|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Walkürök alkonya Elhunyt Astrid Varnay Elmentek a walkürök, elmentek a nagy Brünnhildék: Martha Mödl 2001-ben, majd Birgit Nilsson 2005 decemberében, most pedig, nyolcvannyolc évesen Astrid Varnay távozott csöndesen. "Mínuszos hír" a hazai médiában, vagy még az sem... Pedig halálával egy korszak zárult le, egy fogalom vesztette érvényét örökre, mert nagy előadók vannak, de a Wagner-heroinák Varnayval tűntek el. A lexikonok - csak halványan utalva magyar gyökereire - általában svéd (vagy amerikai) művészként említik, pedig Astrid Varnay elsősorban a "miénk". Szülei nyelvén néhány szót tudott, s "hazájában" is csak két ízben járt, 1967-ben és a következő évben, amikor Izoldát és a Lohengrin Ortudját énekelte... Mégis. A Várnay család országokon, kontinenseken átívelő története Budapesten kezdődött. 1911. december 7-én a Massenet-epigonnak tartott Jean Nougués Quo vadis? című operájával avatták fel Közép-Európa legnagyobb dalszínházát, a Népoperát (a mai Erkel Színházat). A nyitóelőadás próbáin ismerte meg egymást a Nerót alakító Várnay Sándor és az Eunicét éneklő Jávor Mária... Házasságkötésüket követően együtt turnéztak, járták a világot, majd 1918-ban, Stockholmban megszületett a lányuk. A gyermek - annak rendje és módja szerint - a keresztségben magyar nevet is kapott, jóllehet az Ibolyka időközben a feledés jótékony homályába merült. S ez nem baj, mert aki csak egyszer is pillantást vetett Varnay portréjára, látta valamelyik operafilmjét, vagy felvételről hallotta sötét tónusú, kissé merev, de "gazdag és nehéz" hangját, elmosolyodik a néven, hiszen minden volt, csak "ibolyka" nem. Karakteres vonású, szigorú arca, izgalmas egyénisége, remek állóképessége, hatalmas hangja egyaránt arra rendelte, hogy szerepkörét a két Richard, Wagner és Strauss zenedrámáinak tragikus nőalakjai közt találja meg. Nemzetközi pályafutása 1941-ben egy bravúros beugrással a New York-i Metropolitanben kezdődött, s több mint fél évszázadig tartott. Kezdetben olasz szerepekben is fellépett, de önkifejezésének igazi terepe a német repertoár maradt. Amikor a hatvanas évek végén hangjának felsőbb regisztere beszűkült, karakterfigurák bőrébe bújt: rideg, ellentmondást nem tűrő Sekrestyésasszony a Jenufában, félelmetes grófné a Pikk dámában... Színészi tehetségének örök bizonysága Götz Friedrich két operafilmje: a Salome és az Elektra. Az idősödő művésznő nem vonakodott elvállalni a zeneirodalom legvisszataszítóbb nőalakjainak tolmácsolását. Az egykori amazon, a büszke walkür mert szörnyeteggé válni. Varnay Herodiása és Klytaimnestrája felkavaró, "kiheverhetetlen" hangi-képi "élmény" a mindenkori néző számára. A "civil életben" közvetlen, derűs, jó humorú művész az utókor számára titokzatos, megfejthetetlen és megközelíthetetlen, "mitikus" hősnő marad. De egy legenda esetében ez így is van rendjén... Pallós
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|