Uj Ember

2003.11.02
LIX. évf. 44. (2882.)

Az örök világosság
fényeskedjék
nekik

Főoldal
Címlap
Mindennél jobban elköteleződni...
A Szentatya bíborossá kreálta Erdő Péter prímás-érseket
A nagyvilágból
Garanciát az iraki keresztényeknek!
A boldogság kulcsa
Lelkiség
"Melyik a fő parancs?"
Szentírás-magyarázat
Van-e élet a halál előtt?
Homíliavázlat
A három mise tanítása
LITURGIA
A lateráni bazilika felszentelése
A HÉT SZENTJEI
A hét liturgiája
(B év)
Katolikus szemmel
Az igazság megismerésének vágya
"Köszönjük, Szentatya"
Őexcellenciája II. János Pál pápának
Október, november
A KÉSZ tiltakozik
Lapszél
Így is lehet
Élő egyház
Segíteni egymáson - a legfőbb cél
Épülő karitászkapcsolatok a Vajdasággal
Istendicséret és áldás a zene
- Kőbányai beszélgetés -
Az igazság kis körei
Kettős ünnep
Europaschule
Fórum
Eltemetnek - de meghalunk-e?
Temetési szokások, halottkultusz
Liptay atya halálára
Fórum
Szerzetessírok a pannonhalmi temetőben
Fórum
"A legfontosabb, hogy igazat mondjunk"
Beszélgetés Jakab Gábor kolozsvári plébános, lapszerkesztővel
Könyvespolcra
Lénárd Ödön börtönversei
Ünnep
Bíborosok, kardinálisok
Közvetlen munkatársak
A pápát szolgálom - Rómában és odahaza is
Erdő Péter bíboros római nyilatkozata
A címtemplom - Santa Balbina
Ifjúság
"Elvezetni a fiatalokat az egyház kapujáig"
A Keresztény Munkásifjú Mozgalom nemzetközi találkozójáról
Otthonunk a hazában
Fiatalokkal beszélgetve
Országos karizmatikus találkozó
Rejtvény
Kultúra
Nagylelkűen élni az életet
Rainer Maria Rilke az elmúlásról
A magyar média magvetői
Amatőr filmszemlék és a keresztény kultúra
Nem vagyunk egyedül
Feledhetetlen mozdulat
Misszió
Segédmunkásnak jöttünk...
Hétszáz gyermeket bérmáltak a floresi Teréz anya-templomban
Mozaik
Emléknap Teréz anya tiszteletére
"Szent Vendelnek könyörgésére"
Missziósok ünnepe, utcai evangelizáció
Hollandia - két keréken
Új orgonával gazdagodott Érd
Kiállítás a "hazug ámulatról"

 

Lapszél

Így is lehet

Október 23-a megünneplése gyakran méltatlan az ünnep jelentőségéhez, olykor botrányokkal terhelt. Nem így a budai Pannonia Sacra általános iskolában, ahol sikeresen elkerülték az iskolai ünnepélyeket veszélyeztető unalmas sablonokat, sőt, olyan példamutató forgatókönyvet találtak ki a szervezők, amelynek nyomán az iskola legfiatalabb tanulói is feszülten figyelték a rövid, de hamisítatlan atmoszférát teremtő jeleneteket az ötvenes évek "csengőfrászos" világáról, a Rákosi-korszak máig is hátborzongató propagandájáról, a tiszta lelkesedést és szándékot sugárzó forradalomról és annak kegyetlen leveréséről. A jelenetek hatásosságát, az események megértését, átélését az ismert költemények egy-egy jól kiválasztott részlete segítette a zsarnokságról, a pesti utcán folyt piros vérről, de útravalót, intést is kaptak a kisdiákok a forradalom eszményeinek őrzésére.

Gratulálunk, példamutatásból több mint jeles!

-yG-

Szemben a társadalommal?

II. János Pál pápa jubileuma alkalmából írt cikkét Kasza László azzal kezdi, hogy az ünnepelt "beírta nevét a nagy pápák sorába". Meglepett e nem várt oldalról kifejezett elismerés, és tovább olvastam a cikket a 168 órában. Kiderült, hogy inkább a "leg"-ek emberének (legtöbbet utazó, legtöbb szentet avató pápának) tartja, és egyfajta "showman"-nek, akinek "fellépései" vannak, és "mindig tudja, hol, kinek, mit kell mondani". Mintha egy pápának vagy egy lelkipásztornak, sőt pedagógusnak, politikusnak is nem kellene tudnia, hol, kinek, mit hangsúlyozzon, anélkül, hogy más igazságokat elvetne.

Soha nem hallottam, hogy a pápa "megparancsolja az embernek, hogy mit kell tennie". A "szeretet civilizációját" hirdeti, az egyház hitét és erkölcsi irányelveit (ha tetszik: parancsolatokat is) hirdet, de mindez a hívőt lelkiismeretben kötelezi, és a nem hívőt is érveivel meggondolásra készteti, de nem kényszeríti.

Bocsánatkéréseinek jelentőségét azzal próbálja csökkenteni, hogy mindig csak "az egyház megtévedt fiai és leányai követték el" a hibákat. De hiszen "az egyház" nem vétkezhet, csak az egyház tagjai, a pápáktól kezdve a legkisebb hívőig.

Nincs mód itt valamenynyi felvetett egyházpolitikai kérdésre kitérni. Kétségtelen, hogy II. János Pál pápa sem oldott meg minden egyházi problémát, hiszen az élet velejáróiként mindig újabbak jelentkeznek.

Kár, hogy Kasza László nem akarta észrevenni, mennyire nyitott a pápa a világ felé. Szociális enciklikái, a tudomány és minden kulturális érték megbecsülése, autonómiájának tisztelete, a művészetek iránti érzéke, a szenvedőkkel és idősekkel való azonosulása példázza ezt. Egészen szuverén erkölcsi alapon álló tanításáig, melynek szellemében a végsőkig ellentmondott az iraki háborúnak. A "liberális és szekularizált társadalmak" érdekében is.

Rosdy Pál

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu