Uj Ember

2003.05.04
LIX. évf. 18. (2857.)

Megjelent
az Új Ember Magazin
májusi száma

Főoldal
Címlap
Egyház és eucharisztia
II. János Pál 14. enciklikája
A királynék városa Gizellára emlékezik
II. János Pál pápa Spanyolországban
Fedezzük fel egymást!
Lelkiség
Megnyitotta értelmüket
SZENTÍRÁS-MAGYARÁZAT
Háborgó szívünk békéje
HOMÍLIAVÁZLAT
A nem múló öröm
LITURGIA
Májusi litánia
A loretói litánia részei
A májusi Életigéből
A hét liturgiája
(B év)
Katolikus szemmel
"A csillagra figyelnek"
Az elrejtettség
És utána?...
Májusi naptár
Lapszél
Ahogy a Magyar Hírlap látja
Élő egyház
Krisztus a lakótelepen
Kopogtatás Káposztásmegyer 7900 ajtaján
Jövőnk a család
Életvédő konferencia Kecskeméten
Cserkészek emlékére
Megnyitják a közönség előtt a veszprémi érseki palotát
Élő egyház
A kínai katolikusok nehézségei
Fórum
Könyvespolc
Erdély szól...
Az Olvasó írja
Európa
A Megfeszített
Fórum
A füstölt kolbász és a karalábé között is jelen van az Úr
Verbita szerzetesek itthon és a nagyvilágban
Párbeszéd
Az egyház a diktatúra éveiben (4.)
Három per három
Fórum
Közép-európai Katolikus Találkozó
Nemzeti vasárnapok, zarándoklatok, konferenciák nyolc országban
"Szálka a hatóság szemében"
A dévai ferences árvaház keresztútja
A dévai árvaház lakói Magyarországon
A hit és az ész fényénél
A Pax Romana 45. kongresszusa Szegeden
Ifjúság
A közösség ereje
A Szalézi Ifjúsági Mozgalom (SZALIM) nyári tervei
Krakkói jegyzetek
Magaviselet
Programajánló
Holtomiglan, holtodiglan
Rejtvény
Kultúra
Emlékezés Kunszery Gyulára
(1906-1973)
A szenvedés értelme
Legnyugatabbra
Anyák napja
Gyerek-harag
Fórum
Testvérváros-kapcsolat - a szent jegyében
Esztergom - Kent
Mozaik
Jó napkezdés a mobil Örömhír
Egyházi zene a polgári világban
Kettős kiállításmegnyitó
Márk-napi búzaszentelés Bogácson
Végzetcserje
Sajtóapostolok figyelmébe
Kiállítás a cserkészekről
Kiállítás

 

SZENTÍRÁS-MAGYARÁZAT

Megnyitotta értelmüket

(Húsvét 3. vasárnapja - Lk 24, 35-48)

A keresztény hagyomány Szent Lukácsot, Szent Pál hűséges tanítványát és orvosát jelöli meg a harmadik evangélium és az Apostolok Cselekedetei szerzőjének. Az aprólékos nyelvi és tartalmi elemzés alapján a kutatók ma egy nemzedékkel később élt görög történész munkásságára következtetnek. Akkorra már "sokan megkísérelték rendben elbeszélni a köztünk végbement eseményeket" - ahogy könyve előszavában írja.


A mai evangéliumi szakasz a céltudatosan megszerkesztett mű zárófejezetéből az egész könyv összefoglalása és hitelesítő pecsétje: történelmi bizonyosság Jézus szenvedéséről, haláláról és feltámadásáról, a Megváltóról szóló jövendölések beteljesedéséről.

Az ógörög világ mítoszaiban és eposzaiban a halál utáni élet az árnyak és kísértetek sivár tengődése a Hádeszben. Az egyiptomiak hite a túlvilágról jóval gazdagabb volt, erről tanúskodik kiterjedt halottkultuszuk. De a feltámadás gondolata ismeretlen volt előttük, akárcsak a rómaiak előtt.

A zsidók korai hite szerint az alvilágban, a Sheolban aludtak a lelkek, akiket tilos volt bűbájossággal felkelteni, felidézni. A Bölcsesség könyve már arról ad hírt (3,1), hogy az "igazak lelkei Isten kezében vannak". Dániel könyve szerint (12) az igazak ragyogni fognak, mint a csillagok. Végül a Makkabeusok meggyőződése (2Makk 7), hogy a Világ Királya a feltámadáskor életre kelti a vértanúkat, akik az ő törvényeiért haltak meg.

A feltámadás hite volt az egyik lényeges különbség a materialista szadduceusok és a hívő farizeusok között. Vitájukban Jézus az utóbbiak mellett foglalt állást: a szentek, akik most Ábrahám bizalmas társaságában vannak, visszakapják testüket, de már nem házasodnak és nem mennek férjhez, vagyis a feltámadt test átváltozik.

A szent iratok távoli jövendölése az egyetemes feltámadásról most az apostolok számára megelőlegezett kézzelfogható valósággá válik. Együtt esznek és isznak a Feltámadottal, akinek teste mégis más, mint az ő törékeny testük. Nincs alávetve a fizika törvényeinek. Hirtelen eltűnik az emmauszi tanítványok asztalától, majd zárt ajtókon át hirtelen megjelenik az apostolok jeruzsálemi asztalánál, értelmét és zálogát adva az ő jövendő szenvedésüknek és megdicsőülésüknek.

Azóta a Feltámadott időről időre átvérzi és átragyogja a "történelem szövetét". A ráció és a történelmi szükségszerűség zárt rendszerén áthatolva váratlanul megjelenik és felmutatja tündöklő sebeit. Békességet hoz szorongó tanítványainak és békét a háborúktól szenvedő világnak.

Kuklay Antal

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu