|
Bíborosok, kardinálisok A bíborosság intézménye I. Szent Szilveszter pápa idejében, a IV. században már létezett. Az első időkben a római templomok élére megválasztott papok voltak a bíborosok. Később az egyház földrajzi terjeszkedésével a főbb római templomok mellett fokozatosan Itália és az akkor ismert világ legfontosabb egyházmegyéinek főpapjai lettek bíborosok. A XII. század óta körülbelül háromezer, köztük mintegy negyven magyar bíborosa volt az egyháznak. Közvetlen munkatársak A kardinális kifejezés szinonimája a bíborosnak: a latin sarokkő szóból származik, amely arra utal, hogy e kiválasztottak a pápa legfőbb támaszai. Az első évezredben a pápák legközvetlenebb segítője az egyház kormányzásában a (bíboros) püspökökből, (bíboros) papokból és (bíboros) diakónusokból álló presbitérium volt. Ekkor rögzült és máig formálisan fennmaradt a bíborosok három osztályba sorolása, jóllehet a bíborosok ma már valamennyien papi személyek, legtöbbjük érsek. Már csak a pápai szertartásokon elfoglalt helyek és funkciók jelzik e hármas tagozódást. A második évezred első felében a pápák a bíborosokat rendszeresen úgynevezett konzisztóriumra hívták össze, hogy az egyetemes egyház kormányzásában tanácsaikkal segítsék Krisztus földi helytartóját. Ezt a hagyományt a mostani pápa felélesztette. Az egyház egyre nagyobb földrajzi kiterjedése és létszámbeli gyarapodása a XVI. századtól szükségessé tette a munkamegosztást, és a pápát segítő állandó központi hivatalok felállítását (kongregációk). Az élükön álló prefektus mindig bíboros, de a kongregációk munkájában más bíborosok is részt vesznek. Kezdetben huszonnégy főben maximálták a bíborosok számát. Az egyház növekedésével azonban ez a szám emelkedett. A XVI. században már hetvenen voltak. XXIII. János pápa 1958-ban hetvenötre, VI. Pál pápa pedig 1973-ban száznegyvennégy főre emelte a testület létszámát. II. János Pál pápa idején még népesebb lett a testület. A pápák az elmúlt évtizedekben nagy határozottsággal törekedtek arra, hogy mind több ország helyi egyházának első számú főpapja jelen legyen a testületben, s így az valóban az egész világegyházat reprezentálja. A bíboros-püspököket egy-egy Róma melletti ősi püspöki szék titulusa illeti meg. Ezek Porto és Santa Rufina, Albano, Palestrina, Frascati, Sabina és Poggio Mirteto, Velletri, valamint Ostia. A bíborosi kollégium dékánja mindig az ostiai püspöki cím viselője. A bíboros-papok osztályába azok a kardinálisok tartoznak, akik egyben a világ valamely nagy helyi egyházának megyés főpásztorai, vagy azok voltak nyugalomba vonulásukig (mint például Paskai László érsek). Diakónusi rangú bíborosok a Római Kúriában dolgozó kardinálisok, és azok a jeles teológusok is, akik életművük elismeréseként kapják, általában nyolcvanadik életévük betöltése után a bíbort. "In pectore" A pápa ünnepi külsőségek között, a bíboroskreáló konzisztóriumon iktatja be az új kardinálisokat, de joga van titokban is tartani (in pectore) egyes kiválasztottak nevét. Ez a kommunizmus évtizedeiben többször előfordult. Ha a név nyilvánosságra hozatala előtt a pápa vagy az illető személy meghal, az ilyen bíborossá kreálás semmissé válik. Antonio Mendez y Bello liszszaboni pátriárkát 1911-ben választotta ki a pápa, de csak 1914-ben hozta nyilvánosságra. (A továbbiakban csak a két évszámot közöljük.) Federico Tedeschini madridi nuncius (1933-35), Stephan Trochta cseh püspök (1969-73), Frantisek Tomasek prágai érsek (1976-77), Ignatius Gong Pinmei kínai püspök (1979-91). További három bíborost választott ki ily módon XXIII. János 1960-ban, de nevüket sohasem hozták nyilvánosságra, és II. János Pál is többször élt e lehetőséggel, így most is a harminc megnevezett mellett van egy "in pectore" bíboros, akinek nevét csak a pápa ismeri. A múlt században négy olyan főpap volt, akik előbb meghaltak, mint hogy a bíborosi kalapot a pápától átvehették volna: Carlo Agostino velencei pátriárka, aki 1953-ban hunyt el, Hosszú Gyula nagyváradi görög katolikus püspök, akit 1969-ben VI. Pál "in pectore" bíborossá választott. A püspök egy évvel később meghalt, anélkül, hogy kinevezése nyilvánossá vált volna, így végül is nem volt bíboros. Hasonlóan nem lett bíboros a jeles teológus, Hans Urs von Balthasar, aki 1988-ban néhány nappal a bíborosavató konzisztórium előtt hunyt el, és ez történt Giuseppe Uhackal is 1998-ban. Ők tehát csak nyilvánosan megnevezett jelöltek voltak. Méltóság és előjogok A bíborosok viselete sokat egyszerűsödött az utóbbi évszázadban. Csak a bíbor szín különbözteti meg őket a püspököktől. Megszólításuk őrzi még magas rangjukat. 1630 óta jár a bíborosoknak az eminenciás megszólítás és (régebben) a hercegi rang. A kuriális bíborosok valamennyien vatikáni állampolgárok, akár a Vatikánban, akár Rómában laknak. Ők a pápa legközvetlenebb munkatársai az egyház kormányzásában. A Római Kúriában dolgozó bíborosok előjoga, hogy elhunytuk esetén a temetési szertartást maga a Szentatya celebrálja. A bíborosi méltóság megszűnik, ha az illetőt pápává választják, vagy ha valaki önként lemond róla, illetve ha a pápa valakit megfoszt e rangtól - mert méltatlanná vált rá. A XX. században egy ilyen eset volt (Ludovico Billot). Az olasz törvények több előjogot biztosítanak ma is a bíborosoknak. Például maguk választhatják meg, hol kívánnak tanúvallomást tenni. Az állami protokoll szerint rangban közvetlenül a köztársasági elnök után következnek. Liturgikus és kánonjogi kiváltságaik is vannak. Így például egyházi ügyben csak a pápa ítélkezhet felettük. A bíborosok legnagyobb kiváltsága azonban a pápaválasztás joga. Nem említjük itt a választhatóság jogát, mert elméletileg más papi személy is megválasztható. Azonban sok évszázada a bíborosok mindig maguk közül választják ki Szent Péter utódát. Voltak civilek is Az utolsó olyan világi személy, akiből bíboros lett, Teodolfo Martel (1806-1899) római jogász volt, akinek a nevéhez fűződik a Pápai Állam alkotmánya. Boldog IX. Piusz pápa 1858-ban részesítette ebben a megtiszteltetésben. A bíborosoknak manapság "legalább" papnak kell lenniük az érvényes kánonjogi előírások szerint. Vértanúk A bíborosokat bíborpiros öltözetük arra emlékezteti, hogy az egyetemes egyház érdekében akár vérüket is kell áldozniuk. Erre századunkban is volt példa. Hatvan bíboros szenvedett üldöztetést (börtön, száműzetés, munkatábor stb.) a nácizmus, a kommunizmus és más önkényuralmi rendszerek következtében, és hárman a szó szoros értelmében vértanúk lettek. A spanyol Soldevilla bíboros 1923-ban merénylet áldozata lett. Az afrikai Brazzaville (Kongó) érsekét, Emile Miayendát 1977-ben elrabolták és halálra kínozták. Boldoggáavatási eljárása 1995-ben megkezdődött. A század harmadik meggyilkolt bíborosa a mexikói Ocampo Possadas, akivel 1993-ban golyósorozat végzett. A huszadik század üldözést szenvedett bíborosai között van már oltárra emelt (a horvát Alojz Stepinac), és többjük (köztük Mindszenty József hercegprímás) boldoggá avatása folyamatban van. szerdahelyi
|
||||||
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|