Uj Ember

2004.01.11
LX. évf. 2. (2892.)

Január 11.,
Urunk megkeresztelkedésének ünnepe

Főoldal
Címlap
Hálával kell visszagondolnunk
Tízéves a katonai ordinariátus
Az iráni földrengésről
A karitász segítsége
"Ott az egyháziak az életüket kockáztatják"
Meggyilkolták Burundi apostoli nunciusát
Ökumenikus Imahét 2004
Január 18-ától 25-éig kerül sor az Ökumenikus Imahétre Mottója: "Az én békességemet adom nektek"
Öt pápai utazás terve
Bíborban
Lelkiség
Új Teremtés
Szentírás-magyarázat
Jézus a bűnbánó bűnösök barátja
Homíliavázlat
A mi keresztségünk
Liturgia
A hét szentjei
Remete Szent Pál és Remete Szent Antal
A hét liturgiája
(A év)
Katolikus szemmel
Új év, régi reménység
Tanuljunk a fáktól!
Itália fél
Néma kispadok
Lapszél
Bohóc- karácsony
Élő egyház
Konferencia az egyházzenéről
Szent X. Piusz pápa motu propriójának évfordulóján
"A szabadosság életellenes"
A XI. Életvédő Zarándoklatról
A szív megváltozásával...
Pietro Zorza a Mária-jelenésekről
Az egyházmegyék ez évi eseményeiből
Egri Főegyházmegye
Orgonaszentelés és emlékmise Pápán
Éjféli mise a Hortobágyon
Élő egyház
A Közép-európai Katolikus Találkozó 2004-es programja
Európa vallási örökségéről
Néhány gondolat 2003-ból
A nyomor ellen
Fórum
A könyvek vigasza
Könyvespolcra
Giesswein-monográfia
Az Olvasó írja
Karácsony a kórházban
Fórum
Nem intézmény, hanem élő közösség
Szent Norbert utódai Gödöllőn
Fórum
Ősvallás és kereszténység 6.
"Börtönvilág Magyarországon" (3.)
Endrédy Vendel megkínzása
Fórum
Az unió küszöbén
Surján László uniós tapasztalatai
Római pápa a Szentföldön
NEGYVEN ÉVE TÖRTÉNT
Ifjúság
Élmények, gondolatok a hamburgi találkozóról
Isten átölel minket a valóság által
Programajánló
Lelkigyakorlatok az Életrendezés Házában
A galíciai lábcsók
Rejtvény
Kultúra
Egyenesen nekünk
Egyéves a Hír Televízió
Idő-zarándokok
Gondolatok egy Máriacell-könyv olvasásakor
A János vitéz az Erkelben
Színházi mustra
A boróka fohásza
Paletta
Mozaik
Krétajelek
Internetes játék gyerekeknek
Római szilveszter
Régi-új narancska

 

Nem intézmény, hanem élő közösség

Szent Norbert utódai Gödöllőn


Premontrei szerzetesek a zsámbéki templomnál

Több mint harminc esztendőre visszatekintő hagyomány: 1972 óta Zsámbékon, a Keresztelő Szent János titulusát viselő romtemplomnál ünnepélyes liturgiára gyűlnek össze a különféle szkólák, azaz templomi énekkarok. Ami ma már nem titok: erre az egykori, 1235 előtt alapított, majd 1475-től pálos tulajdonba került, 1763-ban pedig földrengés rombolta premontrei templomra tették fogadalmukat Szent Norbert követői a szerzetesrendek szétszóratása idején. Egyikük, a megnyerő személyiségű Ullmann Péter Ágoston atya ma a gödöllői perjelség - amelynek alárendelt háza Zsámbék - vezetője. Vele nézzük a Szent István Egyetem épületeit: az egykori premontrei monostort és gimnáziumot. Diákok jönnek-mennek, vizsgaidőszakban felfokozott érzelmekkel és izgalommal. A premontrei szerzetesek nem kérték vissza a Trianon után emelt hatalmas épületegyüttest, ma az egyik - volt egyetemi - melléképület ad otthont a rendháznak, mellette pedig gimnáziumuknak.

- Rendünk tagjai 1950-ig jászói identitással éltek - kezdi Ágoston atya.

A mai Szlovákiához tartozó Jászó ősi premontrei kolostor, s 1920 után a Magyarországra szorult szerzetesek otthonául épült Gödöllő, amely 1937-ben önálló perjelségi címet kapott, s ezt nyerte vissza az 1989-es újrainduláskor.

- Egy perjelség a rendünknek önálló egysége ugyanúgy, mint az apátságok, amit Magyarországon a premontreiek inkább prépostságnak neveznek.

A szerzetesek életükkel Szent Norbert örökségét folytatják. Egy 1124-ből származó szöveg a premontreiek azóta is érvényes küldetését fogalmazza meg: "A szerzetesi élet két ága, melyeknek eszménye közös, a kanonoki és a monasztikus út. Ez utóbbi, Isten kegyelméből soha nem szűnt meg fényét sugározni a világban, a másik pedig - noha csaknem elenyészett az egyházi buzgóság hanyatlásával - napjainkban csodálatos megújulást mutat." A jozefinizmus kora után - II. József 1786-os, a szerzetesi működést betiltó, majd I. Ferencnek az 1802-es, újraindulást engedélyező rendeletét követően - a premontreiek, hasonlóan a bencésekhez és a ciszterciekhez ebben az időben váltak tanító renddé is.

- Szent Norbert - mondja a perjel atya - kanonok, szerzetes és vándorprédikátor volt egy személyben. Prémontre-ban való letelepedése után (ahonnan a rend a nevét kapta) az új közösség életformájában is megnyilvánult ez. A szerzetesek alkotják a templom káptalanját, kanonoki közösségben élnek, életük középpontjában pedig az ünnepélyesen végzett liturgia áll.


Ullmann Péter Ágoston gödöllői perjel az oltáriszentség felmutatásával a romokból való feltámadás reményét jelzi

Elérkezett a napközi imaóra ideje. Fél egy van. A négy szerzetes a kolostor kápolnájába vonul. A téli nap hatalmas üvegfelületeken beragyogó fénye kísérő dallamívet fon a zsolozsma köré. Együtt imádkozunk. A premontrei szerzetesek mindig is arra törekedtek, hogy a hívek közösségével együtt végezzék az Úr dicséretét.

A gödöllői perjelséghez ma tizenegyen tartoznak. A rendszerváltáskor még húszan voltak. A perjel arról beszél, miért jelentett a rendszerváltás optimális időpontot az újrakezdéshez a kényszerűen megszakított szerzetesi élet után.

- Még éltek az idősebb rendtársak 1989-ben, akik fönntartották a szerzetesi élet folyamatosságát. Tíz évvel később a fiatalok valamiféle űrbe léphettek volna, amelyben - minta hiányában - saját elképzelésük szerint formálták volna a rendet. Tíz évvel korábban pedig talán még annyira erős lett volna az elődök hagyománya, hogy minden ott folytatódott volna, ahol 1950-ben abbahagyni kényszerültek. 1990 óta több érdeklődő jelentkezett, de eddig csak két testvérünket szentelték pappá.

Miért nem jelentkeznek fiatalok a rendszerváltás után nagyobb számban az induló rendekbe? - kérdezi Ágoston atya, s ekként válaszol:

- A szerzetesi hivatás elsősorban Isten adománya a szívben, nem információ kérdése. A mai fiatalok - és ez érthető - elsősorban közösséghez, nem pedig valamilyen intézményhez akarnak csatlakozni. Ám - érthető okokból - nemigen találják ezt meg. Ameddig pedig ők nem jönnek, nem is alakulhat ki közösség. Néhányan ennek ellenére vállalták a premontrei életformát, s az ő személyük az élő közösség magját jelenti.

Kelényi Tamás Hermann-József testvér a gödöllői egyetem elvégzése után lépett be a premontreiek közé, s végzi novíciusi évét.

- Kétfajta indíttatást kaptam a hivatáshoz - mondja. - Egyrészt a katolikus családomból, illetve a templomi közösségből.

A fehér öltözéket - a magyarországi premontreiekre jellemző - széles kék övvel viselő szerzetesek Szent Ágoston reguláját követik, és a lelkipásztori munkájukat a szerzetesi közösség hátterével végzik. Életük középpontjában a székesegyházak módjára végzett liturgia áll, kolostoraikból kiindulva prédikálnak és végzik apostoli feladataikat.

- A jozefinizmus óta rendünkben kialakult a tanítói identitás is - utal a történelmi folyamatokra Ágoston atya. - Az 1989-es újjáalakulásunkat követően is ezt várták tőlünk.

S már a jelen hivatását és küldetését fogalmazza meg, amikor így folytatja:

- Korábban, főként a XIX. században és a XX. század első felében a tanítórendi identitás mintha kissé visszaszorította volna az eredeti premontrei szellemiséget. Mi, akik a hatvanas években titokban köteleztük el magunkat a szerzetesség mellett, úgy véljük, az eredeti premontrei élethez, az apostoli lelkipásztori tevékenységhez szervesen illeszkedik az iskolák fenntartása, elsősorban azok keresztény szellemiségének formálása, a Jóistentől ránk bízott tanárok és diákok lelki értelemben vett "éltetése".

A nyolcosztályos gimnáziumot 1992-ben indították újra, emellett működik egy négyosztályos tagozat, s a premontreiek liturgia-centrikus életformája adja az indíttatást, hogy terveik szerint a jövőben középiskolásoknak megindítsák az egyházzenei szakképzést. A kialakított kollégium ma még elsősorban a nyári szünetekben tartott egyházzenei, és más táborok résztvevőinek ad helyet.

A Premontrei Öregdiákok Egyesületében az 1948 előtt végzett, ma hetvenedik és kilencvenedik életévük között járó egykori diákok mellett már megjelennek az újraindulás óta érettségizett diákok is. A gimnázium immár négy évfolyamot bocsájtott ki, s a mai diákok híres egykori tanárokra és növendékekre emlékezhetnek.

- Mi még találkoztunk nagy premontreiekkel - folytatja a perjel atya. Történelem szakos hallgató nem végezhetett úgy a szocializmus évtizedeiben sem, hogy az éremtan, a pecséttan, a címertan tudós kutatójáról, az MTA korábbi (majd 1948 után kizárt) levelező tagjáról, Kumorovitz Bernát professzorról ne hallott volna. (Igaz, premontrei szerzetességét nem említették.) "Bernát bácsi" - amint Ágoston atya nevezi - 1992-ben, idős korában halt meg.


A gödöllői gimnázium épülete

- A szétszóratásban ő tudott a titkos fogadalmasokról és a titokban történt szentelésekről.

Oszvald Ferenc premontrei történész az Országos Levéltárban volt kutató. Hermann Egyed történész haláláig Bátaszéken élt. Rajeczky Benjamin ciszterci szerzetes, az egyházzene professzora - mert volt útlevele - vitte ki Hermann Egyed híressé vált, annak idején általam is a tiltott könyvek izgalmával olvasott, a magyar egyház történetét 1914-ig tárgyaló könyvének kéziratát Münchenbe, ahol azután Adriányi Gábor, menekülni kényszerült magyar pap, később a bonni egyetem egyháztörténeti tanszékének professzora segítségével jelent meg.

A perjel atya sorolja a többi példa-elődöt: Stuhlmann Patrikot, az 1924-ben megalakult gimnázium első igazgatóját, akinek Az ifjúság lélektana című könyve ma is érvényes olvasmány. A régi nagyok életét és működését a mostani diákok pályázatok keretében dolgozzák föl.

A közelmúltban emlékeztek meg az iskolában Mécs László premontrei költő halálának huszonötödik évfordulójáról, kiállítással és szavalóversennyel egybekötve.


A rendház

Ullmann Péter nevével először - közvetlenül 1990 után - belügyminisztériumi dokumentumok kutatása során találkoztam. A pécsi orvosegyetemistára a hatalom kimondta a verdiktet: ki kell zárni a hallgatók sorából. - Akkor már premontrei szerzetes voltam -, mondja mosolyogva Ágoston atya, s fölidézi megpróbáltatásos, ám a szocializmus évtizedeire olyanynyira jellemző életútját:

- Keresztény nagycsaládban nőttem föl. 1958-ban Kőbányán, az akkor "I. Lászlónak" nevezett Szent László gimnáziumban érettségiztem. Már gimnazista koromban világossá vált számomra, hogy papi hivatásom van. Gyermekként láttam a szalézi atyákat, tízéves koromtól pedig a Regnum Marianum atyáinak jó példája hatott rám. 1958-ban fölvettek a Központi Szemináriumba, majd rövidesen, 1959 februárjában hetvened-nyolcvanad magammal eltávolítottak, mert nem vettünk részt az 1956-ban szétzilálódott békepapi mozgalom újjászervezésében a Duna moziban. Először öt társunkat állami nyomásra eltávolították a szemináriumból, mi szolidaritást vállaltunk velük, kis idő múlva nekünk is mennünk kellett.

- Milyen érzés volt, amikor elöljáróik közölték az állam által rájuk erőszakolt döntést?

- Velünk együtt távolították el Papp Imre spirituálist, Takács Nándor és Liptai György prefektust. Személyük garanciát jelentett számunkra, hogy jó úton járunk. A társaság együtt maradt, s a "földalatti" szemináriumban Tabódy István, a főduktorunk tartott össze minket. Öt-hat fős csoportokban tanultunk, majd 1961-ben letartóztatták Tabódyt, s azokat az idősebbeket, akik tanítottak bennünket. Az idősebbeket Zadravecz István ferences püspök - római engedéllyel -, a hatalom szempontjából titokban fölszentelte, bennünket, fiatalabbakat 1960 szeptemberében visszavettek az egyházmegyei szemináriumba. Nem sokkal később azonban sírva búcsúzott tőlem - tőlünk - Schwarz-Eggenhoffer Artúr, esztergomi apostoli kormányzó, amikor állami nyomásra kénytelen volt másokkal együtt az esztergomi szemináriumból is elbocsájtani: - Fiam, nem tudok mit tenni, nem tudok segíteni!

Ullmann Péter ekkor kántorként helyezkedett el a Bosnyák téren. Az 1961-es nagy egyházellenes perekben elmarasztalták ugyan, eltiltották minden egyházi állástól, de nem ítélték börtönbüntetésre.

- Ekkor helyezkedtem el műtősként.

Később fölvették a pécsi orvosi egyetemre. Két év elteltével azonban - mivel nemcsak szemináriumi múltját ismerték a hatóságok, hanem tudtak időközben letett szerzetesi fogadalmáról is, ám bizonyíték nem állt rendelkezésükre - "szocialista erkölcs ellenes megtévesztő magatartása miatt" kizárták az ország valamennyi felsőoktatási intézményéből. Segédmunkásként helyezkedett el, a belügyesek azonban a nyakára jártak: visszaveszik az egyetemre, aminek persze "ára" lett volna...

- Segédmunkásként még utánam nyúltak. Szerették volna, hogy orvos legyek, de - közölték - ennek feltételei vannak. Az utolsó személyes találkozás két belügyessel egy munkahelyemhez közeli vendéglőben játszódott le. Közölték, hogy orvos lehetek, csak rajtam múlik. Erre azt válaszoltam: segédmunkás vagyok, ennél lejjebb nem kerülhetek. Ha kitesznek az állásomból, elmegyek a metróépítkezéshez, oda mindenkit fölvesznek. Erre durván "elküldtek", majd távoztak.Kifizettem az ő fröccsüket is, ez volt az én utolsó kihallgatásom.

1968-ban, teológiai tanulmányai végén tett örökfogadalmat Ágoston atya, a papszentelésre azonban csak 1972 hamvazószerdáján, egy krakkói püspöki házikápolnában kerülhetett sor. A szentelő Karol Wojtyla krakkói érsek egyik segédpüspöke, Julian Grobliczky volt, a szentelési dokumentumot pedig maga az érsek - a mai II. János Pál pápa - vitte Rómába.

Közben Ullmann Péter - korábbi zenei tanulmányainak köszönhetően - a Zenetudományi Intézet külső, majd belső munkatársa lett: a középkori liturgikus források kutatásában vett részt Rajeczky Benjamin és Dobszay László környezetében.

- 1969-ben zsámbéki kántor lettem. A plébános számára premontrei kötődésem ismert volt. 1980-ban építettem egy házat a hegyoldalban, s szőlőt ültettem. Az első premontrei oklevelekben szerepel ugyanis, hogy a szerzetesek ott szőlőt is termesztettek. Sokan jártak ebbe a házba lelkigyakorlatra.

A nemrégiben elhunyt Fényi Ottó volt a szerzetesek összetartója. Ő dolgozta ki még korábban - az eredeti premontrei regula alapján - a szétszórtságban élő premontreiek szabályzatát.

Holnapy Dénes Márton és Balogh Péter Piusz atya a rendszerváltás után lépett be a rendbe. Mint mondják, küldetésüknek tekintik a szerzetesi életformát fönntartani, mert ha ma valamire - nemcsak Magyarországnak, hanem a világnak - szüksége van, az a szerzetesi közösségben élő lelkipásztori élet. A papok ne magányosan, hanem közösségben éljenek, és e közösség feladatának integráns része lehet a katolikus iskola.

- Tanáraink - magyarázza Piusz atya, a rend iskolai megbízottja a jelenből bontakozó jövőt - mintegy a premontreiek meghosszabbított kezei legyenek, s a szerzetesek, a tanárok és a diákok szoros összmunkában minél inkább keresztény emberekké neveljék egymást.

Elmer István

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu