Uj Ember

2004.01.11
LX. évf. 2. (2892.)

Január 11.,
Urunk megkeresztelkedésének ünnepe

Főoldal
Címlap
Hálával kell visszagondolnunk
Tízéves a katonai ordinariátus
Az iráni földrengésről
A karitász segítsége
"Ott az egyháziak az életüket kockáztatják"
Meggyilkolták Burundi apostoli nunciusát
Ökumenikus Imahét 2004
Január 18-ától 25-éig kerül sor az Ökumenikus Imahétre Mottója: "Az én békességemet adom nektek"
Öt pápai utazás terve
Bíborban
Lelkiség
Új Teremtés
Szentírás-magyarázat
Jézus a bűnbánó bűnösök barátja
Homíliavázlat
A mi keresztségünk
Liturgia
A hét szentjei
Remete Szent Pál és Remete Szent Antal
A hét liturgiája
(A év)
Katolikus szemmel
Új év, régi reménység
Tanuljunk a fáktól!
Itália fél
Néma kispadok
Lapszél
Bohóc- karácsony
Élő egyház
Konferencia az egyházzenéről
Szent X. Piusz pápa motu propriójának évfordulóján
"A szabadosság életellenes"
A XI. Életvédő Zarándoklatról
A szív megváltozásával...
Pietro Zorza a Mária-jelenésekről
Az egyházmegyék ez évi eseményeiből
Egri Főegyházmegye
Orgonaszentelés és emlékmise Pápán
Éjféli mise a Hortobágyon
Élő egyház
A Közép-európai Katolikus Találkozó 2004-es programja
Európa vallási örökségéről
Néhány gondolat 2003-ból
A nyomor ellen
Fórum
A könyvek vigasza
Könyvespolcra
Giesswein-monográfia
Az Olvasó írja
Karácsony a kórházban
Fórum
Nem intézmény, hanem élő közösség
Szent Norbert utódai Gödöllőn
Fórum
Ősvallás és kereszténység 6.
"Börtönvilág Magyarországon" (3.)
Endrédy Vendel megkínzása
Fórum
Az unió küszöbén
Surján László uniós tapasztalatai
Római pápa a Szentföldön
NEGYVEN ÉVE TÖRTÉNT
Ifjúság
Élmények, gondolatok a hamburgi találkozóról
Isten átölel minket a valóság által
Programajánló
Lelkigyakorlatok az Életrendezés Házában
A galíciai lábcsók
Rejtvény
Kultúra
Egyenesen nekünk
Egyéves a Hír Televízió
Idő-zarándokok
Gondolatok egy Máriacell-könyv olvasásakor
A János vitéz az Erkelben
Színházi mustra
A boróka fohásza
Paletta
Mozaik
Krétajelek
Internetes játék gyerekeknek
Római szilveszter
Régi-új narancska

 

Homíliavázlat

Jézus a bűnbánó bűnösök barátja

Az ember magasztos méltósága, hogy maga a Legfölségesebb élteti, egyedül Ő: az Atya és a Fiú Szeretete, Lehelete (Ter 2,7). Kimondani is félelmetes, hogy az ember arra teremtetett és úgy, hogy az Atyával és a Fiúval legyen egy Leheleten, egy életközösségben (1Jn 1,3). Enélkül a lehelés nélkül életünk fuldoklás. Az ember levegője, oxigénje Isten szent Lelke maga, aki, mert a Szeretet Lelke, ezért a Szabadság Lelke: szabadon befogadható, de ebből adódóan szabadon visszautasítható.


A bűn a visszautasítás, a szakítás. Nem akarok Veled egy levegőt szívni, egy akaráson lenni. Megvagyok Nélküled. Amit tiltasz, azt teszem: az önzés, az önérdek, az önérvényesítés vezérel, mindeneket magam szolgájává alázok, egyetlen urat szolgálok, a pénzt; egyetlen erkölcsöt ismerek: ami pénzt hoz, megteszem, ami pénzt visz, kerülöm. Amit parancsolsz, azt megszegem: nincs szeretet, csak üzlet, nincs szerelem, csak kéjűzés, nincs irgalom, csak ítélet, nincs megbocsátás, csak megtorlás. Nemhogy karold fel a gyengét, hanem halál a gyöngére. A Lélek nélkül fuldokló ember irtja és fojtogatja a másikat, zsarolja, vagy éppen sajnálja tőle a levegőt. "Az egzisztenciális középpontját vesztett ember, a metafizikailag elhagyatott ember veszélyes önmaga és a környezete számára is" (Kertész Imre).

Isten, hűtlenségünk ellenére sem képes elhagyni, visszautasítani bennünket: "ha mi hűtlenné válunk is, ő hű marad, mert önmagát nem tagadhatja meg" (2Tim 2,13). Úgy tetszett az Atyának, hogy Isten Fia alámerüljön fuldoklásunk halálos mélységébe, és ott mentsen meg bennünket: Lelket lehelve belénk. Ott, ebben a végsőkig menő szeretetben (Jn 13,1) nyílik meg az ég (3,21), árad Isten Szentlelke (3,22).

Jézus alámerül azokkal, akik alámerülésükkel megvallják: Isten szent lelke nélkül elmerülnek és belefulladnak e világ mocskos vizébe, tettük könyörgés a kimentő, éltető Lélekért. Jézus, a bűnüket bánó bűnösök barátja, aki, mert náluknál is jobban megszenvedte az Istentől elhagyatottság, az elveszettség szomorúságát, mindig kitárt, hazaváró karral siet a bűnbánó elé. Jézus elfogadja a mi hűségünk gyarlóságát, hogy az nem tud más lenni, mint "hűtlenségek sorozata, mely Istenhez fordul elesettségében" (Hován Ágoston).

Jézus a bűnbánó bűnösök barátja. Az ő barátait onnan lehet tévedhetetlenül fölismerni, hogy nincs bennük sem önámítás, sem öndicsérés, önmagukat Barátjukhoz viszonyítják. Szent Bonaventúra a Tökéletesség Tükre című könyvének előszavában így ajánlja magát az olvasónak: "... sem külsőleg nem sugárzik le rólam, sem bensőmben nem ég az áhítat, és tudományom is csekély hozzá". II. János Pál pápává választásának 20. évfordulóján a Szent Péter téren nem érdemeit sorolta, hanem kételyeit önmagával szemben, ilyet például: "Vajon éber és dolgos pásztora voltál-e egyházadnak?".

Ilyenek a hiteles, keresztségüket élő keresztények, Jézus barátai.

Zatykó László

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu