Uj Ember

2004.01.11
LX. évf. 2. (2892.)

Január 11.,
Urunk megkeresztelkedésének ünnepe

Főoldal
Címlap
Hálával kell visszagondolnunk
Tízéves a katonai ordinariátus
Az iráni földrengésről
A karitász segítsége
"Ott az egyháziak az életüket kockáztatják"
Meggyilkolták Burundi apostoli nunciusát
Ökumenikus Imahét 2004
Január 18-ától 25-éig kerül sor az Ökumenikus Imahétre Mottója: "Az én békességemet adom nektek"
Öt pápai utazás terve
Bíborban
Lelkiség
Új Teremtés
Szentírás-magyarázat
Jézus a bűnbánó bűnösök barátja
Homíliavázlat
A mi keresztségünk
Liturgia
A hét szentjei
Remete Szent Pál és Remete Szent Antal
A hét liturgiája
(A év)
Katolikus szemmel
Új év, régi reménység
Tanuljunk a fáktól!
Itália fél
Néma kispadok
Lapszél
Bohóc- karácsony
Élő egyház
Konferencia az egyházzenéről
Szent X. Piusz pápa motu propriójának évfordulóján
"A szabadosság életellenes"
A XI. Életvédő Zarándoklatról
A szív megváltozásával...
Pietro Zorza a Mária-jelenésekről
Az egyházmegyék ez évi eseményeiből
Egri Főegyházmegye
Orgonaszentelés és emlékmise Pápán
Éjféli mise a Hortobágyon
Élő egyház
A Közép-európai Katolikus Találkozó 2004-es programja
Európa vallási örökségéről
Néhány gondolat 2003-ból
A nyomor ellen
Fórum
A könyvek vigasza
Könyvespolcra
Giesswein-monográfia
Az Olvasó írja
Karácsony a kórházban
Fórum
Nem intézmény, hanem élő közösség
Szent Norbert utódai Gödöllőn
Fórum
Ősvallás és kereszténység 6.
"Börtönvilág Magyarországon" (3.)
Endrédy Vendel megkínzása
Fórum
Az unió küszöbén
Surján László uniós tapasztalatai
Római pápa a Szentföldön
NEGYVEN ÉVE TÖRTÉNT
Ifjúság
Élmények, gondolatok a hamburgi találkozóról
Isten átölel minket a valóság által
Programajánló
Lelkigyakorlatok az Életrendezés Házában
A galíciai lábcsók
Rejtvény
Kultúra
Egyenesen nekünk
Egyéves a Hír Televízió
Idő-zarándokok
Gondolatok egy Máriacell-könyv olvasásakor
A János vitéz az Erkelben
Színházi mustra
A boróka fohásza
Paletta
Mozaik
Krétajelek
Internetes játék gyerekeknek
Római szilveszter
Régi-új narancska

 

A hét szentjei

Remete Szent Pál és Remete Szent Antal

Az az óriási a remeteségben, hogy elszánták magukat a kereszténység kispolgári felfogásának áttörésére, számos biztosíték elhagyására és arra, hogy belépjenek az ismeretlenbe, amire a Biblia mindig újra felszólítja az embert.


Molnár C-Pál: Remete Szent Pál

A remeték tudták, hogy a kereszténység szereteten, nem pedig félelmen alapszik. Rendkívüli életmódjuk fő indítéka az isteni szépség szeretete volt. A szeretet táplálja, behálózza, öltözteti őket. Szárnyakat ad nekik és megtanítja őket repülni, képessé teszi őket arra, hogy még az égnél is följebb hatoljanak, lehetővé teszi számukra, hogy lássák is, amit szeretnek, ahogy csak képesek, és a látás révén vággyal tölti el őket, megadja nekik a szeretet gyönyörűségét, és még hatalmasabbá teszi a lángolást. Mint hódító ittasság, úgy kerítette hatalmába a világról lemondó vezeklőket az isteni szeretet ereje, ugyanakkor érezték annak szúró töviseit is.

A remeték idejét az töltötte ki, hogy Istenhez kiáltottak, ami a Mindenhatóval való, állandó érintkezéssé nőtte ki magát. Egyáltalán nem használtak sok beszédet ehhez, csak a kezüket tárták ki, és úgy mondták: "Uram, könyörülj rajtam, mert akarod és tudod".

Antal (a remeték atyja), javait szétosztotta a szegények között, magányba vonult, és ott bűnbánó életet élt. Eltűnése a pusztában kortársai számára annyira felfoghatatlan viselkedés volt, hogy gondolataikat mértéken felül foglalkoztatta. Sok kíváncsi akarta látni a remetét a cellájában, ami őt természetesen zavarta. De voltak tárgyi okok is, amik miatt az emberek fölkeresték. Megérezték az isteni valóságot, ami a remetét körülvette, és amit hiába kerestek az élet üzelmeibe belebonyolódott embereknél. Antal először visszavonult a látogatók elől, állandó kapcsolata Istennel azonban rávezette arra, hogy mint megvilágosodott lelkivezető rendelkezésükre álljon. Szokásává lett, hogy önmagát másoknak ajándékozza, és hamarosan végtelen bizalommal fordultak hozzá, mint szelíd és mégis komoly egyéniséghez.

Pál tizenöt esztendős volt, mikor sógora, hogy jószágát, amelyet atyja hagyott rá megszerezze, el akarta őt árulni a kegyetlen üldözőknek, akik Decius és Valerianus császárt szolgálva minden igyekezetükkel keresték a keresztényeket, hogy igen kegyetlen gyötrelmekkel mind testi, mind lelki életüktől megfoszszák őket, megtagadtatva velük az igaz hitet. Ezért Pál elhatározta, hogy mindenét elhagyja, s a pusztába megy a vadak közé lakni, gondolva, hogy azok kegyesebbek lesznek hozzá, mint az emberek.

A pusztába érkezve egy barlangot talált, mellette egy forrást és egy pálmafát. Úgy megtetszett neki a hely, hogy elhatározta, ott éli le életét. Pál kilencvennyolc esztendeig élt itt elmélkedésben és önmegtagadásban.

Az egyetlen magyar eredetű szerzetesrend, a Boldog Özséb által alapított pálos rend tőle nyerte nevét, őt tekintve szellemi atyjának.

(Részletek Walter Nigg: A szerzetesek titkai című könyvéből, és Szent Jeromos elbeszéléséből)

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu