Uj Ember

2006.07.30
LXII. évf. 31. (3024.)

Megjelent
az Új Ember
2007-es évkönyve!

Főoldal
Címlap
Voronyezs angyala
Zarándoklat a Don-kanyarban
Hadüzenet a hazugságnak
Európa és hazánk jövőjéről - a tusnádfürdői szabadegyetemen
Szorgalmazni a párbeszédet
A szabadság kísértése
Lelkiség
Közös asztalnál...
Szentírás-magyarázat
Szeretni vagy elviselni?
Homíliavázlat
Életünk alapja
LITURGIA
A hét szentjei
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
Az én Budapestem...
Lépjünk fel együtt a rendetlen, piszkos egyhangúság ellen!
Templomsors Budapesten
Kié a világörökség?
Nem érvényesül a parlamenti kontroll
"Miért, lesz megszorító csomag?"
Ennyit ér a miniszterelnök szava...
Elsőként oktatnak természetjogot Magyarországon...
"Kiválósági hely" lett a katolikus egyetem jogbölcseleti intézete
Élő egyház
"Csak azt tettem, ami a kötelességem volt"
Jancsó Imre gyémántmiséje Hatvanban
Egyház és ökológia
Környezeti nevelési továbbképzés ifjúsági vezetők részére
Van, aki egy szál fuvolával érkezett
Dévai és szovátai gyerekek tábora Marcaliban
A karitász Libanonban
Élő egyház
Az egyház etikai tanítása és a világ kihívásai
A kelta keresztek üzenete
Írországban találkoztak a katolikus sajtósok
Fórum
Világbíró - Szentkirályon
ÁLMODIK A MÚLT
Búcsú Doromby Károlytól
"Égi vendég" - Magyarországról
A győri kegykép másolata Lyonban
Az Olvasó írja
Egy évtized a miskolci Szent Erzsébet Szeretetotthonban
Az együttérzés gyümölcse
A ciszterci nővérek segítsége a kistermelőknek
Fórum
"Ez is egy biztató jel..."
Az új ferences rendtartományról
A reménytől el ne szakadj!
Lelkisegély-szolgálat a dél-pesti kórházban
A Lélek az, ami éltet!
Ministránszarándoklat Rómában
Fórum
Hívom és küldöm a családokat
2006 augusztusában
Fiatalon megszakadó életfák?
Parlamenti szakmai tanácskozás a művi meddővé tételről
Tábor az életért
Kismamák otthonává alakítják a konyár-sóstói kastélyt
Ifjúság
Szólj hozzá!
"Evangéliumi időket élünk"
Egerszalóki ifjúsági találkozó - közösség és tanúságtétel
Játszótéri zenebona
Programok:
REJTVÉNY
LÓUGRÁSBAN
Kultúra
A romantikus
Százötven éve hunyt el Robert Schumann
Hegedűablak
Egyedül maradt a világegyetemben...
Bertók Lajos színművész emlékére
A bekezdés
Noteszlap
Nyári tárca
Paletta
Fórum
Sodorvonalban
Kalandozás a Loire folyón
Mozaik
Szent Ignác fogadalma Montserratban
Csillaggyümölcs

 

ÁLMODIK A MÚLT

Világbíró - Szentkirályon

Az itt látható timpanont a Szombathelyhez tartozó Szentkirályon, a Szent István tiszteletére szentelt plébániatemplom falából emelték ki, amikor a régi épületet lebontották. Kora is, származási helye is bizonytalan. Lehetséges, hogy valahonnan a környékről vitték annak idején Szentkirályra. A kutatók a stílus, az ikonográfiai típus és a fejlett kompozíció felől közelítve arra a meggyőződésre jutottak, hogy a gyökerek Észak-Itáliában keresendők. Feltevésük szerint a lombard művészeti hatás dél-német és osztrák (Salzburg) közvetítéssel érkezett Magyarországra.


A sárgás színű márványtimpanon Krisztust a két donátor társaságában ábrázolja. Középütt, az emelvény felső fokán emelkedő trónuson ül az ítélkező Krisztus. Takács Imre leírását követve "az emelvény homlokzatából kihajló, ívecskékkel egymáshoz kapcsolt, sima felszínű levelek konzolként támasztják a Világbíró ruha alól kibukkanó, sarutlan lábfejeit. Krisztusnak a természetes arányoknál nagyobb, előrenyújtott fejét a hátfelületből kiugró, szemcsézett felszínű dicsfénykorong veszi körül, benne kereszt simára csiszolt száraival. A fejet sűrű, párhuzamos vésetekkel barázdált, középen elváló, egyenes esésű haj fedi. Ruházata földig érő tunika és a vállakról induló, az alsótest előtt ismét előtűnő köpeny. Kifelé fordított tenyérrel, ítélői gesztussal tartja a jobb karját, bal kezével a köpeny szegélyét fogja fel, és csukott könyvet szorít.

Krisztus jobbján félig térdre ereszkedő (a másik lábát az emelvény alsó lépcsőjére helyező) férfiú. A teste elé nyújtott jobb kezével és az átkaroló baljával torony nélküli, egyapszisos templommodellt tart. Krisztus balján mindkét lábával a talajon térdelő, párjához hasonlóan kissé kifelé forduló női figura. Összekulcsolt kezével háromrészes, töredezett peremű tárgyat szorít magához: alul keskeny, függőleges lemezzel szegélyezett, alacsony kúp, rajta vaskos, hengeres osztógyűrű, fölötte a tetején kissé kivájt félgömb forma. A talpas edényre emlékeztető tárgy a clenodia adományozását jelképező templomfelszerelés (kehely vagy keresztelőmedence) ábrázolása lehet."

Ki volt, ki lehetett az ismeretlen mester, aki ezt a kvalitásos művet kifaragta? Olyan szobrász, akinek stílusára az Emíliában és Lombardiában szerzett tapasztalatok mély hatást gyakoroltak, és aki ezt a művét (talán az egyetlent!) 1230 táján készítette valamelyik nyugat-magyarországi templom kapujához.

A hely is, a kapu is ismeretlen, de ki az, aki nem szívesen lépne be ezen az ajtón?

Móser Zoltán

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu