Uj Ember

2005.11.20
LXI. évf. 47. (2988.)

Megjelent
a Testvérek
legújabb száma!

Főoldal
Címlap
A megszólítás csodája
Városmisszió Lisszabonban
Egyházunk mai virágai
Átadják a Szent Erzsébet rózsája-díjat
"Isten szeretete, testvéreink szeretete..."
Boldoggá avatások
Az etika a tudományos fejlődés árnyékában
Az UNESCO főigazgatója a doppingellenes egyezményről és a bioetikai nyilatkozatról
Lelkiség
"A juhokat jobbjára állítja, a kosokat baljára"
Szentírás-magyarázat
Észrevettél-e a másik emberben?
Homíliavázlat
Az ünneplés rendje
LITURGIA
A hét liturgiája
A év
A hét szentje
Katolikus szemmel
Az orvos lelkiismerete
Felelős tudósok
Egy népszavazás hordaléka (25.)
Országgyarapítás - román módra
Élő egyház
Megújult a nagybajcsi templom
A magyar egyházzene szolgálatában
Emléktábla Szigeti Kilián tiszteletére
Károlyi Lajos elhunyt
Padból az élet iskolájába
Szentimrés találkozó Nyíregyházán
Kollaboráció vagy teljes szétválasztás
Az Egyház és állam 1919-1945 című kötetről
Fórum
In memoriam Körmendy József
Múltidéző
Küzdelem Sík Sándorért
Az Olvasó írja
A tápai kápolna
Benkő Andor piarista kilencvenéves
Fórum
Örömhír a neten
Római beszélgetés Horváth István Sándorral
A szolgáló Krisztus képviselői
Miért kell nekünk állandó diakónus? (2.)
Fórum
Tudatos keresztényellenes támadás
Veres András az SZDSZ ügyvivőjének kijelentéseiről
Első nyelvemlékeink és a 950 éves Tihanyi alapítólevél
Magyarország: missziós terület
Közös gondolkodás napjaink evangelizációjáról
Klebelsberg-konferencia Piliscsabán
Népszerű a katolikus iskolákat támogató Sulivonal
Ifjúság
Szólj hozzá!
Elég
Az értelmiségi fiatalokkal törődnek
A Katolikus Egyetemisták és Főiskolások Egyesületének jubileumán
Kecskeméti kupanap
Nyolc
CD-ajánló
REJTVÉNY
Ábécében
Kultúra
Az átkozódó imádsága
Vörösmarty tanítása - "csak felnőtteknek"
Az Isten-kereső József Attila (9.)
"DOLGAIM ELŐL REJTEGETLEK"
Paletta
Fórum
A szemlélődő és cselekvő lét egységében...
Rendtörténeti konferencia a ciszterciekről
Kőbe zárt imádság
Mozaik
Az élmény olyan, mint a levegő
Lampionos felvonulás
Szent Katalin táblaképeken
Ragyogó mikulásvirág

 

Szentírás-magyarázat

"A juhokat jobbjára állítja, a kosokat baljára"

Krisztus király ünnepe - Mt 25,31-46

Az evangéliumok sokféleképpen mutatják be Jézust, de ezek a képek inkább a gyógyítót, a csodatevőt, a tanítót, a talányos történetekkel megdöbbentő prédikátort állítják elénk, nem pedig a királyt. Egyetlenegyszer mutatkozik Jézus királyszerű pózban, de az sem igazán félelmetes, a jeruzsálemi bevonulásakor. Nem lovon vagy tevén, sőt nem is elefánton érkezik, hanem szamárháton. Nem igazán uralkodói ez a bevonulás, inkább afféle zarándoklat. Egyszer mutatkozik csak félelmetes ítélőnek, ez pedig a templom megtisztításának jelenete, amikor kiűzi az árusokat, mondván, az Isten tiszteletével, az imádsággal nem fér össze a kereskedelem.


A mostani jelenet sokban eltér ezektől. Egyrészt a végítélet képét szimbolizálja, talán az Újszövetség leghatalmasabb képét festi meg az evangélista. Jézus, a galileai zarándok és prédikátor, a tizenkét tanítványával körbejáró mester most az egész univerzum bírájaként jelenik meg előttünk.


Krisztus király

Ha azonban a grandiózus képek mögé nézünk, hamarosan kiderül: a kép félelmetes ugyan, de a történet mondanivalója rokon a szüzek és a szolgák példabeszédével. A fő motívum a szétválasztás. Korábban is erre a kérdésre kereste a választ az evangélista egy-egy példázata: milyen elvek alapján lehet megmondani, ki az igaz ember?

A válogatás szempontja meglepő. Jézus egyrészt önmagát teszi meg a válogatás kritériumának, másrészt a legegyszerűbb és legszegényebb embert. Vagyis összekapcsolja az istenszeretet és az emberszeretet parancsát. Vallási fanatizmussal és emberi könyörtelenséggel nem lehet üdvözülni. De a pusztán szociális munka sem elegendő az üdvösséghez. Ez a két kritérium úgy elkülöníti az embereket, mint ahogyan két össze nem mosható csoportba tartoznak a nemek által megkülönböztetett juhok és kosok.

Az ember különösen viszonyul az ítélethez. Egyrészt eltörölhetetlen vágy él bennünk, hogy valaki megfellebbezhetetlen igazságot szolgáltasson nekünk. Az a tény, hogy az igaz és a bűnös emberek keverednek egymással, keserűséggel és szomorúsággal tölt el bennünket, néhányunkat keserűen cinikussá tesz. De az igazság - esetenként a magunk igazsága - kinyilvánítása igen fontosnak tűnik számunkra.

Másrészt rettegünk az ítélettől, gyanakszunk minden bíróságra, hogy valaki befolyásolta azt a mi érdekeink ellenében. Már előre fogalmazgatjuk a magunk "védőbeszédét". Félünk az igazságtól, mert az bennünket is vádol. Nehéz elviselni a bűn súlyát, nehéz elfogadni, hogy képtelenek vagyunk szabadulni a bűntől megbélyegzettek csoportjától. De ha nincs ilyen lehetőség, akkor a bűn és erény értelmét veszti. Az ítéletre, a végítéletre, a világos döntésre szükség van. És ennek egyszerű és átlátható alapelveken kell nyugodnia. Jézus ezt is megadja. "Éheztem és ennem adtatok, szomjaztam és innom adtatok, ruhátlan voltam és felruháztatok, börtönben voltam és meglátogattatok." Az embertelenség leginkább felháborodást keltő megnyilvánulásai: az éheztetés, a szomjaztatás, a ruhátlanság és a bebörtönzés. Az ezzel kapcsolatos érzéketlenség felháborító és jogos ítéletet von maga után. Érdekes, hogy Jézus semmi másról nem beszélt, csak arról, hogy a két csoport elkülönül egymástól. Úgy tűnik, ez már önmagában is elegendő büntetés.

De ami még fontosabb: ezt az ítéletet mint a jövőben bekövetkező történést írja le a jelenben élők számára. Ez azt jelenti, most nem ítélet történik, hanem csak figyelmeztetés: hogy amikor önmagunkat értékeljük, amikor erkölcsi normáinkat és ítéleteinket kialakítjuk, akkor ezek legyenek a mércék. Sőt, amikor igazságtalanság ér bennünket, ez legyen a biztos támaszunk. Ebben a vonatkozásban még ez az ítélet is örömhír lehet. Isten ítéletének szempontjai világosak. Nem kell félnünk.

Benyik György

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu