Uj Ember

2003.03.16
LIX. évf. 11. (2850.)

Március 19.
Szent József ünnepe

Főoldal
Címlap
"Nagyobb boldogság adni, mint kapni"
Pio Laghi bíboros Bush elnöknél
"Csak erkölcsi értékrend alapján"
Egyházi tanácskozások az európai alkotmányozásról
"Missziósok" az ülésteremben
Reménykedünk - minden remény ellenére
Lelkiség
"A fényes Isten-arcot..."
SZENTÍRÁS-MAGYARÁZAT
Jó lenne nekünk is ott lenni
HOMÍLIAVÁZLAT
A remény útján
LITURGIA
Új magyar boldogot köszöntünk VIII.
Ábrahám áldozása
A hét liturgiája
(B év)
Katolikus szemmel
Teleki Pál búcsúlevelétől a töviskoronáig
Ötvenhárom év után ismét: Szent István Akadémia
Jegyzetlap
A tizenkét csillag
I.N.R.I.
"Jézus 2000-ben és utána"?
Talpra, magyar!
(ezerötszáz gyors)
Élő egyház
A keresztény politikusok erkölcsi felelőssége
Miről lehet ma hallgatni?
Európai evangelizációs program - Magyarországon is
ProChrist 2003
Jótékonysági hangverseny a csángó táborért
Háború - nem; Amerika - igen!
A cselekvés nyitott fóruma
Helyet követelnek a civil életben
Szent Antal-szobrot avattak Röszkén
Élő egyház
Edith Stein levele XI. Piusz pápához
Dél-koreai fiatalok és az e-mail
Javult a pápa egészségi állapota
Vallásosság Nagy-Britanniában
Fórum
Természeténél fogva keresztény...
Az Új Ember lelkigyakorlata
Az igazi ikon
Az Olvasó írja
Pacem in terris
Fórum
"Kis jel vagyunk"
Irgalmas nővérek: kolostoruk a kórházak termei...
Fórum
Via Crucis
Fórum
Puszta léte is üzenet
Háromszázhetvenöt éves a győri szeminárium
Több mint a papképzés helye
A győri bazilika búcsúját idén háromnaposra tervezik
Kék reverenda
Nyomasztó emlékek
A kegykép és a kispapok
Ifjúság
A papi élet csúcsa a szentmise
Takács Péter útja Isten felé
Az ünnep és a középpont
Krakkói jegyzetek
Az üres templom titka
Színek és árnyalatok
"Kelet-Nyugat" teológiai konferencia a Sapientia Főiskolán
Rejtvény
Hat és tizenkét év közöttieknek -
Kultúra
Egy "ártatlanul bűnös" film első sikerei
Végre a mozikban a Bánk bán
Gróf Nádasdy Paulai Ferenc kalocsai érsek körlevelének részlete megyés papságához 1848-ban
Krisztusban kedves Atyánkfiai és Fiainknak Üdvözlet az Úrban!
Részlet a Religio és nevelés egyházi folyóirat 1848. március 15-i számából
Radványi Kálmán emlékezete
Emlékezés egy régi márciusra
Évfordulók jegyében...
Válogatás a Tavaszi Fesztivál kínálatából
Mozaik
Szalézi ifjúsági lelki napok
A nemzet Albertója volt
Egy félig megépült templom Palermóban
Szent Franciska ünnepe Rómában
Randevú a kószapocokkal

 

Egy "ártatlanul bűnös" film első sikerei

Végre a mozikban a Bánk bán


Jóllehet már egy éve elkészült, mégis csak most mutatják be a hazai filmszínházak az első magyar operafilmet, Erkel FerencBánk bánját. Születését politikai indíttatású viharok kísérték, majd kicsinyes viták hónapokra dobozba kényszerítették az "újkori" magyar filmtörténet egyik legszebb darabját. A 34. Magyar Filmszemlén történt - versenyen kívüli - bemutatója volt rehabilitálásának első állomása. Hosszan tartó ovációval fogadta az érdeklődők sokasága a Káel Csaba rendezte nagyszabású alkotást, melyet előbb ismerhettek meg az Egyesült Államokban, mint itthon. Az Oscar-díjas Zsigmond Vilmos operatőri munkájának köszönhetően a középkort felidéző tablókban, festői természeti képekben, izgalmas beállításokban, felejthetetlen jelenetekben gyönyörködhetnek a nézők. A Bánk bán akár Franco Zeffirelli legendássá vált operafilmjeivel is bátran felveheti a versenyt.

A címszerepet az Erdélyből elszármazott Kiss B. Atilla alakítja, akinek hazai sikerek nyomán immár nemzetközi ismertsége is bontakozóban van. (Tavaly a barcelonai Teatro del Liceu színpadán lépett fel Montserrat Caballé partnereként Saint-SaënsVIII. Henrikjében, a budapesti társulat japán turnéján a Carmen Don Joséját énekelte, legutóbb pedig Hamburgban debütált a Parasztbecsület Turiddujaként.) A közönség és a szakma egyaránt lelkesedéssel fogadta a művész korábbi Bánk-alakítását: a szereppel kapcsolatban szerzett színpadi tapasztalatait bizonyosan a felvételek során is kamatoztatni tudta. Marton Éva Gertrudisként prózai színészeket megszégyenítő arcjátékával és drámai alakításával az operafilm központi alakjává lép elő. Immár több mint harminc éve tartó káprázatos világkarrierjének újabb állomásai a karakterszerepek, melyeket ugyanolyan nagy beleéléssel tolmácsol, mint korábban Verdi,Puccini és Wagner hősnőit. Bánk és a királyné összecsapása, mely Gertrudis meggyilkolásába torkollik, mind színészi, mind énekesi szempontból a film igazi csúcspontja. Rost Andrea személyében sikerült megtalálni Melinda ideális megszemélyesítőjét. A fiatal művésznő neve ugyancsak jól cseng a komolyzene világában, hiszen az elmúlt tíz évben a bécsi Staatsopertől kezdve a milánói Scalán keresztül a New York-i Metropolitanig minden nagy zenés színházban bemutatkozott már. Sugárzó egyénisége és szép, lírai szopránja megejtő színészi alakítással párosul. A többi szereplő - Gulyás Dénes (Ottó), Sólyom-Nagy Sándor (Petúr bán), Miller Lajos (Tiborc) és Kováts Kolos (II. Endre) - tudásuk legjavát adva járultak hozzá a vállalkozás sikeréhez.

Káel Csaba rendezésének további érdeme az átgondolt dramaturgia. Például Melinda teljes kiszolgáltatottságának hangsúlyozásával meggyőzően tárja elénk a meggyalázatásához vezető utat, a viharos Tisza-parti jelenetben pedig magyarázatot ad arra, hogy Tiborc miért nem tud a tébolyodott nő segítségére sietni, amikor Bánk asszonya gyermekével az örvénylő folyóba veti magát. Az utóbb említett jelenetre rímelő előjátéktól a megrendítő zárójelenetig egy pillanatra sem kalandozik el a néző figyelme, és a film megtekintése minden bizonnyal sokak számára a mű revelációszerű újrafelfedezését fogja jelenteni.

Lehet, hogy ez a Bánk bán világkarrierjének kezdete? Jogosan bízhatunk ebben...

Pallós Tamás

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu