|
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|
![]() |
![]() |
ÁLMODIK A MÚLT Világbíró - Szentkirályon Az itt látható timpanont a Szombathelyhez tartozó Szentkirályon, a Szent István tiszteletére szentelt plébániatemplom falából emelték ki, amikor a régi épületet lebontották. Kora is, származási helye is bizonytalan. Lehetséges, hogy valahonnan a környékről vitték annak idején Szentkirályra. A kutatók a stílus, az ikonográfiai típus és a fejlett kompozíció felől közelítve arra a meggyőződésre jutottak, hogy a gyökerek Észak-Itáliában keresendők. Feltevésük szerint a lombard művészeti hatás dél-német és osztrák (Salzburg) közvetítéssel érkezett Magyarországra. A sárgás színű márványtimpanon Krisztust a két donátor társaságában ábrázolja. Középütt, az emelvény felső fokán emelkedő trónuson ül az ítélkező Krisztus. Takács Imre leírását követve "az emelvény homlokzatából kihajló, ívecskékkel egymáshoz kapcsolt, sima felszínű levelek konzolként támasztják a Világbíró ruha alól kibukkanó, sarutlan lábfejeit. Krisztusnak a természetes arányoknál nagyobb, előrenyújtott fejét a hátfelületből kiugró, szemcsézett felszínű dicsfénykorong veszi körül, benne kereszt simára csiszolt száraival. A fejet sűrű, párhuzamos vésetekkel barázdált, középen elváló, egyenes esésű haj fedi. Ruházata földig érő tunika és a vállakról induló, az alsótest előtt ismét előtűnő köpeny. Kifelé fordított tenyérrel, ítélői gesztussal tartja a jobb karját, bal kezével a köpeny szegélyét fogja fel, és csukott könyvet szorít. Krisztus jobbján félig térdre ereszkedő (a másik lábát az emelvény alsó lépcsőjére helyező) férfiú. A teste elé nyújtott jobb kezével és az átkaroló baljával torony nélküli, egyapszisos templommodellt tart. Krisztus balján mindkét lábával a talajon térdelő, párjához hasonlóan kissé kifelé forduló női figura. Összekulcsolt kezével háromrészes, töredezett peremű tárgyat szorít magához: alul keskeny, függőleges lemezzel szegélyezett, alacsony kúp, rajta vaskos, hengeres osztógyűrű, fölötte a tetején kissé kivájt félgömb forma. A talpas edényre emlékeztető tárgy a clenodia adományozását jelképező templomfelszerelés (kehely vagy keresztelőmedence) ábrázolása lehet." Ki volt, ki lehetett az ismeretlen mester, aki ezt a kvalitásos művet kifaragta? Olyan szobrász, akinek stílusára az Emíliában és Lombardiában szerzett tapasztalatok mély hatást gyakoroltak, és aki ezt a művét (talán az egyetlent!) 1230 táján készítette valamelyik nyugat-magyarországi templom kapujához. A hely is, a kapu is ismeretlen, de ki az, aki nem szívesen lépne be ezen az ajtón? Móser Zoltán
|
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|