Uj Ember

2006.05.28
LXII. évf. 22. (3015.)

Ingyenes
műsormelléklettel!

Főoldal
Címlap
A kereszt rendje
Nagymarosi ifjúsági találkozó - immár sokadszor
Hiteles helyzetképnek bizonyult
Tízéves az Igazságosabb és testvériesebb világot! című körlevél
"Jel a Krisztus felé vezető úton"
Emlékezés Prohászka Ottokár újratemetésének évfordulóján
Nem tehetjük...
Lelkiség
Nincs messze a menny
Szentírás-magyarázat
Hová mégy, Uram?
Homíliavázlat
Dalmatika
LITURGIA
Megmentőnk...
A hét szentjei
Szent István király ereklyéinek átvitele
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
A sajátos törvények szerint - erkölcsi korlátok között...
A gazdasági helyzet értékelése a tízéves körlevélben
Történelmi (rá)fizetés
Jóvátétel a második világháború után
Romániának még dolgoznia kell
Jegyzet
"Rendezni végre közös dolgainkat..."
Élő egyház
Békezarándoklat Budapesten
Életünk üzenete
Óvodapedagógusok konferenciája
Az ének ünnepe
Bozóky Mihály zeneszerző, főkántor emlékére
Jásd-Szentkút búcsúja
Pedagógusok kitüntetése Kalocsán
Élő egyház
A pápa lengyel földön
A lengyel egyház a számok tükrében
Megbukott a Da Vinci-kód
Szakértők, kritikusok és egyháziak a botrányfilmről
Fórum
"Belőle nem csinálunk mártírt..."
Száz éve született Legányi Norbert pannonhalmi főapát
Egy éve az interneten
Szakmai beszélgetés a megújult Magyar Kurírról
Közös keresztény gyökereink
Az Olvasó írja
A Szentatya rózsái
Fórum
Krisztus virágunk
Magyar népénekek a Villő énekegyüttestől
Egyházmegyei gyermeknap Nagykálló-Harangodon
A "virágos gróf" hagyatéka
Fórum
A hiteles létezés felé...
Martin Heidegger emlékezete
A tevékeny szeretet útján
Létezhet-e egyház közösség nélkül?
Fórum
Hívom és küldöm a családokat 2006 júniusában
Ahányszor dobban a szíved, egy magzat meghal a világon!
Nem Isten keze rövidült meg, mi távolodtunk el tőle
Tizenkettőből tizenegy
Ifjúság
Isten a kulcs
Gáspár István életünk rendjéről
Különbségeink gazdagítanak
A Keresztény Munkásifjú Mozgalom távlatai
REJTVÉNY
Kultúra
Vasadi Péter nyolcvanéves
A kristálykemény költő
Aranyforgács
Hangok Mozartról
Lébény, hol a te orgonád?
Álmodik a múlt
Paletta
Mozaik
"A sport mindenre megtanít"
Ezerkétszáz diák versenye Kaposvárott
Diakónusszentelés Esztergomban
Tudsz is segíteni, kell is segítened...
A szaléziak Segítő Szűz Mária-búcsúja Péliföldszentkereszten
Tavaszi eső
Márványtábla a merénylet helyén

 

LITURGIA

Dalmatika

(Liturgikus eszközök - 17.)

A dalmatika a diakónus ünnepi liturgikus felsőruhája. A ruha őse az ókorban Dalmáciából terjedt el a Római Birodalomban. Nevét is innen nyerte. A fehér szövetből készült öltözet csuklóig és bokáig érő ruha, amelynek fő jellegzetessége volt a hosszában, párhuzamosan futó két piros vagy bíbor csík (clavi).


A III. század kezdetétől jelentős liturgikus ruha lett, amelyet a Priscilla katakomba egyik freskóján is láthatunk. Itt egy püspök vagy talán maga a pápa viseli miseruhával együtt. A Liber pontificalis című főpapi szertartáskönyv már a diakónusok megkülönböztető öltözeteként említi, amelynek használatát Szilveszter pápa (314-335) engedte meg a római diakónusoknak. Ezzel különböztette meg őket a római papságtól, jelezve, hogy diakónusainak egészen más a feladatuk és a szerepük. Ironikusan jegyzi meg egy 370 körül fennmaradt írás, hogy "a diakónusok ma úgy öltöznek, mint a püspökök". A római egyház privilégiumként kezelte a dalmatika használatát, amit később Szimakusz pápa (498-514) az arles-i diakónusoknak megengedett. Használata elterjedt Galliában, de a pápák kiváltságként is engedélyezték. Strabo (+849) állítja, hogy nemcsak a püspökök és a diakónusok, hanem a papok is viselték a miseruha alatt.

A dalmatika napjainkig megőrizte eredeti formáját. Az első évezred vége felé fokozatosan megrövidült, majd egyre nemesebb anyagból készítették. A felölthetőség miatt a ruhát oldalt és az ujjánál felvágták, és a felöltés után gombokkal vagy szalagokkal összekötötték. A XII. századtól kezdve a diakónusok hivatalos ruhája, amelyet az alba fölé vesznek.

Anyagának színe fehér volt. De már ebben a korban említenek halvány jácint színű püspöki dalmatikát is. A ruha polgári használatában szerepelt a két, hosszában lefutó piros csík. Ezt a liturgikus ruhán úgy alkalmazták, hogy a ruha elején és hátrészén egyaránt megtalálható a két csík. Amikor különböző színű dalmatikákat készítettek, ezek a csíkok eltűntek, hímzések és több-kevesebb csík került a ruhára. Később válltól lecsüngő bojtokkal is díszítették ezt a liturgikus ruhát. A fejlődés végső állapota lett, hogy különböző liturgikus színekben készültek, a miseruha anyagával egyező anyagból és hozzá tartozó díszítéssel. Mivel a diakónus és a szubdiakónus egyforma ruhát hordott, ezért a miseruhához két, esetleg az ünnepélyesség biztosítása miatt akár négy dalmatikát is készítettek.

A diakónusok szentelésükkor kapják szolgálatuk öltözeteként a dalmatikát a stólával együtt, és a misén ez a ruhájuk. A legszebb szolgálatuk, hogy a misében az evangéliumot olvashatják vagy énekelhetik. Foglaljuk imáinkba őket, hogy e szent feladatukat hűséggel és a hívő közösség örömére végezzék!

Verbényi István

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu