Uj Ember

2004.01.11
LX. évf. 2. (2892.)

Január 11.,
Urunk megkeresztelkedésének ünnepe

Főoldal
Címlap
Hálával kell visszagondolnunk
Tízéves a katonai ordinariátus
Az iráni földrengésről
A karitász segítsége
"Ott az egyháziak az életüket kockáztatják"
Meggyilkolták Burundi apostoli nunciusát
Ökumenikus Imahét 2004
Január 18-ától 25-éig kerül sor az Ökumenikus Imahétre Mottója: "Az én békességemet adom nektek"
Öt pápai utazás terve
Bíborban
Lelkiség
Új Teremtés
Szentírás-magyarázat
Jézus a bűnbánó bűnösök barátja
Homíliavázlat
A mi keresztségünk
Liturgia
A hét szentjei
Remete Szent Pál és Remete Szent Antal
A hét liturgiája
(A év)
Katolikus szemmel
Új év, régi reménység
Tanuljunk a fáktól!
Itália fél
Néma kispadok
Lapszél
Bohóc- karácsony
Élő egyház
Konferencia az egyházzenéről
Szent X. Piusz pápa motu propriójának évfordulóján
"A szabadosság életellenes"
A XI. Életvédő Zarándoklatról
A szív megváltozásával...
Pietro Zorza a Mária-jelenésekről
Az egyházmegyék ez évi eseményeiből
Egri Főegyházmegye
Orgonaszentelés és emlékmise Pápán
Éjféli mise a Hortobágyon
Élő egyház
A Közép-európai Katolikus Találkozó 2004-es programja
Európa vallási örökségéről
Néhány gondolat 2003-ból
A nyomor ellen
Fórum
A könyvek vigasza
Könyvespolcra
Giesswein-monográfia
Az Olvasó írja
Karácsony a kórházban
Fórum
Nem intézmény, hanem élő közösség
Szent Norbert utódai Gödöllőn
Fórum
Ősvallás és kereszténység 6.
"Börtönvilág Magyarországon" (3.)
Endrédy Vendel megkínzása
Fórum
Az unió küszöbén
Surján László uniós tapasztalatai
Római pápa a Szentföldön
NEGYVEN ÉVE TÖRTÉNT
Ifjúság
Élmények, gondolatok a hamburgi találkozóról
Isten átölel minket a valóság által
Programajánló
Lelkigyakorlatok az Életrendezés Házában
A galíciai lábcsók
Rejtvény
Kultúra
Egyenesen nekünk
Egyéves a Hír Televízió
Idő-zarándokok
Gondolatok egy Máriacell-könyv olvasásakor
A János vitéz az Erkelben
Színházi mustra
A boróka fohásza
Paletta
Mozaik
Krétajelek
Internetes játék gyerekeknek
Római szilveszter
Régi-új narancska

 

Szentírás-magyarázat

Új Teremtés

(Urunk megkeresztelkedése - Lk 3,15-16.21-22)

Akik a Niagara vízesés tájékáról sugárhajtású géppel érkeznek a Tel Aviv-i repülőtérre, majd az ötcsillagos jeruzsálemi szálloda fürdőszobás kényelméből légkondicionált autóbusszal Jerikóba, nemigen tudják elképzelni, mit jelentett kétezer évvel ezelőtt a hatvan kilométeres utat gyalog, esetleg öszvérháton megtenni, vagy kelet felől teveháton, homokviharok és nyitott karavánszerájokban eltöltött forró éjszakák után megpillantani a Jordánt és megfürdeni a szent folyóban.


Ez a soha ki nem apadó folyó számukra jelképe és tanújele volt Isten örök szeretetének. Józsue idejében kettéválva utat nyitott a választott népnek, visszaadta a beleejtett fejszét, Elizeus próféta szavára hétszer alámerülve benne tisztult meg leprájától a szíriai Námán. (Józs 3-4, 2Kir 5) Keresztelő Szent János ide várja a tisztulásra, jobb életre vágyókat.

Szent Lukács finoman érzékelteti, hogy míg a néptömeg számára az alámerülés a bűnbánat jele, addig Jézus megkeresztelkedése az imádságát kísérő szertartás, előkészület a személyes párbeszédre a mennyei Atyával, aki János és a nép előtt tanúságot tesz szeretett Fia mellett. Próféták és zsoltárok szavai visszhangzanak az égi szózatban:

"Így szól hozzám az Úr: Fiam vagy te, a ami napon nemzettelek téged." (Zsolt 2,7) "Íme, az én szolgám, akit támogatok, választottam, akiben kedvemet találom. Ráadtam lelkemet, igazságot visz majd a nemzeteknek." (Iz 42,1)

A Biblia világában Isten vagy a természet erőiben - szélben, tűzben - jelenik meg, vagy küldöttei, angyalai révén emberi alakban. Kissé furcsának találhatjuk, hogy a "Szentlélek galambhoz hasonló testi alakban száll le" Jézusra a megnyílt égből. A magyarázathoz vissza kell nyúlnunk a Szentírás első lapjához, a kezdethez, amikor "Isten Lelke lebegett a vizek felett".

A rabbik úgy magyarázták, hogy Isten Lelke galamb képében lebegett a mélységek, az égboltozat nélküli sötét világóceán felett. Az értelmezésben bizonyára közrejátszott a vízözön elmúltával a Noé bárkájába csőrében olajfa ággal visszatérő galamb is. Így lett a galamb mindmáig a béke és a remény szimbóluma.

Most új kezdet, az újjáteremtés előtt áll a világ, melynek hetedik napján a szeretett Fiú tesz majd tanúságot "a Lélek, a víz és a vér által" a végtelen szeretetről, amikor az Atya kezébe ajánlva kileheli lelkét, s oldalából víz és vér ömlik ki a világ bűnei lemosására. Szent János evangélista, a szemtanú lelkében így kapcsolódik össz a két nagy élmény, a kezdet és a vég, a Jordán és a Golgota.

Nyelvünkben mára már különvált a koronatanú és a vértanú fogalma. A görög martyrion egyformán jelentette mind a két tanúságtevést, így a mennyei Atyáét a Jordánnál és a szeretett Fiúét a kereszten. És a tanúságtevők szakadatlan sorát, a kereszt alatt álló szeretett tanítványét és a szorgos Lukácsét, aki elejétől fogva gondosan végére járt az eseményeknek, amint előadták azok, akik kezdet óta szemtanúi és szolgái voltak az igének. (Lk 1,1-3)

"A tanúság pedig az, hogy Isten örök életet adott nekünk." (1Jn 5,6-11)

Kuklay Antal

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu