Uj Ember

2006.09.24
LXII. évf. 39. (3032.)

Legújabb
kiadványunk

Főoldal
Címlap
Újabb példaképet, közbenjárót kaptunk
Boldoggá avatták Salkaházi Sára szociális testvért
Félreértés történt
A pápa nem sértegette az iszlám híveit
A válasz: testvériség
Fokoláre-világtalálkozó Budapesten
Horvát és magyar püspökök találkozója
Próféták és kalandorok
Lelkiség
Ki a nagyobb?
Szentírás-magyarázat
Isten szerelmeslevele
Homíliavázlat
Még egy szó az ereklyékről
Liturgia
A hét szentjei
A hét liturgiája
(B év)
Katolikus szemmel
"Szabadságra elhivatva az életért"
Négyszáz újszülött élete már nem számít?
A miértre nincsen válasz...
Nehéz évek várnak a nyugdíjasokra (is)
Kevesebb jut az időseket ellátó intézményeknek
Lapszél
Nyugalom
Élő egyház
Évnyitó - igazgatóknak
Katolikus pedagógiai intézmények vezetőinek értekezlete
Szeresd az egyetemistát!
Főiskolások, egyetemisták szociális támogatása
Tanévnyitó az esztergomi teológián
Megújult a decsi templom
Helyesbítés
Élő egyház
Újra hirdetni az örök igazságokat
A pápa látogatása szülőföldjén (2.)
Hivatalba lépett az új bíboros államtitkár
Fórum
Hegyi Ferenc
Múltidéző
Ördög-e vagy ember?
Álmodik a múlt
Az Olvasó írja
A lélekrablás ellen
Az Úr arcát kereste
Ünnep
"Boldog vagy, Sára"
Az apostoli levél
Az emlékkönyvből
Fórum
Nem parancsokat oszt - életszemléletre tanít
Benyik György professzor a bibliai etikáról
Előítéletek dőltek meg...
A szegedi biblikus konferenciáról
A kompendium jellegzetességei
Kérdések és válaszok az egyház hitéről (2.)
Fórum
és küldöm 2006 októberében
HÍVOM A CSALÁDOKAT
Baráti kéznyújtás fiatal szülőknek
Szervezőket vár az Otthon Segítünk Szolgálat
"Vonósnégyes" az igazságról
Hit és tudás szabadegyetem Kaposváron
Ifjúság
Legfőbb ideje...
A nagymarosi találkozóra készülünk (2. hét)
Trendek és a misszió
Jézus, győztél!
A Gável testvérek, a Misztrál együttes és Csiszér László koncertje
Rejtvény
Kultúra
Ruttkai Éva mosolya
"Felmutatni a közösség erejét"
Beszélgetés Feliks Netz lengyel íróval
Pár
Walkürök alkonya
Elhunyt Astrid Varnay
Paletta
Fórum
"Hogy reményt öntsek a lelkekbe..."
Harmincöt éve hagyta el az országot Mindszenty bíboros
A lerombolt templom újraépült
A Regnum közösség két évfordulója
Mozaik
Nagycsaládosok tüntetése
A magyar lélek rejtelmeiről - Ausztriában
"Együtt a szeretetben"
Rajzkiállítás Hatvanban
Prohászka-emlékünnepség Budapesten
Illatos és ízletes kurkuma

 

Lábady Tamás

"Szabadságra elhivatva az életért"

Publius Cornelius Tacitus, a római történetírás mestere közel kétezer évvel ezelőtt tette fel a szabadságeszme örök dilemmáját jelentő kérdést: "quid ultimum in libertate esset?", azaz: meddig lehet a szabadságban elmenni? A magas erkölcsi felfogással és ősrómai érzülettel rendelkező történetíró még nem gondolhatott arra, hogy kérdésére a kétezer év utáni tudomány által megnyitott legfélelmetesebb lehetőség az, amely az emberi szabadság végső veszélyét - határozottan és egyértelműen fogalmazva: végét - jelenti. Ma már ugyanis nem lehetetlen, hogy az ember a jelen és jövendő generációk számát, nemét, minőségét, létezésének idejét, egyszóval: életét mesterségesen alakítsa, és nagyon nagy a szabadságra elhivatott ember kísértése a természetestől eltérő mennyiségű és minőségű nemzedékek kitermelésére vagy éppen elsorvasztására. Vagyis arra, hogy az ember Istentől egészen átvegye a teremtést, és azt kizárólag saját kezében tartsa. A terhességmegszakítás és a sterilizáció közvetlen egészségi kockázatának jelentéktelenre csökkenése, a még meg nem születettek alakítása, manipulálása, a magzatok fejlődésének befolyásolása, a társadalom "megszabadítása" azoktól, akiknek az élete - mások szerint - maguknak sem jelent értéket és teljesen céltalanul terheli a társadalmat, a művi megtermékenyítések számos variációja, a fájdalommentes kegyelemhalálba segítés, az aktív eutanázia, az őssejt klónozása: mindezek riasztóan igazolják, hogy az emberi szabadság végső határát ezek a végzetes fordulatok jelentik, amelyek Edmund Pellegrino professzor szerint az atombombánál is veszélyesebbek. "Az utóbbi végül is olyanként pusztít el bennünket - írja -, amilyenek vagyunk, de nem szabja meg, hogy milyeneknek kell lennünk."

Ez az a pont tehát, amely Tacitus kérdésére megadja a választ: a szabadság egyetlen igazi légköre a teremtett élet, és ott, ahol a cselekvés az élet ellen van, ott már meg kell védeni a szabadságot - magával a szabadsággal szemben. Ebben rejlik a szabadság és az élet találkozásának leglényegesebb eleme: az, hogy a szabadság kizárólag az életért van, mert a szabadság forrása maga az élet, amely - mert szent - egyedül képes útját állni az ellene szóló választásnak. Így lehet a szabadság - forrása által - egyenesen a halál ellen kötött szerződés, amely igent mond az életre, és kirekeszti, tagadja a halált. Fantasztikus mélységben és örökérvényűen fejezi ki az életnek a szabadság felett aratott győzelmét Madách Az ember tragédiájában. Ádám ott áll a szirt szélén ugrásra készen, hogy levesse magát - összes csalódásával, melyet világutazása során megélt - és így kiált: Kikacagom, s ha tetszik, hát nem élek. / Nem egymagam vagyok még e világon? / Előttem e szirt és alatta a mély: / S azt mondom: vége a komédiának / Egy ugrás, mint utolsó felvonás... E pillanatban szólal meg győzedelmesen Éva, aki életet hord a szíve alatt: Mert ami eddig kétséges vala, / Most biztosítva áll már: a jövő! / Anyának érzem, oh! Ádám, magam. A szabadságra elhivatott ember, Ádám, erre megadja magát; az életet teremtő Isten előtt térdre hull, és mondja: Uram, legyőztél.

Napjaink uralkodó korfelfogása azonban egyre szélesebb körben kiiktatja a kapcsolatot az ember és a nála nagyobb között; az élet teremtésének ideálját a tudomány és az ember alkotó zsenije váltja fel. Ahogy a biológus Rostand mondja: A tudomány isteni hatalmat adott nekünk, mielőtt méltókká váltunk volna arra, hogy emberek vagyunk. Az emberhez méltatlan ember viszont szabad, és szabadságmítosza szerint szabadon uralkodhat az élet fölött. Ha ugyanis az élet már nem az Istennel és a teremtéssel való kapcsolat függvénye, akkor azt egyedül az ember tartja kézben, és szabadon irányíthatja, alakíthatja mesterségesen, és pusztíthatja is, ha éppen ez áll érdekében.

Az orvostudomány és általában az ember életfolyamatára befolyást gyakorolni képes természettudományok bámulatba ejtő fejlődése szinte határtalanná tágította a szabadságot, és sok tekintetben tévútra terelte az igazi szabadságra meghívott embert. Ezen a tévúton tenyészik a magzatölés, a sterilizáció, az eutanázia, vagy éppen annak felsőbírói ítéletben való kimondása, hogy a természettől fogva fogyatékos élet rosszabb, mint a nem-élet, ezért a fogyatékos gyermek kártérítési igénynyel léphet fel anyja nőorvosával szemben azért, mert megszületett. Ezen az úton az életsiker mint cél és az életmód mint létezési forma messze megelőzi magát az életet. A földről vagy az egész világmindenségből száműzött Isten mint elérhetetlen valóság helyébe az "isteni" ember lép, aki szabadságra van meghívva, de azzal súlyosan visszaél, mert azt önnön forrása, az élet ellen fordítja. Ebben az Isten nélküli klímában uralkodó nézetté erősödik, hogy az embernek korlátlan szabadságában áll uralkodni az élet fölött. Márpedig, ahogy II. János Pál pápa mondja: "Szó sem lehet a választás szabadságáról akkor, amikor határozott erkölcsi rosszról van szó, amikor egész egyszerűen ezzel a paranccsal állunk szemben: Ne ölj!" Az erkölcsi rossz tehát nem a szabadságból származik, mert nincsen szabadság erkölcsi igazságok figyelembevétele és személyes felelősségvállalás nélkül. Az a kultúra, amely a gyakorlatilag korlátlan abortuszhoz, sterilizációhoz, eutanáziához, eugenikai módszerekhez folyamodik, a szabadság ellensége, mert egyedül csak az élet pártján álló felfogás szabad. Igazán szabadnak lenni tehát azt jelenti - és ez Tacitus tizenkilenc évszázaddal ezelőtt feltett kérdésére a végleges felelet - hogy képesek vagyunk az életet választani, az Életet, azaz a második isteni Személyt, aki maga az Élet, s a Szentháromság misztériumából következően maga a Szeretet.

(A szerző jogász, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem tanára)

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu