Uj Ember

2006.12.17
LXII. évf. 51. (3044.)

Kivágható melléklettel
a Testvérek
decemberi száma!

Főoldal
Címlap
Fiatal vértanú - maradandó példakép
Brenner János-emlékév a szombathelyi egyházmegyében
Remény, jövő, élet - és az anyagiak
A püspöki konferencia téli üléséről
"Adj lelket Európának!"
A földrész égető kérdéseiről tárgyalnak
Mire várunk?
Lelkiség
"Mit tegyünk?"
Szentírás-magyarázat
Mitől lesz más ez a karácsony?
Homíliavázlat
Ó, Bölcsesség!
Liturgia
"Az Isten-szeretőknek minden a javukra válik"
A Brenner János-emlékév jelmondata
A hét szentjei
December 21.
A hét liturgiája
(C év)
Katolikus szemmel
Európai Unió és kereszténység
Vissza kell térni a személyiség formálásához!
Paul Poupard bíboros, a Kultúra Pápai Tanácsának elnöke a nevelés ás a kultúra aktuális és örök kérdéseiről
Élő egyház
"Lelki szakmunkás vagyok"
Olofsson Placid kitüntetése
A "lánglelkű zsenire" emlékeztünk
Bezárult a Prohászka Ottokár-emlékév
Karácsonyi ajándék az egészségért
Száz éve született az "Unum" megalapítója
Példaképek a múltból s a jelenből...
Fórum
"Arcán szelíd mosoly a szenvedés"
Múltidéző
Istenem..., miért?
Pierre abbé Magyarországon
Az Olvasó írja
Nem gondoltam, hogy ez az utolsó...
Adventi könyvespolcporolás
Fórum
Terra Mariana - Szűz Mária földje
A lett és az észt keresztény közösség története
Fórum
Felhőkarcoló a székesegyház tövében
A Szentszék is tiltakozik a bukaresti plázaépítés ellen
Katolikusok a diktatúra ellen
Megemlékezés egyházi és világi üldözöttekről
Ahol a művészeti képzés is fontos
Látogatás az óbudai szalézi iskolában
Fórum
Csodálatos - és halandó
Szent az élet
A házastársi szeretet alapja
Ahol bűn a kétnyelvűség...
Multikulturális egyetem - a mai Romániában
Ifjúság
Fiatalok az egyházban - képzések, programok
Az ifjúságpasztorációról is tanácskoztak a püspöki konferencián
"Egy hely, ami egyedül Istené"
A Gável testvérek új CD-jéről
Versek által Istenhez
A Pislákoló Mécses szavaló- és prózamondó versenyről
Másik Magyarország
Hangulatjelentés
A várakozás zsoltára
DVD-AJÁNLÓ
Rejtvény
Kultúra
"Himnikus formában könyörögni..."
Beszélgetés Dubrovay László zeneszerzővel 1956-os nagyzenekari művéről
Petrás Mária és leánya karácsonyi kiállítása a Vármegye Galériában
Római triptichon
Nézőtér
Látkép a "teraszról"
Szőnyi Zsuzsa és a Triznya-kocsma
Paletta
Fórum
"Szeretni az embereket"
A Van Gogh-legendáról
Mozaik
Somogyi fényvivők a Megyeháza Galériában
Adventi tárlat nyílt Kaposváron
Karácsony a kastélyban
Nagyobb dicsőségére Istennek
Álmodik a múlt
Magyar betlehem Nagykarácsonyban
Szent magyal

 

"Himnikus formában könyörögni..."

Beszélgetés Dubrovay László zeneszerzővel 1956-os nagyzenekari művéről

Négyéves korában kezdett zongorázni, zongoraművésznek készült. Végigjátszotta a zeneirodalom legfontosabb műveit. Negyvenkét éve tanít. "A zenetörténet minden korszakát és minden jelentős mesterét folyamatosan tanulmányozni és analizálni" - vallja. 1971-től Karlheinz Stockhausen tanítványaként ismerkedett meg az elektronikus zenével. A forradalom ötvenedik évfordulójára mutatták be 1956 - szimfonikus képek Gyurkovics Tibor verseivel című nagyzenekari művét.


A kortárs zenei alkotások közül kevés darab ér el ekkora sikert. A zenemű aktualitása önmagában aligha magyarázhatja ezt. Egyszerre ismerhető föl benne a klasszikus dallamvilág és a modern hangzás.

- Eddigi életem során számos olyan élménnyel gazdagodtam, melyek művekké érlelődnek, ezen túlmenően azonban a zenei múlt hagyományait, a nagymesterek örökségét mindig szem előtt tartom. Zongoristaként átéltem azokat a pszichológiai rezdüléseket, melyek évszázadok során jelentkeztek a zenei nyelvben. A hagyományok megértésével, azok továbbgondolásával az alkotó ember új művészi lépéseket tehet meg. Ugyanakkor a zeneszerzőnek meg kell ismernie a legújabb zenei, hangszeres technikákat is. A Stockhausennél töltött idő alatt figyelemmel kísértem a legújabb akusztikai kutatások zenei hatásait, s a komputertechnikát figyelembe véve azóta is foglalkozom ezzel. Elektronikus zene, hagyományos zene, kamarazene és zenekari zene - állandóan hatottak és visszahatottak rám. Szerencsés helyzetben vagyok azért is, mert idehaza olyan kiváló előadóművészekkel dolgozhatom együtt, akiktől számos inspirációt és ötletet kapok.

Mindez együttes eredményeként új zenei nyelvet hoztam létre, mely a hagyományos, régebbi zenei nyelvre építkezve annak továbbgondolását jelenti.

Hogyan lehetne ezt az új zenei nyelvet meghatározni?

- A felhangrendszerben sikerült egy lépéssel előbbre jutnom Bartóknál és Stravinskynél. Az ilyen módon létrejövő természetes feszültség olyan harmóniavilágot teremt, melyhez ismét melódiát lehet építeni. Dallamaim nem a tizenkilencedik századot idézik, hanem a mai zenei anyagból származó olyan melódiák, melyek az általam használt harmóniarendszerrel új konstellációt, új lehetőséget jelentenek.

A zenéről azt mondják, talán a leginkább nemzetközi művészet. Beszélhetünk-e nemzeti kulturális hatásokról és sajátosságokról?

- Mivel magyarnak születtem, ennek a kultúrának a gyökerein keresztül szívtam föl a magyar népi kultúra éltető nedveit, s mi sem természetesebb, minthogy melódiavilágomba beépítem a magyar pentaton vagy modális elemeket. Így kapcsolódik a zenei múlt a jelenhez, a jelen révén pedig ahhoz a korszerű zenei nyelvhez, melyet bárhol megértenek a világon. Ilyen módon a nemzeti elemek is egyetemessé válnak, pontosan úgy, ahogyan az Bartók művészetében történt. Mivel én az ő koránál később élek, újabb építkezési elemekkel és technikákkal fejezem ki magam.

Bartók neve elhangzott: kik az ön által követett mesterek?

- A nagy magyar mestereket tartom - a zenetörténet fejlődési folyamatának minden eleme mellett - a legfontosabbaknak. Meghatározó számomra Liszt, Kodály és Bartók.

A zenei nyelv fejlődése kétpólusos zenei rendszerre vezethető vissza. Bartók is ezt használta, én ugyancsak; ő az úgynevezett tengelyrendszerű harmóniákra támaszkodott, én továbbhaladtam a mikorintervallumok, a mikromozgásos lehetőségek világába. Az ő tizenkét fokú hangrendszeréből kiléptem az úgynevezett tiszta akusztikus rendszerbe, amely egyetlen hang felhangjait a tiszta frekvencia arányai szerint használja.

A zenehallgató mit hall ebből, hogyan jelenik meg ez élményszinten?

- Ez a módszer természetes muzikalitást tesz lehetővé: lehet énekelni, lehet sírni - a zene mindent képes közölni.

Azt szokták mondani, hogy a zene áttételesen, távolabbról reagál a pillanatnyi történelmi-társadalmi valóságra. Ugyanakkor az ötvenhatos mű közvetlenül szól a hősies eseményről.

- A tizenhárom éves koromban átélt 1956-os élmények kihatottak egész életemre, ezért szerettem volna az ötvenedik évfordulóra egy új kompozíciót létrehozni. Magyar alkotóművészként kötelességemnek éreztem, hogy ´56 emlékére művet alkossak. A művésznek ugyanis társadalmi kötelezettségei is vannak. Az, hogy valaki hová születik, mely országba, mely népbe és hazába, illetve milyen kultúrában nő föl, meghatározza gondolkodását, egyéniségét és hovatartozását.

Sajnálatos, hogy olyan időszakban élünk, amikor a művészetet is megpróbálják atomizálni; mintha mindenkinek csak az önmegvalósításáért kellene küzdenie. Pedig ez balgaság. A művészet mindig közlés, s a művésznek általános érvényű mondandót kell megfogalmaznia.

Építeni és összetartani - így nem véletlen, hogy a zene valamennyi korban társadalomformáló erő: az adott közösség szellemét fejezi ki és szolgálja. Az egyház is felismerte, hogy az egyszerű koráldallamokat mindenki énekelni tudja. S ha együtt énekel százezer ember, az olyan hatást kelt...

Ezt az érzést éltem meg 1956-ban. Végre boldogan ölelkeztek össze az emberek, s egyetlen szellem vezette őket: a szabadság.

Ez az "egyetlen szellem" különösen kifejeződik az ´56-os mű végén, amikor fölcsendül az ősi magyar himnusz, a Boldogaszszony, anyánk dallama.

- A mű dramaturgiája arra a valóságra épül, hogy ma - sajnos - ugyanolyan helyzetben élünk, mint 1956 előtt, ahonnan indul a darab. Ilyen helyzetben nemigen marad más tennivalónk, mint himnikus formában könyörögni, hogy történjék végre valami jó ezzel a néppel. Ezt a gondolati ívet hordozzák Gyurkovics Tibornak az egyes tételek elején elhangzó versei.

A mű kezdetén is felhangzik egy himnikus rész...

- Az én egyéni himnuszom. S a mű végén azért idézem a Boldogasszony, anyánk két utolsó sorát - Magyarországról, édes hazánkról, ne feledkezzél meg szegény magyarokról -, mert ez olyan közösségi himnusz, melyet minden magyar ismer, s tudja, mit jelent. Ezt a közösségi fohászt ellenpontozom a mű elején felhangzó egyéni könyörgéssel. A himnikus imádság a mű végén a közösségi fohászban oldódik fel. Majd pedig viszszatér a forradalommal kapcsolatos motívum - egyfajta győztes, apoteózisszerű megformálással, amiből minden hallgató megértheti: a mű a forradalom győzelmét hirdeti, mindenek ellenére.

Elmer István

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu