Uj Ember

2006.09.24
LXII. évf. 39. (3032.)

Legújabb
kiadványunk

Főoldal
Címlap
Újabb példaképet, közbenjárót kaptunk
Boldoggá avatták Salkaházi Sára szociális testvért
Félreértés történt
A pápa nem sértegette az iszlám híveit
A válasz: testvériség
Fokoláre-világtalálkozó Budapesten
Horvát és magyar püspökök találkozója
Próféták és kalandorok
Lelkiség
Ki a nagyobb?
Szentírás-magyarázat
Isten szerelmeslevele
Homíliavázlat
Még egy szó az ereklyékről
Liturgia
A hét szentjei
A hét liturgiája
(B év)
Katolikus szemmel
"Szabadságra elhivatva az életért"
Négyszáz újszülött élete már nem számít?
A miértre nincsen válasz...
Nehéz évek várnak a nyugdíjasokra (is)
Kevesebb jut az időseket ellátó intézményeknek
Lapszél
Nyugalom
Élő egyház
Évnyitó - igazgatóknak
Katolikus pedagógiai intézmények vezetőinek értekezlete
Szeresd az egyetemistát!
Főiskolások, egyetemisták szociális támogatása
Tanévnyitó az esztergomi teológián
Megújult a decsi templom
Helyesbítés
Élő egyház
Újra hirdetni az örök igazságokat
A pápa látogatása szülőföldjén (2.)
Hivatalba lépett az új bíboros államtitkár
Fórum
Hegyi Ferenc
Múltidéző
Ördög-e vagy ember?
Álmodik a múlt
Az Olvasó írja
A lélekrablás ellen
Az Úr arcát kereste
Ünnep
"Boldog vagy, Sára"
Az apostoli levél
Az emlékkönyvből
Fórum
Nem parancsokat oszt - életszemléletre tanít
Benyik György professzor a bibliai etikáról
Előítéletek dőltek meg...
A szegedi biblikus konferenciáról
A kompendium jellegzetességei
Kérdések és válaszok az egyház hitéről (2.)
Fórum
és küldöm 2006 októberében
HÍVOM A CSALÁDOKAT
Baráti kéznyújtás fiatal szülőknek
Szervezőket vár az Otthon Segítünk Szolgálat
"Vonósnégyes" az igazságról
Hit és tudás szabadegyetem Kaposváron
Ifjúság
Legfőbb ideje...
A nagymarosi találkozóra készülünk (2. hét)
Trendek és a misszió
Jézus, győztél!
A Gável testvérek, a Misztrál együttes és Csiszér László koncertje
Rejtvény
Kultúra
Ruttkai Éva mosolya
"Felmutatni a közösség erejét"
Beszélgetés Feliks Netz lengyel íróval
Pár
Walkürök alkonya
Elhunyt Astrid Varnay
Paletta
Fórum
"Hogy reményt öntsek a lelkekbe..."
Harmincöt éve hagyta el az országot Mindszenty bíboros
A lerombolt templom újraépült
A Regnum közösség két évfordulója
Mozaik
Nagycsaládosok tüntetése
A magyar lélek rejtelmeiről - Ausztriában
"Együtt a szeretetben"
Rajzkiállítás Hatvanban
Prohászka-emlékünnepség Budapesten
Illatos és ízletes kurkuma

 

Liturgia

Még egy szó az ereklyékről

Tavasszal a liturgikus eszközökről szóló sorozatban szóltunk már az ereklyetartókról. Ezen a vasárnapon Pest ősi plébániatemploma két új ereklyével gyarapszik szeptember 24-én, a 18 órai szentmise keretében. A 2002-ben az új oltárba helyezett, Velencéből érkezett Szent Gellért-ereklye mellé a reneszánsz pasztofóriumba Szent László és Szent Erzsébet csontereklyéjét helyezi el Erdő Péter bíboros - melyekből az első a Szent György Lovagrend tulajdona, a második pedig az ő közvetítésükkel érkezett Németországból.


Miért örülünk az ereklyéknek, miért tiszteljük őket? Nem csak azért, mert a tridenti zsinat a XVI. században kimondta, hogy az egyházban az ereklyéket tisztelet illeti, azokat pedig elítélte, akik elvetették és rossznak tartották a tiszteletüket. A templomi ereklyetartók ma már talán nem annyira vonzzák magukhoz a figyelmünket, ugyanakkor minden család őriz "ereklyéket". Ezek a család féltve őrzött emlékei: a szülők, a nagy- vagy dédszülők kitüntetése, régi családi fényképek, esküvői ékszer, porceláncsésze vagy a nagypapa karosszéke is lehetnek. Valami, amit ők használtak, rájuk emlékeztet, vagy amihez valami hősi vagy legalábbis jellegzetes tettük fűződik.

A különféle vallások ereklyetisztelete ennél annyival több, hogy az "Isten embere" erejét, a világ fölött állóval történt találkozás hatalmát is őrzi. A keresztények a kezdetektől tisztelték a vértanúkat és temetkezési helyüket. Nem holttestüket, mert a halottkultusz látszatától is húzódoztak. Amikor azonban a katakombák látogatása nehézségekbe ütközött, házaknál kezdték őrizni a szent egy-egy testrészét, ruháját, vagy mondjuk a vérét felfogó kendőt. Végül a barbár betörések elől minden szent maradványát a Város templomaiba vitték, és ott tisztelték. A középkorban számos szabály született az ereklyék védelmére.

Ma nem kell attól tartanunk, hogy kortársaink amulettként hordanák a szent ereklyéket, hogy azzal temetkeznének a biztos feltámadás reményében, vagy pedig haszon reményében hamisítanák őket. Inkább kell félnünk attól, hogy a helytelen tisztelettől tartva hagyjuk feledésbe merülni ereklyéinket.

Az ereklyék tisztelete azt jelenti, hogy hiszünk a mennyei egyház valós jelenlétében: hogy most is velünk vannak az oltár körül a megdicsőült szentek, mint ahogy a mise kánonjában vagy a mindenszentek litániájában meg is szólítjuk őket. Tiszteljük egyúttal a testet is, hiszen a szent teste volt az Istennel való találkozás helye, testében vitte végbe az istenes tetteket (például az említett Szent Erzsébet irgalmasságát).

A most elhelyezett két új ereklye a történelmi belvárosi főplébániát a hazáért való imádság helyszíneként erősíti meg, magyar szentjeinkkel együtt borulunk le az Úr előtt.

Füzes Ádám

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu