Uj Ember

2000. október 1.
LVI. évf. 40. (2723.)

 
Már önmagában az, ha bíznánk, arra késztetné Istent, hogy segítségünkre jöjjön és megmentsen, mert ez a bizalom Őt dicsőíti és azt mutatja, hogy ismerjük a Nevét. (Pater Jordan)

Főoldal
Lelkiség
Öncsonkítás helyett: teljes életet!
Madarak, testvéreim
Rózsafüzér
Életige 2000 október
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Felelősségünk mai világunkért
Az adózók fontosnak tartják az egyház tevékenységét
A kutya példázata
Jelenpor
Az egy százalék statisztikája
Élő egyház
Esztergomi konferencia II. Szilveszter pápáról
Visszaadni a beteg méltóságát
Fejlesztés előtt a Szent Ferenc kórház
Millenniumi zarándoklat a családokért
Koronás zászló a kaposvári templomokban
Személyi változások
Élő egyház
Izrael új szentszéki nagykövete
Az első keresztény nemzet
Örmények zarándoklata
Ökumené Közép- és Kelet-Európában
Katolikus egyetem avatása Rózsahegyen
Fórum
Egy rendalapító belső élete
Világnézet és vallásosság ma – tájékozódás és értékelés
Új évezred – új értékrend?
Az ember filozófiája
A zarándokút végén…
Az Olvasó írja
Fórum
A munkaerőpiac és az isteni gondviselés
avagy egy felhívás a keresztény vállalkozókhoz
A kereszténység és az antik sportjátékok
Lengjetek zászlók, lengjetek
Fórum
Istengyalázás – tévéközvetítéssel
Egyetemi Veni sancte
Ifjúság
Őt hallgassátok!
„Ez az én szeretett Fiam, őt hallgassátok!” (Mt 17,5)
Gondola
Isten hozott!
Rejtvény
Kultúra
Tíz mondat a piramisról
Kincseink
Teljes világ – miniatűrökben
Versek
Mikor a kutyák a Holdra néznek
Fórum
A lélek szótára - Egyház
Rejtvény
Mozaik

Egy kiállítás képei, versei
Angyaltrombita
Kápolnaszentelés egy budapesti iskolában
PPKE HTK DB HT
Gólyatábor
Értékmentés – értékteremtés
Papi hivatás iránt érdeklődők

.

 

Madarak, testvéreim

„A vallásos ember nyitott kozmoszban él, s ő maga is ’nyitott’ a világgal szemben (…), részesül a világ szentségéből.” A vallástörténész, Mircea Eliade (1986-ban halt meg) a középpontra mutat az iménti mondatával, s az új évezred ajtajában különösen figyelmet keltő a megállapítása.


Az evangéliumi tanácsok feltétlen követője...

Együtt élni a világgal, az Alkotó mesterművével, nem csupán tudni, hanem érezni köveit, fáit, vizeit, megszólítani az égitesteket, s folytathatnók nem romantikus figyelmesség, érzékenység, ahogyan az angol, német irodalomból kifénylik; jóval korábbi századok erénye ez, egészen rendkívüli távlattal Ferencé, akit Assisi büszkeségének nevezhetünk. Hegyek, erdők járója, „virágok birodalmát” szerelmesen szerető turista értékeli őt igazán, minden természetjáró „őrnagyát“. Mert valóban az – élve a katonai rangjelzéssel —, de nem militáris tartalmával, hanem az Eliade fogalmazta kozmikus nyitottsággal.

Életéről-utóéletéről sok tanulságot följegyeztek; a Fioretti – ez a „szent olvasnivaló”, távol a korábbi, alacsony témát hordozó anekdotáktól a szórakoztatáson kívül abba a naivnak tűnő egyszerű világba kalauzol, ahol csillagos-beszédes a természet; teljesség-vággyal is eltölt, hiszen arról szól, akinek bokájára Isten saruszíjat kötött. Nem úgy volt-e Ferenc, mint a modern kereső? Csak ő a Szegénység szerelmese, eljegyzettje mindig kész szívvel mondhatta volna ki a mai ember gyötrelmeit: „Megszállt a vágy jól rendezett sereggel. / Mindig gyötörte szívem valami: / a parttalanban partot érni egyszer / s a mondhatatlant is kimondani.” Kimondta az Appenninek erdeiben, s amikor a Halál testvér köszöntött be hozzá ezernyi pacsirtával, kedves madaraival. A Porciunkula mintha Betlehemmé vált volna, ahogyan a népi képzelet angyal- s madárdallal is benépesíti a barlangszállást az új Születésben.

Sokszor felvillan az emlékezet rácsán az a XIII. századi miniatúra (Regensburgból), amely Rudolf Franznak a negyvenes években figyelmet keltő publikációja volt A misztika a népek műveltségében című művében. A képen Krisztus Urunkat az evangéliumi tanácsok vonják keresztre: a Bölcsesség, az Irgalmasság, az Engedelmesség – melyet ő életében hirdetett-gyakorolt. Jegyese, az egyház pedig lándzsát döf oldalába, hogy a kifolyó vért a Hit fogja fel „ama Vacsora” kelyhébe; a Szent Grálba, amely aztán elindul útjára egészen a Megváltás Hegyéig, amely nemzetek hagyományában (nálunk is) mindmáig él, misztikus költészetet sugall. A néprajzi vizsgálat hajlamos ezt a „kódex-lapot” Szombathely ferences kolostorának freskótöredékéhez kapcsolni (Bálint Sándor kutatásai nyomán), sőt a szombathelyi Kádár-Géfin-féle monográfia sem hagyja említés nélkül, viszont magyarázatot nem fűz az azóta már lemeszelt, a folyosón egykor látható képhez, amely a Szegénység, az Engedelmesség, a Türelem és a Tisztaság szentferenci erényeit (latin) fölirattal hirdeti. Szöged nagy fiának igaza van, amikor megjegyzi: „Aligha kétséges, hogy a freskó egy kora középkori Krisztus-ábrázolás Ferenc személyére való átköltése… A Poverellót az evangéliumi tanácsok föltétlen követése, meg a stigma kiváltsága miatt alter Christus (második Krisztus) néven is emlegetik.” Nagymagyarországi szakrális drámai pillanatok (égi pör, prófétajáték) sugallják, hogy a freskó-rejtély „hátterében” (középpontjában?) Krisztus mártíromsága áll: az Emberfiát nem csupán az emberi bosszú, gonoszság okozta, hanem Jézus önként vállalt szeretet-áldozata a világért. A szóban lévő falkép antidialektikus jelzésének tekinthetjük a tartalmát, a kimondhatatlant „ellentémával” való ábrázolásnak. Leopold Kretzenbacher (barokk) az ikonográfiai megjelenítésnél, amely Ferencet a kereszten mutatja, ezt a föliratot olvassa: „Igyekezzetek Szent Ferenc atyátokhoz és a szegénységhez, amely szült benneteket.” És ezt is: „Krisztussal együtt vagyok keresztre szögezve.” Ki ne gondolna e század matematikus-misztikusára, s mellette Pilinszky Jánosra, amikor („együtt”) így elmélkednek: „Amikor a keresztény élet középpontjába helyezzük a keresztet, a halál és haláltusa e könyörtelen eszközét, igazában a teljes életet, a teljes élet reményét szemléljük benne. ’Tér és idő keresztjén függünk’… Mivel azonban e kereszt valóságos keresztünk, Jézus keresztje óta tér és idő többé nemcsak életünk, agóniánk és halálunk helye, de örök boldogságunk záloga is. Azóta a kereszt árnyékában és világosságában egész emberi létünk szinte minden betűje átértékelődött.” Hogy tudta ezt Ferenc – léte súlyával. Nem a test „reményével-kényelmével”, hanem lelkének madárröptével, s talán ezért tudott a madarak nyelvén, s jöttek el hozzá a „kicsi szárnyasok” az agóniában, mint égi angyalok.

A nagy művészet (Giotto s a többi) nem győz meditálni róla, egyszerű népi verselő (Varga Lajos így ujjong: „Mint egykor Szent Antal szólott a halaknak, / Úgy prédikált ő az égi madaraknak: Madarak, testvérim! Köszöntelek titeket. Áldjon meg az Atya, Fiú és Szentlélek!” A gondolat útján aligha válnak el azok, akik a Poverellóval szólnak, s a benső tájak és erdők-mezők madarai nem azonosak-e, ha Ferenc jár a lombok alatt?

Gyönyörű madarai az örökkévalóságnak!
Kik magatok sem vagytok örökkévalók!
Miről hoztok hírt fényes repülésetekkel?
föl nem fogható beszédetekkel?…

(Király László)

A választ egyszer meg kell találnia – mindenkinek.

Tóth Sándor

 

Aktuális Archívum Fórum Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu