvéreim
Rózsafüzér
Életige 2000 október
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Felelősségünk mai világunkért
Az adózók fontosnak tartják az egyház tevékenységét
A kutya példázata
Jelenpor
Az egy százalék statisztikája
Élő egyház
Esztergomi konferencia II. Szilveszter pápáról
Visszaadni a beteg méltóságát
Fejlesztés előtt a Szent Ferenc kórház
Millenniumi zarándoklat a családokért
Koronás zászló a kaposvári templomokban
Személyi változások
Élő egyház
Izrael új szentszéki nagykövete
Az első keresztény nemzet
Örmények zarándoklata
Ökumené Közép- és Kelet-Európában
Katolikus egyetem avatása Rózsahegyen
Fórum
Egy rendalapító belső élete
Világnézet és vallásosság ma – tájékozódás és értékelés
Új évezred – új értékrend?
Az ember filozófiája
A zarándokút végén…
Az Olvasó írja
Fórum
A munkaerőpiac és az isteni gondviselés
avagy egy felhívás a keresztény vállalkozókhoz
A kereszténység és az antik sportjátékok
Lengjetek zászlók, lengjetek
Fórum
Istengyalázás – tévéközvetítéssel
Egyetemi Veni sancte
Ifjúság
Őt hallgassátok!
„Ez az én szeretett Fiam, őt hallgassátok!” (Mt 17,5)
Gondola
Isten hozott!
Rejtvény
Kultúra
Tíz mondat a piramisról
Kincseink
Teljes világ – miniatűrökben
Versek
Mikor a kutyák a Holdra néznek
Fórum
A lélek szótára - Egyház
Rejtvény
Mozaik

Egy kiállítás képei, versei
Angyaltrombita
Kápolnaszentelés egy budapesti iskolában
PPKE HTK DB HT
Gólyatábor
Értékmentés – értékteremtés
Papi hivatás iránt érdeklődők

.

 

Életige 2000 október

„Könnyebb a tevének átmenni a tű fokán, mint a gazdagnak bejutni az Isten országába“ (Mt 19,24).

Ez az ige alapvető fontosságú annak megértéséhez, hogy hogyan viszonyul Jézus a gazdagsághoz.

Erős, paradox kép ez, a szemita stílusra jellemző. A gazdagság és Isten országa egymással összeegyeztethetetlen, és hiábavaló lenne felhígítani ezt a tanítást, melyet több helyen is megtalálhatunk Jézus igehirdetésében, mint pl. amikor azt mondja, hogy nem lehet Istennek és a mammonnak (vagyis a gazdagságnak) is szolgálni. Vagy amikor úgy tűnik, hogy olyan valamit kér a gazdag ifjútól, ami az embernek lehetetlen, Istennek azonban nem.

De próbáljuk megérteni ennek az Igének a valódi értelmét, mégpedig magától Jézustól, abból, hogy hogyan viselkedett a gazdagokkal.

Ő jómódú embereket is meglátogatott. Zakeusnak pl., aki javainak csak a felét osztotta szét, ezt mondta: „Ma üdvösség köszöntött erre a házra“. Az Apostolok cselekedetei pedig beszámol arról, hogy a születő Egyházban spontán módon, szabad elhatározásból jött létre a vagyonközösség.

Jézusnak tehát nem az volt a szándéka, hogy olyan közösséget hozzon létre, mely csupán az Ő követésére hivatott, saját vagyonukról teljesen lemondó emberekből áll.

Mégis ezt mondja:

„Könnyebb a tevének átmenni a tű fokán, mint a gazdagnak bejutni az Isten országába.“

Akkor hát mit ítél el Jézus? Minden bizonnyal nem a földi javakat önmagukban, hanem a hozzájuk való ragaszkodást.

Hogy miért?

Ez világos: azért, mert minden Istené. A gazdag ezzel szemben úgy viselkedik, mintha vagyona a sajátja lenne.

Tény, hogy a gazdagság könnyen elfoglalja Isten helyét az ember szívében; elvakít, és hajlamossá tesz minden bűnre. Pál apostol ezt írja: „Akik meg akarnak gazdagodni, kísértésbe esnek, sok esztelen és káros kívánság kelepcéjébe, amelyek romlásba és kárhozatba döntik az embert. Minden baj gyökere ugyanis a pénz utáni sóvárgás. Így néhányan, akik törik magukat utána, már elpártoltak a hittől, és sok bajba keveredtek.“ (1Tim 6,9-10)

Hogyan viselkedjen tehát az, aki birtokol valamit? Fontos, hogy a szíve szabad legyen, teljesen nyitott Istenre; hogy érezze, csak kezelője saját javainak, és tudja, hogy azt - II. János Pál szavaival élve - társadalmi jelzálogkölcsön terheli.

A földi javakat – minthogy azok önmagában véve nem rosszak – nem lenéznünk kell, hanem helyes módon kell élnünk velük.

Nem a kezünknek, hanem a szívünknek kell távol maradnia tőle. Tudnunk kell azt mások javára használni.

Aki gazdag, másokért az.

„Könnyebb a tevének átmenni a tű fokán, mint a gazdagnak bejutni az Isten országába.“

Valaki megjegyezhetné: én nem is vagyok gazdag, tehát ezek a szavak rám nem vonatkoznak.

De vigyázzunk csak! A tanítványok a következő kérdést tették fel Krisztusnak nyomban ez után a megállapítása után: „Hát akkor ki üdvözülhet?“ És ez világosan elárulja, hogy ezek a szavak mindenkihez szóltak.

Aki mindenét otthagyta azért, hogy Krisztust kövesse, még annak is ezer dologhoz ragaszkodhat a szíve. Még egy koldus is, aki káromkodik, mert valaki a batyujához nyúl, gazdagnak számíthat Isten szemében.

És mégis, az Egyház történetében sok gazdag nem hátrált meg, hanem a legradikálisabb szegénység útján követte Jézust. Ilyen volt Eletto is, akit jól ismertem: magas, szép, intelligens és gazdag fiatalember, aki, amikor Isten hívta őt, egy pillanatig sem habozott. Soha nem fordult hátra. Úgy tűnt, mintha a gazdagság számára egyáltalán nem létezne. Mindenét odaadta, és még az életét is. Alig 33 évesen egy tóban érte őt utol a halál, miközben egy fiú kérésére, az iránta való szeretetből csónakázni ment vele. Ott a tó partján egy egyszerű sírkő-felirat őrzi szavait: „Egyedül Istent választottam, és semmi mást“.

Elettónak, amikor megjelent Jézus színe előtt, minden bizonnyal nem ezeket a szavakat ismételték: „Könnyebb a tevének átmenni a tű fokán, mint a gazdagnak bejutni az Isten országába.“

Chiara Lubich

1 vö.: Mt 6,24
2 vö.: Mk 10,27
3 Lk 19,9
4 vö.: Apcsel 4,32
5 1 Tim 6,9-10
6 vö.: Sollicitudo Rei Socialis c. enciklika, Róma 1987. 12. 30., 42. o.
7 Mt 19,25

 

Aktuális Archívum Fórum Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu